וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיאו של "צונאמי איראני": נתניהו המריא לארה"ב

29.9.2013 / 1:24

ראש הממשלה עומד אולי בפני 72 השעות הדרמטיות ביותר של כהונתו. בנאומו בעצרת האו"ם הוא צפוי להגיד שלאיראן 219 קילוגרמים של אורניום מועשר, מספיק כדי לייצר נשק גרעיני

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המריא הלילה לארצות הברית ולפניו אולי 72 השעות הדרמטיות ביותר מאז תחילת כהונתו הנוכחית. מחר (שני) הוא צפוי להיפגש בוושינגטון עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, ולדון עמו בהתחממות היחסים בין ארצות הברית לבין איראן, המעוררת דאגה רבה בירושלים. למחרת, ביום שלישי, הוא ינאם בפני העצרת הכללית של האו"ם, וייאלץ להתעלות על "נאום הפצצה" שנשא בפני באי העצרת בשנה שעברה, כדי ללכוד את תשומת הלב הבינלאומית, שנתונה לפי שעה בעיקר לנשיא איראן, חסן רוחאני.

טרם המראתו אמר נתניהו כי הוא "נוסע לייצג את אזרחי ישראל והאינטרסים הלאומיים שלנו, וגם את הנחישות שלנו כעם להגן על עצמנו ואת תקוותנו לשלום". כשנשאל מה בכוונתו להגיד בנאומו בעצרת האו"ם, השיב נתניהו: "אני מתכוון לומר את האמת. מול מתק השפתיים ומתקפת החיוכים, צריך לומר את האמת, לומר עובדות. אמירת האמת היא חיונית לביטחון, שלום בעולם וכמובן לביטחונה של המדינה שלנו".


גורם בעל גישה לדו"ח מודיעין ישראלי אמר כי איראן עשתה "כברת דרך משמעותית בתכניתה הגרעינית מאז חודש יוני, אז נבחר רוחאני". בראיון שהתפרסם הלילה בסאנדיי טיימס סיפר גורם אחר כי נתניהו צפוי להגיד באו"ם שלאיראן 219 קילוגרמים של אורניום מועשר - מספיק כדי לייצר נשק גרעיני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה לא אמור היה להיות ביקור שמוקדש בצורה כל כך גורפת לסוגיה האיראנית. רק לפני שלושה חודשים בירושלים עוד חששו שבעצרת האו"ם הנוכחית יחל "צונאמי מדיני" נגד ישראל, בהובלת הרשות הפלסטינית. הפחד הגדול ביותר היה שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יעלה להצבעה הצעה להקמת מדינה פלסטינית, שתהיה צעד ראשון בשורה של צעדים נגד ישראל בזירה הבינלאומית על רקע המצב בשטחים.

החשש הזה לא התממש, בעיקר בזכות החייאת המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, אבל במקומו הופיע סיוט של ממש בדמות המגעים בין איראן למערב. "פחדנו מצונאמי מדיני, אבל לא חשבנו שנצטרך להתמודד עם צונאמי איראני", אמר פקיד ישראלי בכיר שעות ספורות לפני ההמראה לניו יורק.

בירושלים עוקבים כבר כמה שבועות אחר ההתחממות ביחסי איראן והמערב, שקיבלה ביטויים פומביים ראשונים בחשבונות הטוויטר של נשיא איראן רוחאני ושר החוץ החדש מוחמד ג'וואד זריף. לפני כשבועיים אמר גורם בכיר במשרד החוץ לוואלה! חדשות כי ישראל "לא יכולה למנוע את התהליך, אלא רק להזהיר את ידידותיה בעולם מפני ניסיון איראני למרוח זמן". האירועים שהתרחשו מאז אותה שיחה - הפגישה בין שרי החוץ של ארה"ב ואיראן, שיחת הטלפון בין רוחאני לאובמה והכרתו הפומבית של נשיא איראן בשואה, שהוכחשה על ידי סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית, לא שינו את המצב שתיאר אותו גורם. ישראל לא יכולה לעצור את התהליך, אלא רק להניף דגלים אדומים, ולקוות שהעולם יטה אוזן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא איראן חסן רוחאני נואם באו"ם. רויטרס
נשיא איראן, חסן רוחאני, בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

המצב הזה ברור גם לראש הממשלה נתניהו. גורמים בסביבתו אומרים כי הנאום שהוא יישא מחרתיים באו"ם "יפרט מה באמת קורה בתכנית הגרעין האיראנית, מעבר לדיבורים ולחיוכים של המשטר בטהראן". הנאום יכלול גם השוואה ברורה בין איראן לבין צפון קוריאה, שאת תכנית הגרעין שלה המערב לא הצליח לעצור באמצעים דיפלומטיים. נתניהו יתאר את המציאות במדינות שמתקיימות תחת איום הטילים הצפון-קוריאניים, ויבהיר שהבשלת הגרעין האיראני תיצור מציאות דומה בישראל, במדינות ערב ובמדינות אירופה, שנמצאות כולן בטווח הטילים האיראניים.

למרות העובדה שאירועי הימים האחרונים החלישו את הטיעון הישראלי נגד איראן, נתניהו לא מגיע לארה"ב נטול קלפים: התנעתו המחודשת של המשא ומתן הישראלי-פלסטיני הורידה מישראל לחץ בזירה נוספת, ותאפשר לו להציג את ישראל - גם בפגישה עם הנשיא אובמה וגם מעל במת העצרת הכללית של האו"ם, כגורם חיובי וממתן, בלבו של מזרח תיכון בוער.

דוגמה לאופן שבו המשא ומתן מאפשר לישראל מרחב פעולה רב יותר ניתן היה לראות בהודעה שפרסם אתמול הקוורטט הבינלאומי על חידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. ההודעה, שפורסמה בתום פגישה משותפת של נציגי הקוורטט עם שרת המשפטים, ציפי לבני, והנציג הפלסטיני למשא ומתן, סאיב עריקאת, כללה מילות חיזוק לנתניהו ואבו מאזן על החלטתם לפנות למשא ומתן, ולא כללה כל התייחסות להתנחלויות, לגבולות 1967 או למעמדה של ירושלים. חשוב לזכור, מדובר בהודעה שעליה חתומים ג'ון קרי, מזכ"ל האו"ם, שר החוץ הרוסי ושרת החוץ של האיחוד האירופי.

"כשמסתכלים על ההודעה הזו, ונזכרים בחששות שהיו לנו לפני כמה חודשים, ברור שמצבנו בזירה הבינלאומית השתפר משמעותית בחודשים האחרונים", אמר הגורם הבכיר. אלא שההישג הזה נבלע בתוך הסערה האיראנית. האתגר של נתניהו בשלוש היממות הקרובות יהיה לנסות לרתום את האשראי המדיני שישראל הרוויחה כדי להשיג מהקהילייה הבינלאומית התחייבויות ברורות בנושא האיראני.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם. רויטרס
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully