וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לאיום? הממשלה אישרה הקמת מפעל אמוניה בנגב

6.10.2013 / 14:12

התכנית להקים מפעל במישור רותם, צפויה להוביל לפינוי מכל האמוניה בחיפה עד לשנת 2017. עמותת צלול: דורשים התחייבות כי המפעל החדש יחליף יבוא האמוניה ואחסנתו בחיפה

בשורה לתושבי חיפה: הממשלה אישרה היום (ראשון) את התכנית להקים מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבאזור הנגב, שתוביל לפינוי מכל האמוניה בחיפה. על פי ההצעה, העברת המכל המסוכן תושלם עד שנת 2017.

המאבק לפינוי מיכל האמוניה בחיפה תפס תאוצה לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, כיוון שנפילת רקטות באזור מפעלי התעשייה, שבהם מאוחסנים חומרים מסוכנים ונפיצים, עוררה חשש מפגיעה ישירה של רקטה במיכל האמוניה.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ מסר: "מאז כניסתי לתפקיד אני רואה בהפסקת אחסנת האמוניה במפרץ חיפה נושא מרכזי ודחוף ולכן אקים ועדת מנכ"לים משותפת לכל המשרדים הנוגעים בדבר. בכוונתי לתת עדיפות עליונה לביצוע התכנית ולעמוד בלוח זמנים קצר ככל האפשר. אין ספק כי מדובר באחת ההחלטות המורכבות לביצוע, אך מתוך ראייה ודחיפות ומנסיוני כשר הביטחון אני רואה במהלך הזה פעולה שתבטל את סכנת החיים והפגיעה ההמונית שעלולה להתרחש במידה ומיכל זה ייפגע. אנו נמשיך בפיקוח מחמיר וקפדני כדי לעשות הכל להגן על האוכלוסייה באזור".

עמותת "צלול" שמובילה את המאבק להעברת המכל מחיפה בירכה על החלטת הממשלה, "הגם שהתקבלה באיחור ניכר ולאחר הבטחות חוזרות ונשנות של שרי הממשלה", כך נמסר בתגובה. "עם זאת, נוסח ההחלטה מאפשר את המשך הפעלת מכל האמוניה בחיפה גם לאחר הקמת המפעל בנגב ב-2017. 'צלול' דורשת כי המפעל החדש יחליף לגמרי את יבוא האמוניה ואחסנתה במיכל במפרץ חיפה, שהוא מיושן ומסכן את חיי התושבים באזור. מדובר בפצצה שצריך לנטרל - ולא לאפשר לה להמשך ולתקתק".

ראש עיריית חיפה יונה יהב מסר בתגובה: "ממשלת ישראל עתידה לרשום החלטה היסטורית שתסיים 20 שנה של סחבת והפקרות. עמדתנו הנחרצת הייתה ונותרה כי אין במיגון המפעל די והפתרון היחיד לנושא הוא בסילוק המפעל מלב מטרופולין חי. כל תושבי מטרופולין חיפה יודו לממשלת ישראל כשמכל האמוניה יועתק ממפרץ חיפה. המצאות המכל המכיל את כל תצרוכת האמוניה של מדינת ישראל סמוך לאזורים צפופי אוכלוסין מהווה הפקרות לאור הסיכונים הביטחוניים המאיימים על צפון המדינה, כפי שאלו באו לידי ביטוי במלחמת לבנון השנייה. הסיכונים ממכל האמוניה מתעצמים לנוכח העובדה שהובלת האמוניה למיכל מתבצעת באמצעות מכליות אשר פוקדות את נמל חיפה חדשות לבקרים".

דליפה קלה תסכן עשרות אלפי בני אדם

המכל בחיפה מהווה את הריכוז הגדול ביותר בארץ של אמוניה - כ-12 אלף טונות. לפי תרחיש אימים של עמותת צלול, שמבוסס על נתונים שנאספו על ידי ד"ר אפרים לאור מאוניברסיטת חיפה, די בדליפה של חמישית מכמות האמוניה במכל - 2,400 טונות - כדי לגרום למותם של 17 אלף בני אדם ולפגיעה בעשרות אלפי תושבים נוספים.

מכל האמוניה בחיפה הוקם בשלהי שנות ה-80, והוא קולט את האמוניה המיובאת לארץ באוניות אחת לחודש. המכל מתנשא לגובה של כ-30 מטרים ושטח הגג שלו הוא כדונם. והוא מכיל אמוניה מונזלת הנשמרת בטמפרטורה של 32- מעלות צלזיוס. אמוניה משמשת בעיקר לייצור דשנים וחומרי נפץ, והשימוש בה נפוץ במערכות קירור, בתעשיות המזון, התרופות וחומרי הניקוי. גז האמוניה הוא חסר צבע, בעל ריח חריף ורעיל ביותר. שאיפתו עלולה לגרום לבעיות קשות בדרכי הנשימה, לכוויות ולפגיעה קשה בעיניים ובמערכות הגוף. חוקרים מזהירים כי דליפת הגז עלולה לגרום למוות תוך דקות אחדות.

עוד באותו נושא:
הממשלה תצביע: סוף למיכל האמוניה המסוכן בחיפה?
2012 - המבקר על מכל האמוניה: "לפעול למניעת אסון בחיפה"
2012 - לאחר שנות מאבק: מיכל האמוניה יוצא ממפרץ חיפה

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully