וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לימין הקיצוני באוסטריה, הממשלה שרדה בקושי

30.9.2013 / 10:28

הקואליציה של הקנצלר התרסקה בבחירות וזכתה רק ב-50.9%, מול זינוק בכוחה של "מפלגת החירות" בראשות היינץ כריסטיאן שטראכה. הוא טוען שאינו נאו-נאצי: "אני אפילו אוהב קבב"

שתי המפלגות הגדולות באוסטריה הצליחו לשרוד בקושי רב את מערכת הבחירות שהתקיימה אמש (ראשון) במדינה. ככל הנראה הן ימשיכו בחמש השנים הבאות לשבת באותו הרכב קואליציוני השולט בפרלמנט בווינה מאז מלחמת העולם השנייה. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, בראשות הקנצלר וורנר פיימן, זכתה ב-27.1% מהקולות, כ-2% פחות מהישגה בבחירות הקודמות ב-2008. שותפתה לקואליציה, "מפלגת העם" בראשות שר החוץ מיכאל שפינדלגר, איבדה גם היא כשני אחוזים וזכתה ב-23.8%.

לעומת הרוב הדחוק שבו זכו יחד שתי המפלגות הגדולות (50.9%), ההישג ביותר נרשם לזכות מפלגת הימין הקיצוני של היינץ כריסטיאן שטראכה. "מפלגת החירות" הבדלנית זינקה ב-4% וקיבלה 21.4% מקולות המצביעים, וכעת היא נושפת בגודלה בעורפה של המפלגה השנייה בגודלה. עם זאת, לא סביר שמפלגתו של הקנצלר פיימן תשאף להקים קואליציה עם הימין הקיצוני, אלא תדבוק בשותפתה הקלאסית, חרף חילוקי הדעות הגדולים בין שתי הסיעות.

מנהיג "מפלגת החירות" באוסטריה האנס?כריסטיאן שטראכה. ספטמבר 2013. AP
שטראכה, חוגג אמש. מוכן לוותר על השניצל הווינאי כדי להוכיח שאינו נאו נאצי/AP

שטראכה דחה בתוקף את זיהויו כנאו-נאצי. אחרי הבחירות ב-2008 הוא נשאל לגבי תמונה שבה תועד כשהוא מצביע במועל יד, והסביר כי "מדובר בתצלום ממסבאה, ובמחווה עתיקה שפירושה הזמנה של בירה ונקניקיות". הסבר נוסף לכך שהוא אינו לאומן קיצוני, לדבריו, טמון בחיבתו למאכלים אתניים, בהם קבב וקוסקוס. "איני אוכל רק שניצלים", סיפר בשורת ראיונות. בשנה שעברה הוא פרסם קריקטורה בה נראה "בנקאי יהודי" שזולל עוף מידיה של הממשלה. נשיא אוסטריה, היינץ פישר, אמר בשעתו כי מדובר ב"שפל תרבותי".

שטראכה, בן 44, היה בן טיפוחיו של המנהיג הוותיק של מפלגת החירות יירג היידר, אך הסתכסך עמו אחרי שהאחרון הקים מפלגה נפרדת. היידר נהרג בתאונת דרכים ושטראכה, דמות כריזמטית בקרב מצביעים צעירים רבים, התמנה למנהיג המפלגה המקורית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקריקטורה שפרסם שטראכה, אחרי עידונים קלים בשל נזיפה שקיבל מבכירים בווינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש אמר שטראכה כי "זו הצלחה אדירה, ואנחנו המנצחים של ליל הבחירות". לדבריו, "מניתוח התוצאות ניתן לראות ששתי המפלגות סבלו את המפלה הגדולה ביותר בתולדות הרפובליקה השנייה של אוסטריה. העצה שלי להן היא לא לשוב לעסקים כרגיל". הוא הוסיף כי לשר החוץ שפינדלגר "יש הזדמנות להשתחרר" כעת.

מערכת הבחירות לא עוררה עניין רב באוסטריה, המדינה עם אחוז האבטלה הנמוך ביותר באיחוד האירופי. שתי המפלגות הגדולות, השולטות בפרלמנט מאז מלחמת העולם השנייה, איבדו מכוחן לאורך השנים, ובפרט מאז מערכת הבחירות האחרונה בשל חשיפה של מעשי שחיתות ושערוריות שונות. מפלגת הימין הקיצוני, לעומת זאת, זכתה באהדת הציבור כשהציגה עמדות "רעננות" כגון התנגדות להגירה ואזהרות מפני האיסאלם הדמוגרפי. המפלגה מתנגדת למימון חילוץ עבור מדינות הגוש שנקלעו למשבר, והשמיעה התנגדות קולנית לצירוף טורקיה לאיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully