וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט על הולילנד: מעולם לא קיבלתי אגורה מעד המדינה

29.9.2013 / 14:10

ראש הממשלה לשעבר המואשם בקבלת שוחד במסגרת פרשת הולילנד, העיד לראשונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב וטען כי אישום השוחד הוא "שקר וכזב, לא היה ולא נברא"

צילום: אבי כהן, עריכה: גדי וינסטוק

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מעיד היום (ראשון) לראשונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת פרשת הולילנד, שבה הוא מואשם בקבלת שוחד בעת ששימש כראש העיר ירושלים. ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, מואשמת במסגרת הפרשה בקבלת שוחד והלבנת הון, ומחליפו בתפקיד של אולמרט, אורי לופוליאנסקי, הואשם בקבלת שוחד גם כן.

אולמרט, שיעיד בנוסף בימים שלישי וחמישי ואף יעבור חקירה נגדית, התייחס בפתח דבריו לכוונות לפתח את פרויקט הבנייה בירושלים, ואמר: "נתתי ביטוי לתחושה שלי מהרגע הראשון. אמרתי ליזמים 'תעשו הכול כדי לבנות, אם תצטרכו משהו נשתדל לעזור'. זה היה אזור בלתי מנוצל, ראוי לפיתוח ובנייה. הייתי שותף לכל האחרים שחשבו שזה פרויקט ראוי. זו הייתה דעתי". אולמרט הסביר כי הוא תמך בהקמת פרויקט המגורים הולילנד בירושלים רק בתחילתו, אך השינויים שנעשו בו אירעו לאחר כהונתו כראש העיר. כאשר נשאל על טענות השוחד שקיבל לכאורה, השיב: "שקר וכזב. לא היה ולא נברא. זו המצאה לא מקרית, עומד מאחוריה משהו".

אהוד אולמרט שלב עדותו המוקדמת של עד המדינה בפרשת הולילנד. ספק 500
על דוכן העדים. אהוד אולמרט/ספק 500

אולמרט, שמנסה לקעקע את אמינותו של עד המדינה בפרשה, שמואל דכנר שמת בשל מחלה בחודש שמרץ השנה, טען כי דכנר הוצג בפניו "באוריינטציה של הפרויקט, כמי שמטפל בפרויקט על ידי הלל צ'רני". לדברי ראש הממשלה לשעבר, "דכנר היה אחד מהרבה יזמים שפנו לעירייה. הוא היה פעלתני מאוד. דלתי הייתה פתוחה בפניו תמיד אך מעולם לא נוצרו קשרי חברות אינטימיים. יש יזמים שאתה נקשר אליהם יותר, אם יש יזם שהוא אוהד בית"ר... דווקא עם דכנר זה לא היה. היו יחסים ענייניים פתוחים. מה שאנחנו יודעים עליו היום זה לא אותו דכנר שהגיע אליי אז". סנגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, הציג בפניו תמונות בהן נראה מחובק עם עד המדינה דכנר. אולמרט הסביר כי זאת "נורמה מקובלת להתחבק במצבים אלה. בכל מקום מבקשים להצטלם ומתחבקים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שולה זקן בערעור בבית המשפט העליון. יולי 2013. יואב דודקביץ'
שולה זקן/יואב דודקביץ'

במהלך עדותו התייחס אולמרט לתרומות שקיבל בעת שהתמודד על ראשות העיר ירושלים, וסיפר כי "יזמים רבים תרמו לי עד 5,000 שקלים, כפי שתרמו למועמדים אחרים בירושלים ובמקומות אחרים". לדברי אולמרט, "חלק ניכר מהתורמים אני לא זוכר". במהלך דבריו הרעים ראש הממשלה את קולו וטען: "מעולם לא קיבלתי אגורה משמואל דכנר! כל זה נועד כדי שהוא יקבל מיליונים מהמדינה, כי הוא הביא להם דג שמן כמו אהוד אולמרט". אולמרט ציין כי זקן פעלה לפי הנחיה שקבעה כי כל מי שתרם לו, "מקבל קבלה. היא עמדה בה וכך נהגנו".

מותו של דכנר, שהעיד בפני השופט דוד רוזן כי יחסיו עם אולמרט "היו כמו של שני גנבי סוסים", היווה מהלומה לתיק התביעה, ובעקבות כך בחנו בפרקליטות בקשה של פרקליטי ראש הממשלה לשעבר לבטל את כתב האישום נגדו. כאשר נשאל אולמרט על טיב היחסים בין זקן לבין דכנר, הוא הסביר כי הבחין "שיש ביניהם יחסים ידידותיים, אבל הם נשמרו במסגרת עניינית. אני רואה בזה עניין אנושי".

שמואל דכנר, עד המדינה בפרשת הולילנד שמת בסוף השבוע האחרון, מרץ 2013. ניב אהרונסון
עד המדינה בפרשת הולילנד, שמואל דכנר/ניב אהרונסון

ביולי 2012, כחצי שנה לאחר הגשת כתבי האישום בפרשה, העיד דכנר כי נהג לכסות חובות של ראש אולמרט. "אני אמרתי לו שאני מייצג את 'הולילנד'", סיפר מעל דוכן העדים, "וכל דבר שאנחנו יכולים לבוא לקראתו ולעזור לעירייה - אנחנו נשמח לעשות. הבנתי 'שיש על מה לדבר'. הבנתי שאולי נמצא אצלו שפה משותפת בהמשך הדרך איך הוא יוכל לעזור לנו בצורה זו או אחרת בתמורה. תמורה ש'הולילנד' תיתן". כשאמר "הבנתי שיש על מה לדבר", העד חייך. "אני מעולם לא טענתי שאני טלית שכולה תכלת", אמר דכנר בעדותו בפני השופט רוזן. "אני מודה שאני עבריין. חבל שאני הפושע היחיד בסדום שיושב פה מול כל הצדיקים".

עד המדינה הסביר כי כאשר נפגש עם ראש הממשלה לשעבר, "זה לא מאהבת מרדכי אלא מפגש אינטרסים, כל אחד עם המטרות שלו. ולכן, לא היינו צריכים לדבר הרבה מאוד כדי להבין האחד את השני, מאחר שמראש התבקשתי והבאתי, והוא מילא מצדו עשה את מה שהוא שהיה צריך לעשות".


בתחילת 2012 הוגש כתב אישום בשלוש פרשיות נגד אולמרט, לופוליאנסקי, זקן, יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר יעקב אפרתי, אנשי העסקים הלל צ'רני ואביגדור קלנר, וכן בכירים נוספים בעיריית ירושלים ואנשי עסקים נוספים. לפי כתב האישום, במשך שנות ה-90 ולמשך יותר מעשור פעל צ'רני להקמת שכונת מגורים במתחם הולילנד, בו ניצב עד אז מלון קטן. הוא ועד המדינה דכנר רקמו תכנית רב-שלבית לשינוי ייעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה. הם ידעו שלצורך זאת הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ואנשי עיריית ירושלים למהלך, ולשם כך החליטו להעניק להם טובות הנאה הנאמדות במיליוני שקלים.

"אולמרט מעולם לא לקח שוחד"

בשנת 1999, לאחר תשלומי השוחד, מכר צ'רני חלק מהקרקע לקלנר, ספרן וגלאון, והם המשיכו עד שנת 2007 לתת טובות הנאה כספיות לנבחרי ועובדי ציבור כדי לקיים את הפרויקט - טובות הנאה הנאמדות במיליוני שקלים. "באופן זה התפתחה מערכת יחסים של קח ותן בין עובדי ונבחרי הציבור לופוליאנסקי, שטרית, אולמרט שמחיוף פנר וזקן לבין הנאשמים היזמים צ'רני, קלנר ספרן, גלאון, רבין ועד המדינה". השוחד, לפי כתבי האישום, התבטא לא רק במתן כסף לנבחרי הציבור אלא גם למקורביהם ולמוסדות המזוהים עימם.

הכספים, כך נטען בכתב האישום, הוסוו באמצעות מערכת כוזבת של תיעוד חשבונאי. "כל אלה אפשרו התקיימותה במחשכים של מערכת יחסי שוחד מסועפת בהיקפים נרחבים שנמשכה לאורך למעלה מעשור כשבמתחם הולילנד הולך ונבנה בפועל פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה בהיקפים חריגים מאין כמותם בנופה של הבירה ירושלים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף לפרשת הולילנד, מציין כאמור כתב האישום שתי פרשות נוספות: האחת פרשת "הזרע", שבה לטענת הפרליקטות פעלו קלנר וספרן לקידום קרקעות שבשליטת חברת הזרע. בין השנים 2002-2005 העבירו מעל מיליון וחצי שקלים כספי שוחד לידי עד המדינה כדי שיעבירם לאולמרט וזקן שקיבלו כ-200 אלף שקלים. הפרשה השלישית היא פרשת תעשיות המלח, בה נטען שדנקנר פעל לשינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת והפיכתן לקרקעות למגורים, תיירות ומסחר, ובמסגרת הזו הועברו לפחות 45,000 שקלים לאפרתי כדי שיקיים את שינוי הקרקע.

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה: "אולמרט הצהיר בצורה הברורה ביותר כי מעולם לא לקח שוחד, לא במישרין ולא בעקיפין. הטענות הנוגעות למר אולמרט מופרכות מיסודן ומורכבות כולן מסיפורי אלף לילה ולילה פרי מוחו של עד מדינה שקרן. הסיבה היחידה שעד המדינה שירבב, באמצעות שקרים וזיופים, את שמו אולמרט לפרשה הייתה, כי ידע שבדרך זו הוא יקבל תנאים טובים יותר מהפרקליטות. אולמרט, כראש העיר ירושלים תמך בפרוייקט הולילנד כבר מתחילתו, וזאת במתכונתו הראשונית כפרוייקט מלונאות ומגורים, וזאת לפני שהוכנסו בו שינויים רחבים מאד לאחר תקופתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully