וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל היא לא הנושא עבור בוחרים יהודים בארה"ב"

טל שלו

6.11.2012 / 4:15

בראיון לוואלה! מגלה נשיא השדולה היהודית-אמריקאית ג'יי סטריט, ג'רמי בן עמי, שהיהודים מוטרדים יותר מהכלכלה והחינוך ומדגיש את הצורך בשתי מדינות. "אנו לא פרו-פלסטינים"

המרחק בין ירושלים לוושינגטון נראה השבוע גדול במיוחד; בעוד בארצות הברית עוקבים כולם אחר כל תזוזה של אחוז בסקרים המתפרסמים בישורת האחרונה של המרוץ לנשיאות, בארץ הקודש אין כל זיכרון לשוויון הצמוד בין אובמה לרומני. סקרים שנערכו בשבוע האחרון בקרב המצביעים האמריקאים בישראל גילו כי 85% מהם בחרו ברומני על פני הנשיא המכהן אובמה. רומני אולי הצליח לכבוש את דעת הקהל בירושלים, אך ככל הנראה את היהודים היושבים בניכר הוא שכנע קצת פחות. "למרות המיליונים שנשפכו על הזזת הקול היהודי, היהודים ימשיכו להצביע אובמה", מעריך ג'רמי בן עמי, נשיא השדולה היהודית-אמריקאית ג'יי סטריט, בראיון מיוחד לוואלה! חדשות.

"ישראל היא לא ה-נושא עבור הבוחרים היהודים", אומר בן עמי, שהגיע לישראל בשבוע שעבר לשורה של מפגשים עם מובילי דעת קהל לקראת הבחירות. הוא מבקש לנפץ את "המיתוסים", כלשונו, שהתגבשו סביב אופן ההצבעה של הקול היהודי. "יהודים אמריקאים אוהבים את ישראל, אבל הסוגיות שמשפיעות על הבחירה שלהם הן כמו כל אזרח אמריקאי אחר - מצבה של ארצות הברית בתחומים כמו כלכלה, תעסוקה, בריאות וחינוך. ביצענו אינסוף סקרים בקרב בוחרים יהודים, שבהם שאלנו מהם הנושאים שקובעים את אופן ההצבעה שלהם. רק 10%-7% מזכירים את ישראל כאחד משני הנושאים החשובים ביותר".

בנוסף לכך, הוא אומר כי ליהודי ארצות הברית יש עמדות ליברליות ברורות בשורה של נושאים המנוגדים לערכי היסוד של המפלגה הרפובליקנית. לדוגמה, 93% מהם תומכים בהפלות ו-80% תומכים בנישואים חד-מיניים. "לא שמים את כל הדברים האלה בצד רק בגלל ישראל". לכן חוזה בן עמי שאובמה יזכה בשיעור תמיכה הדומה לאופן ההצבעה המסורתי של יהודי ארצות הברית, העומד בממוצע על כ-70% בעד הדמוקרטים. "בבחירות הקודמות 74% מהיהודים הצביעו לאובמה, והוא יזכה בדיוק באותו נתון", הוא צופה.

"לא צריך להיות יותר ימני מאדלסון כדי להיות ידיד ישראל"

ג'יי סטריט הוקמה על ידי בן עמי ב-2008, כשדולה יהודית לקידום מתווה שתי מדינות לשני עמים בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הארגון ביקש בין היתר לערער על כוחו של הממסד הפוליטי היהודי, המיוצג על ידי אייפא"ק – הלובי הפרו-ישראלי הוותיק בוושינגטון, ולהציג עמדה שתואמת יותר, לטענתם, את השקפותיהם הליברליות והמתונות של רוב יהודי ארצות הברית. גם בבחירות אלה קורא בן עמי תיגר על הנחות היסוד המקובלות בממסד הפוליטי האמריקאי. "ספר החוקים של הפוליטיקה האמריקאית מיושן, והחוק שנוגע לקול היהודי אומר שצריך לדבר על ישראל מנקודת מבט ניצית נוקשה", אומר בן עמי, בניסיון להסביר את הפער בין החשיבות המועטה שישראל תופסת בקביעת אופן ההצבעה של היהודים לבין המקום הבולט שהיא תפסה בקמפיין האחרון, בעיקר סביב סוגיית הגרעין האירני. "ג'יי סטריט חושבת שהנושא שצריך לדבר עליו עם יהודים הוא לא הנושא הניצי, ואם כבר מדברים עליו, לא צריך להיות יותר ימני מאדלסון. השנה היא 2012 ואנחנו פועלים לפי סט של מיתוסים והנחות מוקדמות בנוגע לקול היהודי שהוכחו כלא נכונים במהלך השנים, ובכל זאת כולם עדיין משתמשים בו".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. רויטרס
יחסים מתוחים. ברק אובמה ובנימין נתניהו/רויטרס

בן עמי מקפיד שלא להביע תמיכה מפורשת באובמה, שכן ג'יי סטריט מצהירה על עצמה כשדולה על-מפלגתית לכאורה. עם זאת, הוא מותח ביקורת חריפה על הצורה שבה ישראל נגררה לתוך המרוץ לנשיאות, ורואה בכך סיבה לדאגה. "בקמפיין הבחירות האחרון ראינו גישה מסורתית מיושנת כלפי הנושא הישראלי, שגרמה לבזבוז עצום של כסף כדי לנסות להזיז את הקול היהודי. ועד החירום למען ישראל והקואליציה הרפובליקנית היהודית של שלדון אדלסון, שפכו עשרות מיליוני דולרים כדי להציג עמדות ניציות יותר, ובסוף היום זה לא עבד. נראה שהרפובליקנים לא יקבלו יותר קולות יהודיים ממה שקיבלו בעבר", הוא אומר. "ישראלים צריכים להיות מודאגים מהמצב שבו המפלגה הרפובליקנית טוענת שהדמוקרטים אינם פרו-ישראלים, כי זה הופך את ישראל לנושא שאינו קונצנזוס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מההלם עד הקאמבק: סיכום העימותים הנשיאותיים. רויטרס
"הרפובליקנים לא יקבלו יותר קולות יהודיים משקיבלו בעבר". אובמה ורומני, בחודש שעבר/רויטרס

אך לא רק הקמפיינים של הרפובליקנים והדמוקרטים ביקשו להוכיח מיהו ידיד טוב יותר של ישראל. גם למתרחש בין ירושלים לוושינגטון היה תפקיד, לנוכח המתיחות הפומבית הבולטת בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בסוגיית הקווים האדומים והגרעין האירני. בן עמי נזהר במילותיו, ומקפיד להדגיש כי למרות היחסים האישיים המתוחים בין המנהיגים, היקף שיתוף הפעולה והסיוע הביטחוני תחת ממשל אובמה היה חסר תקדים, אך ברור כי הוא סבור שנתניהו שגה בהתנהלותו בחודשים האחרונים. "זו טעות לכל פוליטיקאי ישראלי לנסות להשליך את האג'נדה הפרטית שלו לתוך הפוליטיקה האמריקאית. ראש הממשלה ואחרים היו צריכים לצאת ולהבהיר שיש לנו חבר בבית הלבן, וגם רומני יהיה חבר. יש לנו חברים בכל המפלגות, ויש קונצנזוס רחב של תמיכה בישראל. זה צריך להיות המסר היחיד מהפוליטיקאים הישראלים. נתניהו לא עשה שום דבר באופן אקטיבי, אבל הוא גם לא עשה כל מה שביכולתו כדי להגיד לאנשים להשאיר את ישראל מחוץ לתמונה. ראוי שכל מי שיושב בכיסא ראש הממשלה יעשה מאמץ אמיתי להבטיח את הטבע הביפרטיזני (תמיכה חוצת מפלגות) של התמיכה בישראל ולהשאיר אותה מחוץ למרוץ".

לא מאוימים מ"אם תרצו" ו"ישראל שלי"

מאז נכנסה לזירה הפוליטית האמריקאית לפני ארבע שנים, ג'יי סטריט פועלת באינטנסיביות לקידום פתרון שתי המדינות על ידי תמיכה אקטיבית בחברי קונגרס שמקדמים את הנושא ובפעילות רחבת היקף בקרב סטודנטים יהודים באוניברסיטאות האמריקאיות. פעילויות ועמדות רבות של הארגון – בהן תמיכה בהקפאת הבנייה בהתנחלויות, ביקורת על מבצע עופרת יצוקה והתנגדות לתקיפה צבאית באירן – יצרו כר פורה לביקורת מצד ארגונים שמרניים ורפובליקניים בארצות הברית, וגם מהימין בישראל, שמתייחס לארגון כפרו-פלסטיני ואנטי ישראלי. בן עמי דוחה את הביקורת, וטוען כי היא אינה מייצגת את תפישת מרבית הציבור בישראל. "רוב הישראלים בכלל לא יודעים מי אנחנו ומה אנחנו עושים", הוא אומר. "אני לא חושב שהרגשות שעולים בטוקבקים ובבלוגים של הימין הקיצוני, בלוגים של מתנחלים, מייצגים את כלל הציבור בישראל. שמעון פרס, ציפי לבני, אהוד אולמרט – כולם שותפים להנחות היסוד שלנו על החשיבות בקידום פתרון של שתי מדינות לשני עמים. אנחנו במרכז השיח הפוליטי הישראלי. אפשר לדבר על שלום ועל שתי מדינות, ועדיין להיות ידיד ישראל. זה המסר של ג'יי סטריט. אפשר לבטא עמדות פרו-ישראליות על ידי דיון בשלום".

הפגנה של תנועת "אם תרצו" נגד מוחמד בכרי. נמרוד סונדרס
קמפיין דה-לגיטימציה נגד ג'יי סטריט. הפגנה של פעילי "אם תרצו"/נמרוד סונדרס

"קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ג'יי סטריט מנוהל בדיוק באותן טקטיקות שבהן משתמשים ארגונים כמו 'אם תרצו' ו'ישראל שלי' כדי לאיים על אקדמאים, על עמותות ועל פוליטיקאים ישראליים", אומר בן עמי. "הם מנסים לחתור תחת אושיות הדמוקרטיה הישראלית דרך פחד, הפחדה ואיומים בטקטיקות מקארתיסתיות. העובדה שהם קוראים לנו אנטי ישראלים או פרו-פלסטינים לא גורמת לי להיות במגננה. ישראלים ויהודים ברחבי העולם חולקים את עמדותינו ואיומים מבלוגרים וקבוצות ימין רק מראים שיש אנשים שמאוימים מכך שיש קול לרוב המתון שתומך בפתרון של שתי מדינות".

"אובמה צריך לאתחל את היחסים עם הציבור הישראלי"

אם לפני ארבע שנים תלו בג'יי סטריט תקוות גדולות בנשיא אובמה ובנחישותו להשיג התקדמות מדינית, בשנתיים האחרונות נעלמה כמעט כליל פעילות הממשל בנושא. "אני בהחלט מאוכזב מאובמה", אומר בן עמי, "הוא נכשל בהשגת התקדמות משמעותית לקראת פתרון הסכסוך, ובשנה וחצי האחרונות הוא היה מוגבל לחלוטין מבחינה פוליטית". עם זאת, הוא שומר על אופטימיות רבה אם וכאשר אובמה ייבחר לכהונה שנייה. "העובדה שאובמה לא הצליח עד היום, לא מהווה סיבה לא לנסות שוב", הוא אומר, ומצהיר כי אחד הצעדים הראשונים שאובמה צריך לנקוט הוא ביקור בישראל, "לאתחול מערכת היחסים עם הציבור הישראלי".

לדבריו, בכהונה שנייה אובמה יהיה גמיש וחופשי יותר לעסוק בנושאים בעלי חשיבות, מבלי לדאוג להשלכותיהן הפוליטיות, וג'יי סטריט מתכוונת להפעיל לחץ גדול לעסוק באינטנסיביות בנושא. "אני מקווה שהנשיא ילמד מהטעויות שלו ומחוסר הקשר שלו לציבור הישראלי. נסיגה ועמידה במקום היא ערובה להחמרת המצב. מנהיג אמיתי עושה ניסיונות, מציב תכניות ורעיונות, ולא נותן לאירועים להכתיב את המתרחש. זה אינטרס אמריקאי ברור, בהתחשב באי היציבות במזרח התיכון ובכל האתגרים, הסכסוך הלא פתור הוא חלק מהותי מהמשוואה במזרח התיכון, והכרחי להתמודד אתו כדי לבסס מחדש את ההנהגה האמריקאית בעולם".

אבו מאזן יו"ר הראשות הפלסטינית נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. רויטרס
"העובדה שנושא שתי המדינות נעדר ממערכת הבחירות היא חוסר אחריות". אבו מאזן/רויטרס

לקראת הבחירות הקרובות הביעה ג'יי סטריט תמיכה בעשרות חברי קונגרס שכללו במצע שלהם את נושא שתי המדינות, אך לגופו של עניין, הנושא לא היה חלק מהקמפיין האמריקאי כלל, ונעדר אפילו מהעימות בנושא יחסי חוץ בין רומני לאובמה בחודש שעבר. למרות הסערה שהתעוררה בסוף השבוע בעקבות הריאיון של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לערוץ 2, לא נראה כי בישראל המצב יהיה שונה. כידיד ישראל, מדגיש בן עמי, הוא רואה בכך סיבה לדאגה. "זה עצוב מאוד ואפילו חסר אחריות שזה לא חלק מקמפיין הבחירות הישראלי. מדובר בנדבך הכרחי ומרכזי להישרדותה של ישראל, לעתידה, לביטחונה ולאופייה. בחירות הן רגע לאומי של בחירה, בהן מדינות מחליטות על הכיוון הכללי שלהן לארבע השנים הקרובות. זה נושא שגורל המדינה באמת תלוי בו - מחיר האוכל ומחיר הדיור הם נושאים חשובים, אבל עתיד המדינה תלוי יותר בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully