וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר הנלווה של השבתת הממשל בארצות הברית

368 פארקים, גני חיות ומוזיאונים לאומיים ייסגרו בהשבתת כלל המוסדות הפדרליים שאינם הכרחיים לתפקוד המדינה. בפעם האחרונה הכלכלה התאוששה מהר, הפעם זה לא יהיה כל כך פשוט

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בדברי אובמה לחיילי צבא ארה"ב)

ארצות הברית תתעורר הבוקר למדינה משותקת, בערך: סמוך לחצות (7:00 שעון ישראל) פקע המועד הסופי לאישור תקציב החירום של הממשל האמריקני, ולראשונה זה 17 שנה החל שיתוק (Shutdown), במסגרתו יושבתו כלל המוסדות הפדרליים שאינם הכרחיים לתפקוד המדינה.

משמעות ההשבתה היא כי כ-800 אלף עובדי המדינה לא יגיעו היום (שלישי) לעבודה, ומיליון נוספים, העובדים ב"שירותים קריטיים", יתבקשו לעבוד ללא שכר. עם זאת, ההאפינגטון פוסט דיווח כי לפחות 535 עובדי מדינה בוושינגטון לא יצטרכו לדאוג למשכורת שלהם – אותם חברי קונגרס שהשביתו את המדינה.

המאוכזבים הגדולים מהשיתוק יהיו התיירים: 368 הפארקים, גני החיות והמוזיאונים הלאומיים ייסגרו, לאכזבת המיליונים שפוקדים את אותם המקומות מדי יום. ההפסד הכלכלי הוא כביר – רק מסגירת אתרי התיירות במימון ממשלתי בבירה וושינגטון, ובהם המוזיאונים וגני החיות, יפסיד האזור כ-200 מיליון דולרים ביום, כך העריכו הרשויות.

ארה”ב: חוק התקציב נפל; המוסדות הפדרליים יושבתו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם אם האזרחים האמריקנים מתכננים קצת לברוח עד שהכול יסתדר, הם עלולים למצוא את עצמם תקועים אם טרם הנפיקו דרכון. בפעם האחרונה שהממשל שותק, 200 אלף בקשות לדרכונים הושהו ופגעו קשות בהכנסות התיירות וחברות התעופה. מחלקת המדינה הודיעה כי בכוונתה להשאיר את משרדיה פתוחים – אך ייתכן שהמשרדים הממוקמים בתוך בניינים ממשלתיים לא יפתחו.

שדות התעופה, הביטוח הלאומי, שירותים רפואיים, בתי הספר הציבוריים ומרבית בתי המשפט יפעלו, אך אמריקה חובבת כלי הנשק אולי תתקשה לקבל כי שירות שאותו הם תופשים כחיוני לא יינתן במהלך השיתוק: רישיונות להחזקת נשק לא יונפקו עד תום המשבר. תושבי וושינגטון צריכים להיערך גם לערימות של זבל שיצטברו ולא יפונו עד העברת התקציב. על פי ה"וושינגטון פוסט", הבירה האמריקנית מייצרת כ-500 טונות של אשפה מדי שבוע.

גם עובדי משרד הביטחון ונאס"א לא ישובו לעבודתם, אך השבתתם לא תסכן אסטרונאוטים אמריקנים שנמצאים כרגע במשימות בחלל. "נאס"א תושבת כמעט לחלוטין, אך צוותי הבקרה יוסיפו לעבוד כדי לסייע לאסטרונאוטים בתחנת החלל", אמר אובמה במהלך הצהרה מהבית הלבן.

במשבר של חורף 1995, הדברים נראו אחרת

הפעם האחרונה ששיתוק הממשל טלטל את ארה"ב היה זה לאורך שלושה שבועות בחורף 1995-1996, אך הכלכלה אז התאוששה במהירות. ב"לוס אנג'לס טיימס" העריכו כי הפעם זה לא יהיה כל כך קל – והמצב שברירי הרבה יותר. שיעור האבטלה הוא 7.3% - כ-2% יותר מהשיעור ב-1995. בזמנו, גידול מספר מקומות העבודה היה משמעותי יותר והכלכלה החלה ליהנות מהבום הטכנולוגי. "אפילו בתרחיש הטוב ביותר", הסביר דין בייקר, ממנהלי המרכז לחקר פוליטיקה וכלכלה בוושינגטון, "זה הולך להאט את העניינים".

במהלל השביתה בת ה-21 יום באמצע דצמבר 1995 עד ראשית ינואר 1996, מניות הפסידו כ-4% מערכן. עם זאת, לאחר שהנשיא לשעבר ביל קלינטון והקונגרס הגיעו להסכם והמשרדים הממשלתיים נפתחו מחדש, המסחר המריא ומניות עלו ביותר מ-10% בחודש שלאחר מכן.

מרבית האנליסטים מעריכים כי שבועיים של שיתוק חלקי של הממשל "יגלח" 0.3% עד 0.4% מהגידול הכלכלי ברבעון האחרון של השנה. מרבית ההפסד תנבע מאי התשלום למאות אלפי עובדי המדינה שלא יקבלו את שכרם. אמנם זה לא צעד הרסני, אך לא מדובר בסכום קטן, בייחוד לכלכלה שצמחה השנה בפחות מ-2%. השבתה ארוכה יותר תביא ליותר בעיות במשק, כגון שיבושים בייצור ובהשקעות במגזר הפרטי, כמו גם התגברות התנודתיות בשווקים פיננסיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully