וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד ג'יי סטריט: "יום אחרי הסכם שלום - נתפרק"

26.9.2013 / 14:00

אלפים ישתתפו בוועידה של תנועת השמאל היהודי ג'יי סטריט בארה"ב, בהם סגן הנשיא ביידן. מייסד התנועה בראיון לוואלה! חדשות: "הכיבוש מזיק לקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב"

ביום שני הקרוב יגיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לוושינגטון, לפגישה עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. בשעה ששני המנהיגים ייוועדו בבית הלבן, סגנו של אובמה, ג'ו ביידן, יישא את הנאום המרכזי בוועידה של תנועת השמאל היהודית "ג'יי סטריט", שתיערך במרכז הקונגרסים של וושינגטון - כמה מאות מטרים בלבד מהמשכן הנשיאותי.

העובדה ששני האירועים הללו יתרחשו באותו יום, אולי אפילו באותה השעה ממש, נראית כמעט קונספירטיבית - אבל בפועל, הוועידה השנתית של ג'יי סטריט, שתחל במוצאי שבת, נקבעה זמן רב לפני ההודעה על ביקורו של נתניהו בוושינגטון. מדובר בצירוף מקרים מוצלח מבחינת ראשי ג'יי סטריט, שיוכלו להיעזר בביקור כדי לייצר עניין תקשורתי בוועידה. לא רק סגן הנשיא ביידן ידבר מעל הבמה שלהם - יהיו שם גם השליח המדיני האמריקני לשיחות בין הישראלים לפלסטינים, מרטין אינדיק, ושרת המשפטים, ציפי לבני, שאחראית על התהליך המדיני עם הפלסטינים.

ציפי לבני, ג'ון קרי וסאיב עריקאת עם חידוש שיחות השלום בוושינגטון, יולי 2013. AP
השתתפותה של לבני מעוררת התרגשות בקרב ראשי התנועה. לבני, קרי ועריקאת/AP

השתתפותה של לבני מעוררת התרגשות בקרב ראשי התנועה לא פחות מהגעתו של סגן נשיא ארצות הברית. כאשר ג'יי סטריט הוקמה בשנת 2008 כתשובה של השמאל היהודי-אמריקני לשדולה הפרו-ישראלית הוותיקה אייפא"ק, ישראל החרימה את התנועה, וזאת על אף שג'יי סטריט הוגדרה מיומה הראשון כתנועה של "תומכי ישראל שתומכים בשלום". העובדה שבוועידה הקרובה של התנועה תשתתף השרה לבני ולצדה ח"כים משש סיעות בכנסת, כולל צחי הנגבי מהליכוד ויצחק וקנין מש"ס, נתפסת כהישג אדיר עבור התנועה.

"לישראל אינטרס מובהק לשים סוף לסכסוך"

הנשיא והמייסד של ג'יי סטריט הוא ג'רמי בן עמי, איש פרסום בעברו, שאף שימש כיועץ לנשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון בתקופת כהונתו השנייה. בשיחה טלפונית עם וואלה! חדשות השבוע, הוא הסביר על שינוי הגישה הרשמית של ישראל כלפי התנועה: "יש הבנה הולכת וגוברת בישראל של החשיבות שלנו בקהילה היהודית-אמריקנית. אנחנו מייצגים את הזרם המרכזי כיום ביהדות ארצות הברית, התומך בישראל ותומך בפתרון שתי המדינות, מתוך הבנה שלישראל, כמו גם לארצות הברית, יש אינטרס מובהק לשים סוף לסכסוך".

אם אתם מייצגים את "הזרם המרכזי", איך זה שעד לאחרונה העמדות הללו לא קיבלו ביטוי בולט בשיח היהודי בארה"ב?
"במשך שנים, אנשים בישראל קיבלו את הרושם שהקהילה היהודית בארצות הברית תומכת בעמדות הימין, משום שאלו העמדות ששיקפו מנהיגי הארגונים היהודיים הוותיקים. בפועל, העמדות הללו נמצאות מימין לאלו של רוב יהדות ארצות הברית. זו הסיבה שהקמנו את ג'יי סטריט, כדי לשקף את העמדה של רוב הקהילה היהודית בארצות הברית. אנחנו פועלים מתוך אהבה ואכפתיות כלפי ישראל, ואני חושב שכיום גם בישראל מבינים שאפשר לא להסכים אתנו, אבל אי אפשר לקטלג אותנו כשמאל קיצוני שמתנגד לישראל".

בן עמי נחשב מקורב לממשל אובמה, כולל האנשים במעגל הקרוב ביותר של הנשיא. בראיון אמר כי הוא אופטימי לגבי המשא ומתן הנוכחי בין ישראל לרשות הפלסטינית, שהחל לפני כחודשיים ומתנהל מאז תחת האפלה תקשורתית. "בישראל ישנה הבנה אמתית שסיום הסכסוך הוא אינטרס מובהק של ישראל, ואילו בצד הפלסטיני ישנה הבנה שמבחינת אבו מאזן, זו ההזדמנות האחרונה לעשות מעשה ולהיות למנהיג שהקים את המדינה הפלסטינית", ציין בן עמי. "השינוי הכי גדול שאני רואה הוא בוושינגטון, שם יש תחושת דחיפות גדולה לפעול לסיום הסכסוך. הנשיא אובמה אמר בבירור שארצות הברית רואה בסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני אינטרס חיוני אמריקני".

בכהונתו הקודמת אובמה לא הקדיש מאמץ רב לסכסוך הישראלי-פלסטיני וכעת הוא ושר החוץ קרי נראים נחושים לפעול בנושא. מה השתנה?
"אני מזהה כמה גורמים שהובילו לשינוי. ראשית, הזמן. עברו ארבע שנים שבהן לא קרה כמעט דבר. החול בשעון הולך ואוזל. הזמן לא עובד לטובתה של ישראל. שנית, ג'ון קרי הפיח הרבה אנרגיה בתהליך, התרומה שלו לחידוש המשא ומתן היא אדירה. הוא נפגש עם מנהיגי הארגונים היהודיים בארצות הברית והסביר לנו את המהלכים של הממשל, הבהיר כמה חשובה לו התמיכה של יהדות ארצות הברית. אנחנו כמובן תומכים בו ומגבים אותו לחלוטין. בנוסף, אני חושב שהמצב הלא יציב במזרח התיכון וחוסר היכולת של ישראל להשפיע על האירועים בגבולותיה מדגישים את הצורך להתקדם בזירה שבה כן אפשר לפעול ולעצב את המציאות".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילות התנועה באוניברסיטאות בארה"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש בישראל מי שחוששים מהיחלשות הקשר בין יהדות ארה"ב לישראל, בעיקר בקרב הדור הצעיר בארה"ב. אתה שותף לחשש הזה?
"אני חושב שהקשר ההדוק בין ישראל לבין יהדות ארצות הברית מבוסס על שני מרכיבים עיקריים - ערכים משותפים ואינטרסים משותפים. לכן, אני בהחלט מוטרד, מכיוון שאם לא יהיה פתרון של שתי מדינות לשני עמים, וכתוצאה מכך הכיבוש בשטחים יעמיק, שני המרכיבים הללו ייפגעו. ברמה הערכית, רוב היהודים-האמריקנים לא תומכים בכיבוש בשטחים, ואם בעבר רבים מהיהודים לא הרגישו בנוח למתוח ביקורת על ישראל בצורה מפורשת בנושא הזה, הרי שבשנים האחרונות המצב השתנה לחלוטין. ברמת האינטרסים, ברור לכולם שלארצות הברית יש אינטרס מובהק בסיום הסכסוך. הנשיא אובמה ושר החוץ קרי אמרו זאת מפורשות. לכן, אני בהחלט חרד מהאפשרות שהכיבוש יתמשך ופתרון שתי המדינות ייעלם. מצב כזה יפגע בביטחונה ובעתידה של ישראל, ויהיו לו השלכות חמורות גם על יחסי ישראל עם ארצות הברית בכלל ועם יהדות ארצות הברית בפרט".

בוועידה הקרובה שלכם כמעט שליש מהמשתתפים יהיו סטודנטים. אתם משקיעים משאבים מיוחדים בפעילות באוניברסיטאות בארה"ב?
"אפשר להגיד שאחת ההצלחות הגדולות ביותר של ג'יי סטריט היא הפעילות שלנו באוניברסיטאות. יש קבוצה גדולה מאוד של יהודים אמריקנים צעירים, שגדלו עם זהות יהודית חזקה מאוד - הלכו לבית ספר יהודי, השתתפו במחנות קיץ יהודיים, ביקרו בישראל וכדומה - והם מרגישים שהמציאות בשטחים נוגדת את הערכים היהודיים שעמדו במרכז החינוך שלהם. הם מחפשים דרך לשמור על שני מרכיבים חשובים בזהות שלהם - תמיכה בישראל מצד אחד, וערכים ליברליים מצד שני. הפעילות אצלנו מאפשרת להם לחבר בין הדברים".

נשיא ארצות הברית, מר ברק אובמה בועידת האיפא"ק, מרץ 2012. AP
לוועידה של שדולת אייפא"ק הוותיקה מגיע באופן קבוע הנשיא בעצמו. אובמה בוועידת איפא"ק ב-2012/AP

למרות ההצלחה היחסית של ג'יי סטריט, חשוב לקבל פרופורציות: השתתפותו של סגן הנשיא ביידן בוועידה בהחלט מצביעה על התחזקות במעמדו של הארגון בוושינגטון, אבל לוועידה של שדולת אייפא"ק הוותיקה מגיע באופן קבוע הנשיא אובמה בעצמו, כפי שנהגו גם קודמיו בתפקיד. בן עמי מבהיר שג'יי סטריט לא מנסה להתחרות באייפא"ק. לדבריו, לכל אחד מהארגונים יש את התפקיד החשוב שלו בקרב הקהילה היהודית. "אנחנו מרוצים מההתקדמות שלנו משנה לשנה, וזה מה שחשוב", הוסיף.

"מעבר לכך, בניגוד לאייפא"ק, שנועד לחזק באופן מתמיד את הקשרים בין ישראל לארצות הברית, אנחנו תנועה עם מטרה הרבה יותר קונקרטית - לקדם את פתרון שתי המדינות, שהוא אינטרס חיוני גם של ישראל וגם של ארצות הברית. ביום שאחרי הסכם השלום הישראלי-פלסטיני, אנחנו נסגור את התנועה ונלך כל אחד לדרכו. ואף שאנחנו בהחלט אוהבים את העבודה שלנו, אף אחד לא יצטער לעשות את זה בנסיבות הללו".

לקריאה נוספת:
"ישראל היא לא הנושא עבור בוחרים יהודים בארה"ב"
נעים למרכז? השמאל היהודי בארה"ב מחפש את עצמו
אולמרט במקום ביבי: השמאל היהודי-אמריקאי מתכנס

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully