וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התקרית בשניידר: פי 3 בדיקות איידס לנשים הרות

הוועד למלחמה באיידס מדווח שבעקבות פרסום המחדל שבו תינוק קיבל חלב מנשאית HIV גדל במספר הנשים המגיעות להיבדק. מומחים לוחצים להוסיף את הבדיקה להמלצות משרד הבריאות

מערכת וואלה!

בעקבות התקרית שבה תינוק הואכל בבקבוק חלב אם מאישה נשאית איידס שאינה אמו בבית החולים שניידר בפתח תקווה, בוועד למלחמה באיידס מדווחים היום (שלישי) על עלייה משמעותית במספר הנשים המגיעות להיבדק במרכז הבדיקות של הוועד, בהן נשים בהריון מתקדם ונשים עם תינוקות צעירים. "היום הגיעו פי שלושה נבדקים מהרגיל, כשרבות מהם נשים בהריון. לחלק מהנבדקות נעשתה בדיקה כשהתינוק שלהן מוחזק ביד השנייה או אצל חברה הממתינה בחוץ", סיפרה מנהלת מרכז הבדיקות של הוועד, הילה פאר.

"הסיכוי להידבקות כתוצאה מהמקרה שפורסם אתמול הוא מזערי, אך נשים רבות שאינן יודעות מה הסטטוס שלהן ל-HIV החליטו בעקבות הפרסום לקחת אחריות ולהיבדק. אנחנו קוראים לכל אישה בהריון לבקש מרופא המשפחה שלה להיבדק ל-HIV, ובכך לשמור על בריאות התינוק שלהן והבריאות שלהן עצמן", הוסיף מנכ"ל הוועד, ד"ר יובל לבנת. "ההתקדמות הרפואית מאפשרת כיום להביא לעולם תינוקות ללא נגיף ה-HIV גם אם ההורים נשאי HIV בעצמם, כל עוד ההורים מגלים בזמן שהם חיוביים, ומקבלים טיפול מתאים".

מיכל, אם לתינוק בן שלושה חודשים, הגיעה הבוקר עם התינוק לעשות את הבדיקה: "תמיד זה ישב לי בראש ועכשיו אחרי הלידה החלטתי להיבדק, ועדיף היה שהייתי עושה את זה קודם. אבל עכשיו אני רגועה כי הבוקר הייתי ממש בלחץ. אני חושבת על זה כבר הרבה זמן, אבל כמי שמניקה את הילד, המקרה הזה הציף את העניין שוב ורציתי להעיף את החשש הזה מהראש".

אילוסטרציה. ShutterStock
"נשים רבות החליטו לקחת אחריות ולהיבדק"/ShutterStock

התינוק בן הארבעה חודשים המאושפז בבית החולים שניידר מקבל מרגע גילוי האירוע טיפול באמצעות קוקטייל תרופות שמטרתו למנוע את הידבקותו בנגיף. "מדובר בקוקטייל תרופות שמקבלים אנשי צוות רפואי, אדם שקיים יחסי מין וקיים חשש להידבקות או ילדים להורים נשאים", הסבירה, יו"ר החברה לרפואת איידס ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים מאיר, ד"ר מיכל חוברס. "אלו תרופות שתפקידן למנוע את כניסת הווירוס לתאי הגוף ולמנוע הידבקות. הטיפול של הקוקטייל הוכח כיעיל מאוד וזו תרופה שנלקחת על ידי ילדים ותינוקות מרגע הלידה, אם נולדים לאם נשאית וקיים חשש ממעבר הנגיף. לקיחת התרופה במשך חודש מונעת את ההידבקות ביותר מ-90% מהמקרים".

במקרה האמור, התינוק שתה את החלב פעם אחת בלבד, ולא באמצעות הנקה, מה שמפחית את הסיכויים להידבקות למזעריים בלבד, ומשכך הבהירה חוברס: "לא בכל מקום היו נותנים טיפול של קוקטייל במצב כזה, כי מדובר בסיכויי הדבקות נמוכים מאוד. הוא שתה חלב שאוב פעם אחת, ובמקרה כזה מדברים על אלפיות האחוזים. חשוב להדגיש שזו לא החלטה של שחור או לבן, אלא החלטה שצריכה להתקבל על ידי צוות רפואי שמכיר את כל פרטי האירוע".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"ילדים נדבקים בלידה כי האם אינה יודעת שהיא נשאית"

בבית החולים שניידר ממשיכים לתחקר את האירוע, אך ניכר כי האירוע יחייב בדיקה מעמיקה נוספת – של המלצות משרד הבריאות באשר להכנסת בדיקת נשאות HIV , שהיא בדיקת דם פשוטה, כבדיקת שגרה לכל אישה בהיריון. ד"ר חוברס, שאף ערכה מחקר שבחן את העלות והתועלת כתוצאה מהמלצה כזו, קובעת חד משמעית: "יש לבצע את הבדיקה בכל היריון כבדיקת שגרה בדיוק כמו שבודקים סוכר או סיפיליס. הצגתי את הממצאים למשרד הבריאות והוכחתי כי לבדוק את כל הנשים בשנה יהיה זול יותר מטיפול בילדים שנדבקים מיום לידתם והלאה".

חוברס ורופאים מומחים נוספים בתחום מנסים לקדם המלצה כזו, אך זו טרם ניתנה, והטיפול בנושא עבר לקופות החולים. "אני מנסה לעורר אותן לתת תשובות, אך זה לא קורה מהר כל כך", ציינה חוברס. "זו בדיקה חשובה עוד יותר כשאנו רואים אנשים שאיש לא היה משער שיהיו בקבוצת סיכון וגילו כי הם נשאים רק כשילדיהם היו חולים מאוד. אנו פוגשים משפחות שבהן שני ילדים חולים ואנו עומדים מולן חסרי אונים כשהן בתחושות קשות שהן אחראיות למחלת הילדים, מחלה כרונית קשה, וזה רק כי לא ידעו. זו הרגשה מתסכלת מאוד, כי זה ניתן למניעה".

גם בוועד למלחמה באיידס סבורים שזו צריכה להיות אחת המסקנות: "האירוע המצער ממחיש את האבסורד בהיעדר המלצה גורפת לנשים הרות לעבור בדיקת HIV", אמרו בוועד. "בכל שנה נדבקים ילדים בזמן הלידה ו/או ההנקה מאחר שהאם אינה יודעת כי היא נשאית HIV. אנחנו קוראים למשרד הבריאות להוסיף לבדיקות הדם הרבות שנשים עוברות בזמן ההיריון גם המלצה לעבור בדיקת HIV. עד שזה יקרה, אנחנו ממליצים לנשים לבקש מרופא המשפחה לעבור את הבדיקה, למען בריאותכן ובריאות תינוקכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully