וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתיקה של אל-קאעדה מתסכלת את המודיעין האמריקני

באוגוסט דיווחה התקשורת בארה"ב על הצלחת ה-NSA ביירוט שיחה שתיארה את ההכנות לפיגוע בתימן. כעת גובר החשש שהמחבלים יימנעו מהטלפון - ושרוסיה וסין ילמדו את מסמכי סנודן

פקידים בוושינגטון ואנליסטים בממשל אובמה מזהירים כי הדלפת הפרסום שלפיו ארה"ב סיכלה את מזימת הטרור של אל-קאעדה בחודש שעבר, גרם נזק אדיר ליכולות הביון של המדינה, שעלול להיות גדול יותר מזה שגרמו אלפי המסמכים שהדליף אדוארד סנודן. לפי פרסום נרחב ב"ניו יורק טיימס", הדיווחים על היכולות הנרחבות של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) הרתיעה את בכירי אל-קאעדה, וגרמה להם לרדת למחתרת.

מאז חודש אוגוסט, כך דווח, ארה"ב מתקשה לעקוב אחרי פעילותם של בכירי הארגון. "הם לא כיבו את המתגים, אבל יש ירידה משמעותית באיכות התקשורת", צוטט בכיר בממשל בשיחה עם הניו יורק טיימס. יצוין כי העיתון הצטרף לאחרונה לפרסום ההדלפות, שהחלו ב"גרדיאן" הבריטי.

בתחילת אוגוסט דווח כי ה-NSA הצליחה ליירט שיחת טלפון שניהל מנהיג אל-קאעדה, איימן א-זוואהירי, עם מפקד הארגון בחצי האי ערב, נאסר אל-וואהישי, שבה נדונה אפשרות לעשות פיגועי ענק בטווח הזמן המידי. אחרי שהודלף לעיתונות כי ארה"ב האזינה לשיחה, מסתמן שא-זוואהירי נמנע מלשוחח בטלפון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפקד אל-קאעדה בחצי האי ערב נאסר אל-וואהישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

פקידים בוושינגטון גם מביעים חשש שההדלפות הנרחבות של מסמכי סנודן גרמו נזק בתחומים שקשה להעריך את מלוא השפעתם. העיתון דיווח כי לפרק זמן מסוים, נשמעו מחבלים משוחחים על ההדלפות של המסמכים, אך כעת מתמקד החשש בכך שמדינות כגון רוסיה או סין למדו על מערכות המודיעין שתיאר סנודן במסמכים שהדליף.

החבר'ה הרעים

בתחום הדיפלומטי, קשריה של ארה"ב נפגעו כבר עם מדינה אחת לפחות: נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, נשאה בשבוע שעבר נאום חוצב להבות בעצרת האו"ם, והתנגחה בממשל אובמה אחרי שנחשף כי ה-NSA צותת לשיחותיה האישיות וריגל אחרי חברת הגז הלאומית של ברזיל. מקורות מודיעיניים אחרים ששוחחו עם העיתון אמרו מנגד כי קשה להבדיל בין עוצמת הנזק שנגרמה מפרסום מסמכי סנודן לבין זו שנגרמה מחשיפת סיכול הפיגוע בתימן, שהיה אמור להיות הגדול ביותר נגד מטרה אמריקנית מאז 11 בספטמבר 2001.

"החבר'ה הרעים לא מדברים על תכניות מבצעיות באמצעי תקשורת אלקטרוניים", אמר גורם ללוחמה בטרור, וגורם אחר הוסיף כי עלולות לחלוף שנים מבלי שתיחשף מלוא ההשפעה של מסמכי סנודן. לכן נראה שהירידה המסתמנת בנפח התקשורת של בכירי אל-קאעדה ובאיכותו הוא שילוב בין השניים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
בסיס האזנה של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, בעיר באד איבלינג, ליד מינכן. גרמניה. רויטרס
מתקן האזנות של ה-NSA בגרמניה. האם לא יוותר למי להאזין?/רויטרס

כדי להימנע מההאזנות, מחבלים נעזרים לעתים בשליחים המעבירים פתקים או התקני אחסון ניידים (כונני פלאש). "הבעיה של אל-קאעדה", אמר גורם אחד, "היא שארגון מתוחכם כזה לא יכול לפעול ללא טלפונים ניידים. הם יודעים שאנחנו מאזינים להם, והם צריכים להשתמש בטלפונים בכל זאת".

החשש הגדול ביותר ב-NSA הוא שנפח התקשורת של גורמי הטרור ימשיך להצטמצם בחודשים הקרובים, וכי המחבלים ימצאו דרכים נוספות לתקשר אלה עם אלה. בממשל מעריכים כי בכל מקרה, יפותחו שיטות חדשות לפיענוח ההצפנה של אל-קאעדה. "הם זריזים, אבל גם אנחנו זריזים. כשאנחנו רואים שההתנהגות שלהם מסוכנת, החבר'ה שלנו פועלים ומשנים את עורם".

עוד על מסמכי סנודן
ממשל אובמה מעביר ל-8200 מידע חשאי על אמריקנים
האקרים של הממשל האמריקני פרצו לרשת אל-ג'זירה
כיצד להדליף סודות ולהישאר בחיים // פרשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully