וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף העולם: היום שאחרי נפילת קוריאה הצפונית

זיו אבירם

27.9.2013 / 0:01

התנקשות בחייו של קים ג'ונג-און, מיליוני פליטים ועימות צבאי בין ארה"ב לסין: דוח חדש קובע כי קריסת המשטר במדינה המסוגרת בעולם היא עניין של זמן וקורא להיערך לגרוע מכל

כשחושבים קוריאה הצפונית, חושבים בעיקר על אדם אחד - קים ג'ונג-און. רודן אכזר שמחזיק את המפתחות לחייהם של כ-25 מיליון בני אדם. שליט קר שחולש ביד רמה על המדינה המסוגרת והמדכאת בעולם. בן למשפחת עריצים העומדת בראש "מפלגת הפועלים של קוריאה" זה למעלה משישה עשורים, ואחראית להישגיה של אומה "חזקה ועשירה ללא גבול". כך לפחות לפי ההמנון הלאומי.

אך מה יהיה ביום שאחרי? מה יעלה בגורלם של האזרחים האומללים במקרה שהמשטר בקוריאה הצפונית יקרוס לפתע? רבים רואים בכך תרחיש מופרך ודמיוני, אולם לפי דוח מקיף של מכון המחקר האמריקני ראנד (RAND Corporation) שממצאיו התפרסמו השבוע, יש סיבה טובה להניח שההנהגה במדינה המבודדת תיפול, ובעתיד הנראה לעין. אירוע היסטורי שכזה – פירוקה של חוליה אחת ב"ציר הרשע העולמי" – אמנם טומן בחובו מידה בלתי מבוטלת של אופטימיות, אולם הדוח התמקד דווקא בתוצאות השליליות של קריסת משטרו של קים. וכאלה יש לא מעט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"קוריאה הצפונית היא מדינה נחשלת", כותב המחבר, האנליסט הצבאי ברוס בנט, בפתח המסמך בן 300 העמודים. "הממשלה עשויה ליפול בחודשים הקרובים או בשנים הקרובות, ולגרום בכך לאסון הומניטרי בקנה מידה עצום ולהשלכות חמורות אף יותר". ההערכה היא כי במצב כזה תחליט קוריאה הדרומית, בסיוע בעלת בריתה ארצות הברית, להתערב במשבר ולפעול לאיחודו של חצי האי הקוריאני למדינה אחת – מהלך שהשתיים הביעו בעבר את תמיכתן בו. הסיכויים לאיחוד שכזה טובים למדי, אולם לא כך ההכנות לאפשרות שהדבר אכן יקרה. "לא ארצות הברית ולא קוריאה הדרומית מוכנה להתערבות מהסוג הזה", פוסק הדוח. "עלולות להיות לכך השלכות חמורות, ובכלל זה התערבות כושלת או בלתי בשלה, ערעור היציבות באזור ואף לחימה בקנה מידה נרחב".

כדור אחד ומיליוני רעבים

אחד התרחישים שיש ביכולתם להביא ל"יום הדין" בקוריאה הצפונית הוא התנקשות בחייו של קים ג'ונג-און. הדוח מציין שמועות שנפוצו לא מכבר, ולפיהן יש בצבא גורמים ששוקלים להוציא לפועל מעשה דרמטי שכזה, שיותיר את צמרת השלטון ללא יורש פוטנציאלי. ההערכה היא כי ההנהגה הוותיקה תפתח במאבק על עתיד המדינה - שהוא גם עתידה שלה - וגורמים שונים ינסו לתפוס את מוסרות השלטון. הבעיה: לאיש מהם לא יהיו המשאבים הדרושים, מזון ותרופות למשל, כדי לנהל מדינה. ייתכן אף כי הצבא ושירותי הביטחון ינצלו את הכאוס ויגנבו מהאזרחים את מקורות המזון המעטים שיש ברשותם.

המסמך החדש מתריע כי האסון ההומניטרי שייגרם כתוצאה מכך יהיה חמור יותר ממגיפת הרעב שהייתה באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת, אז גוועו למוות מאות אלפים ואולי מיליוני צפון-קוריאנים. גם הפעם יסבלו מיליונים מרעב, אולם רבים מהם ינסו למצוא מזון ומחסה בקוריאה הדרומית ובסין. שתי השכנות אינן מעוניינות כמובן בגל של פליטים שיצבאו על גדרותיהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ארה"ב לא תישאר חסינה

לא רק בפליטים סין אינה מעוניינת, אלא גם בכוחות אמריקניים סמוך לגבולותיה - אותם אלה שייקראו לסייע לקוריאה הדרומית להשליט סדר אצל שכנתה מצפון. אחד התרחישים המסוכנים ביותר שבהם נוקב הדוח הוא אפשרות של עימות צבאי בין שתי בעלות הברית לבין צבא סין, כיום בעלת בריתה של קוריאה הצפונית. עם כל הכבוד לחזון הקומוניסטי המשותף, סביר כי סין תזדרז ללטוש עיניים מלוכסנות לעבר נמלי הים ועושר המינרלים שיישארו מיותמים לאחר קריסת המשטר. "בלהט הרגע, תקריות בלתי נמנעות עלולות להסלים לכדי עימות גדול", נכתב בדוח. כישלון של התערבות "מערבית" עלולה להביא לכך שסין תתפוס פיקוד על שכנתה המורעבת, בשיתוף עם אחד או יותר מהגורמים הפוליטיים בדיקטטורה המתפוררת. כך ייגזרו על חלקו הצפוני של חצי האי הקוריאני עשורים רבים של פילוג.

לפיכך, המסמך מדגיש את הצורך לדון עם סין בתרחישים האפשריים, עוד לפני שתישמט הקרקע תחת רגליו הכבדות של הרודן קים. המכון משרטט שלושה קווים אפשריים שיגדירו לאיזו נקודה יורשו החיילים הסינים להגיע, בעודם מנסים לבלום את זרם הפליטים. הקו הקרוב ביותר יהיה 50 קילומטרים בלבד מגבול סין, ואילו הרחוק שבהם יחלק את הבירה פיונגיאנג.

מצעד צבאי בצפון קוריאה. רויטרס
"הצבא יתנגד לכל סוגי ההתערבות". מצעד צבאי בקוריאה הצפונית/רויטרס

"גם אם עימות עם סין יימנע", ממשיך הדוח, "הצבא של קוריאה הצפונית יתנגד כמעט בוודאות לכל סוגי ההתערבות, ותגובתו תשלב לוחמה רגילה, התקוממות אלימה וביצוע פשעים". שרידי ההנהגה, כך גורס המכון, עלולים לחוש כי מוטב ש"תמות נפשם עם פלשתים" ולהחליט לתקוף, בין היתר באמצעות נשק להשמדה המונית, את השכנה מדרום. אך לא רק אותה: "אפילו יפן וארצות הברית לא יישארו חסינות, לא כל שכן בכל הנוגע למתקפות טרור נגדן".

דיבורים, מעשים ועריקה של טייסים

אז איך נערכים ליום שאחרי? קודם כל בדיבורים. עשרות שנים חונכו אזרחי קוריאה הצפונית העשוקים שארצות הברית היא האויב הגדול והמקור לכל הבעיות כולן. רק בשנים האחרונות החלו לזלוג שמועות עקשניות שלפיהן החיים שמעבר לחומות אינם גרועים כל כך כפי שטוען השלטון. הדוח ממליץ לארצות הברית ולקוריאה הדרומית, לכשיחלו בהתערבות שאחרי הקריסה, לנקוט צעדי הסברה שיתגברו על הפחד, האיבה וההתנגדות האוטומטית, וישכנעו את האזרחים ביתרונותיו של איחוד עם הדרום.

במישור המעשי, יצטרכו שתי המדינות לפעול בהקדם האפשרי כדי להעביר סיוע הומניטרי רחב היקף, עוד לפני שהתושבים שם יעזבו את בתיהם בחיפוש אחר מזון. על מנת להשיג גישה גם לאזורים הפנימיים של קוריאה הצפונית, שם מתגוררים כמחצית מהאזרחים, יידרש נטרול של חיל האוויר. לצורך כך ינסו לשכנע את הטייסים הנאמנים לעשות מעשה אמיץ ולהשמיד את כלי הטיס. גם את המפקדים בצבא היבשה ינסו לרתום לביצוע המהלך המורכב. ומה אז? פירוק של מרבית היחידות הצבאיות המקומיות מנשקן והסבת החיילים לתפקידים אזרחיים. יחידות מעטות יצוידו באמצעי לחימה קלים ויסייעו לשמור על מאגרי הנשק ולהתמודד עם ההתקוממויות הצפויות, וכן בבניית התשתיות ובעלייה על נתיב של צמיחה כלכלית.

להתכונן לאפוקליפסה, עכשיו

אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר היא הטיפול במאגרי הנשק להשמדה המונית שברשות המדינה הטוטליטרית. אמצעי הלחימה המסוכנים האלה מוחזקים במספר רב של מתקנים, שעל מיקומם של רבים מהם כלל אין מידע. לפיכך, יהיה על ארצות הברית וקוריאה הדרומית לפעול כמה שיותר מהר כדי לשים עליהם יד. לפי הדוח, לא מן הנמנע שהן ישתפו פעולה בנושא עם סין. יחד עם זאת, תרחיש אחר מציע כי האחרונה תעדיף דווקא לנסות להשתלט על הנשק הקטלני.

צפון קוריאה מציגה לראווה את אתר שיגור הטיל שאמור לטענתה לשאת לחלל את הלוויין "קוואנג-מיונג-סונג 3" ("שביל החלב 3"), אך בעולם טוענים כי הא טיל בליסטי, 8 באפריל 2012. רויטרס
לא ידוע מיקומם של רבים ממתקני הנשק להשמדה המונית. ניסוי טילים בקוריאה הצפונית/רויטרס

תרחיש אימים אחר הוא זה הקשור לבתי הכלא של קוריאה הצפונית, המשמשים "בית חם" למאות אלפי אזרחים, רבים מהם אסירים פוליטיים. עם תחילתה של התערבות חיצונית במדינה, עלולות הרשויות לפתוח במבצע הוצאה-להורג המוני של אסירים, על מנת שאלה לא יוכלו להעיד אחר כך בבית דין על פשעי המלחמה שנעשו נגדם. לשם כך יצטרכו השכנה הדרומית ובעלת בריתה המערבית להגיע כמה שיותר מהר אל בתי הכלא, שם הן עשויות למצוא דמויות מפתח שיתרמו לביסוסו של המשטר החדש.

אינספור מומחים הסבירו כמה הופתעו מגל המהפכות בעולם הערבי בשלוש השנים האחרונות. המדוכאים יצאו לרחובות, משטרים רודניים נפלו, אחרים קמו במקומם, ולא בהכרח לזמן רב. בין אם איחודן של שתי הקוריאות יקרה לבסוף בדרכי שלום ובין אם כתוצאה מהפיכה שתשים קץ לשושלת קים המושחתת והנוראה, הדוח קובע באופן שאינו משתמע לשתי פנים – חייבים להתכונן היטב ל"אביב הצפון-קוריאני", שעלול להיות גשום וקודר במיוחד. "לנוכח דמותה הנחשלת של קוריאה הצפונית", נכתב בסיכומו, "השאלה המרכזית העומדת על הפרק היא מתי יקרוס שם המשטר, ולא אם יקרוס".

לקריאה נוספת
”קוריאה הצפונית מפעילה מחדש כור פלוטוניום”
דניס רודמן: ”פגשתי את הבת של קים, הוא אב נהדר”
”שליט קוריאה הצפונית הוציא להורג את האקסית”

(עדכון ראשון: 20:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully