וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תצביע: סוף למיכל האמוניה המסוכן בחיפה?

6.10.2013 / 8:17

הצעה להקמת מפעל אמוניה בדרום ופירוק המיכל המסוכן במפרץ חיפה תובא היום לאישור הממשלה, כשנתיים אחרי שהוכרזה. התושבים החוששים מדליפה קטלנית ייאלצו לחכות לפחות עד 2017

הקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם באזור הנגב, שתוביל לפינוי מיכל האמוניה בחיפה, תובא הבוקר (ראשון) לאישור הממשלה, קרוב לשנתיים לאחר שהשרים להגנת הסביבה והתמ"ת הצהירו על כוונתם לקדם את היוזמה.

המאבק לפינוי מיכל האמוניה בחיפה תפס תאוצה לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, כיוון שנפילת רקטות באזור מפעלי התעשייה, שבהם מאוחסנים חומרים מסוכנים ונפיצים, עוררה חשש מפגיעה ישירה של רקטה במיכל האמוניה. עמותת "צלול" מובילה את המאבק לפינוי המיכל מחיפה, שמהווה את הריכוז הגדול ביותר בארץ של אמוניה - כ-12 אלף טונות. לפי תרחיש הבלהות של העמותה, שמבוסס על נתונים שנאספו על ידי ד"ר אפרים לאור מאוניברסיטת חיפה, די בדליפה של חמישית מכמות האמוניה במיכל - 2,400 טונות, כדי לגרום למותם של 17 אלף בני אדם ולפגיעה בעשרות אלפי תושבים נוספים.

מיכל האמוניה בחיפה הוקם בשלהי שנות ה-80, והוא קולט את האמוניה המיובאת לארץ באוניות אחת לחודש. המיכל מתנשא לגובה של כ-30 מטרים ושטח הגג שלו הוא כדונם. והוא מכיל אמוניה מונזלת הנשמרת בטמפרטורה של 32- מעלות צלזיוס. אמוניה משמשת בעיקר לייצור דשנים וחומרי נפץ, והשימוש בה נפוץ במערכות קירור, בתעשיות המזון, התרופות וחומרי הניקוי. גז האמוניה הוא חסר צבע, בעל ריח חריף ורעיל ביותר. שאיפתו עלולה לגרום לבעיות קשות בדרכי הנשימה, לכוויות ולפגיעה קשה בעיניים ובמערכות הגוף. חוקרים מזהירים כי דליפת הגז עלולה לגרום למוות תוך דקות אחדות.

מפרץ חיפה. שרון בוקוב
דליפת 2,400 טונות תביא למותם של 17 אלף בני אדם. מיכל האמוניה על רקע מפרץ חיפה/שרון בוקוב

כבר עם פרסום ההצהרה החגיגית של גלעד ארדן ושלום שמחון במרץ 2012, בעת ששימשו כשרים להגנת הסביבה והתמ"ת, על כוונתם להקים את המפעל ולסלק את מיכל האמוניה המאיים על חיפה וסביבותיה, הביעה עמותת "צלול" חשש מכך שהשניים לא קבעו לוחות זמנים לקידום היוזמה. לוחות הזמנים שנקבעו לבסוף התעכבו משמעותית בשל ביורוקרטיה רבה. לפני כשמונה חודשים הסבירו במשרד להגנת הסביבה כי קידום התוכנית תלוי במידה רבה במשרד התמ"ת, אשר אחראי על נושא הקמת מפעלים בישראל. מנגד, במשרד התמ"ת טענו כי הקדמת הבחירות פגעה בלוחות הזמנים כיוון שהחלטת ממשלה לאשר תקציב ליזמים הפוטנציאליים התעכבה בשל כך. במשרד התמ"ת טענו בנוסף כי לא ברור מתי ניתן יהיה לפרסם מכרז להקמת הפרויקט, בשל הצורך בתיאום עם כמה משרדי ממשלה.

כדי לצאת מהמבוי הסתום אליו נקלעה התכנית, ביקש המשרד להגנת הסביבה ממנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, לסייע ולתאם בין משרדי הממשלה השונים. פעילותו של לוקר הביאה לבסוף להצעה שתוגש ביום ראשון לאישור הממשלה על ידי השר להגנת הסביבה הנוכחי, עמיר פרץ. על פי ההצעה, יפורסם מכרז לבחירת היזם שיקים את מפעל האמוניה בדרום תוך שלושה חודשים, והמפעל יחל את פעילותו עד שנת 2017, מועד פקיעת היתר הרעלים למיכל בחיפה. הקמת המפעל צפויה גם להפחית את תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי ישראל, מאחר שמרבית המפעלים הצורכים אמוניה ממוקמים בדרום הארץ.

לקראת הגשת ההצעה לאישור הממשלה, אמר השר פרץ: "מאז כניסתי לתפקיד אני רואה בהפסקת האחסנה של האמוניה במפרץ חיפה נושא מרכזי ודחוף. בכוונתי לתת עדיפות עליונה לביצוע התכנית בלוח זמנים קצר ככל האפשר". עמותת "צלול" הבטיחה כי תמשיך "לעקוב אחר יישום ההחלטה במועדה, שכן כל עוד המיכל ממשיך לפעול המפרץ חיפה, תושבי הצפון עדיין בסכנת חיים".

לקריאה נוספת
המבקר על מכל האמוניה: ”לפעול למניעת אסון בחיפה”
ייצוגית נגד אסם: ”לא מנעה דליפת חומר מסוכן”
”גלעד ארדן - אחראי ישיר לסכנת מתקן האמוניה בחיפה”

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully