וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תתמודד על מקום במועצת הביטחון ב-2019

4.10.2013 / 1:36

שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור: "אנו הולכים על ניצחון, הגיע הזמן". עם זאת דיפלומטים באו"ם מעריכים כי ישראל לא תזכה בקלות בעמדה המשפיעה, בשל הרוב הדרוש בעצרת הכללית

ישראל מתכוונת להתמודד על מקום במועצת הביטחון לשנים 2019-2020, כך הודיע הלילה (שישי) שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור. "אנו הולכים על ניצחון", אמר פרושאור, "הגיע הזמן". דיפלומטים באו"ם מעריכים כי ישראל לא תזכה בקלות בעמדה המשפיעה.

על מנת לזכות במושב זמני במועצת הביטחון נדרש רוב של שני שליש מתוך 193 החברות בעצרת הכללית של האו"ם. חמש קבוצות אזוריות מציעות את המועמדים, אך הבחירות נעשות על ידי הגוף כולו.

שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור נואם בדיון העצרת הכללית בהכרה במדינה פלסטינית, 29 נובמבר 2012. AP Photo/Richard Drew, AP
על מנת לזכות במושב זמני במועצת הביטחון נדרש רוב של שני שליש מתוך 193 החברות בעצרת הכללית של האו"ם. פרושאור/AP, AP Photo/Richard Drew

פרושאור אמר כי ישראל מתחרה מול גרמניה ובלגיה על שני מושבים שמוקצים ל"מערב אירופה וקבוצות אחרות". ישראל לא חברה בקבוצת אסיה-פסיפיק, כמו מדינות אחרות במזרח התיכון, לאחר שהאפשרות נחסמה בפניה על ידי מדינות מוסלמיות. בשנת 2000 ישראל צורפה לקבוצה המערב אירופית, שכוללת גם את ארה"ב, על בסיס זמני. ב-2004 החברות חודשה באופן קבוע.

הגוף המשפיע ביותר באו"ם

ישראל מעולם לא כיהנה כחברה במועצת הביטחון, הגוף המשפיע ביותר באו"ם, בעל הסמכות לכפות סנקציות או לאשר שימוש בכוח צבאי כדי לכפות את החלטות הארגון. השגת מושב במועצת הביטחון לא תהיה קלה לישראל, כך לפי דיפלומטים באו"ם. מרבית החברות בגוש הבלתי מזדהה המונה 120 מדינות קרות, או עוינות את ישראל. הצבעות בעצרת האו"ם הנוגעות לישראל ולרשות הפלסטינית בדרך אינן אוהדות את ישראל.

במועצת הביטחון ישנן 10 חברות זמניות שמכהנות במשך שנתיים ברציפות ובכל שנה חמש מוחלפות. חמש החברות הקבועות שבידן גם הזכות להטלת וטו הן ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין.

לקריאה נוספת:
נתניהו באו"ם: אם ניאלץ - נעמוד לבד מול איראן
מועצת הביטחון אישרה את פירוק סוריה מנשק כימי
מועצת הביטחון: רוסיה מנעה גינוי כוחות אסד בקוסייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully