וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב תוהים: "מתקפת החן" של האיראנים אמיתית?

בכיר במחלקת המדינה האמריקנית התייחס לפגישה הצפויה בין ג'ון קרי למקבילו האיראני בעצרת האו"ם, ואמר שבארצו יבחנו את רצינות טהראן לפתור את המחלוקת בנושא הגרעין האיראני

השיחות בין שש המעצמות, בהן ארצות הברית, לבין איראן, הצפויות להתקיים השבוע במהלך העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, עשויות להעיד על רצינותה של טהראן לפתור את המחלוקת בין הצדדים בנושא תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית – כך אמר אמש (שני) גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית. "ההזדמנות שנקרתה בדרכנו עם שר החוץ האיראני תעזור לשרינו להבין מהי רמת הרצינות שלהם, אם הם מגיעים עם הצעה ממשית וכן אם 'מתקפת החן' שיזמו אכן אמתית", אמר הגורם האמריקני.

בדבריו התייחס כנראה הגורם האמריקני להודעת טהראן על שחרור 80 אסירים, בהם רבים שנעצרו במהלך המהומות לאחר הבחירות במדינה בשנת 2009, אז נבחר מחמוד אחמדינג'ד לכהונה שנייה. כמו כן, התייחס להצהרתו של הנשיא האיראני, חסן רוחאני, לפיה בכוונתו להציג לעולם את "פניה האמיתיות" של האומה האיראנית שוחרת השלום בנאומו הצפוי היום באו"ם.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי. אוגוסט 2013. רויטרס
שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי/רויטרס

סגן היועץ לביטחון הלאומי של הבית הלבן, בן רודס, אמר בתדרוך לעיתונאים כי עד כה לא נקבעה פגישה בין הנשיא, ברק אובמה, לבין מקבילו האיראני, חסן רוחאני, "אך אנו לא מתנגדים לכך באופן עקרוני. מאז 2007 אמר הנשיא שהוא מעוניין לנהל דיאלוג עם מנהיגי איראן במטרה להגיע להסכם". רודס הוסיף: "נעשה זאת אם נאמין שזה משרת את האינטרסים שלנו ועשוי לקדם את המטרות שלנו. ברור שזה ייקח זמן, לא ניתן לפתור את כל הסוגיות עם איראן במפגש אחד".

אתמול הודיעה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, כי שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, יצטרף במהלך השבוע לנציגי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון ולגרמניה - הפורום המכונה "5+1", כדי לדון בתכנית הגרעין של איראן. הגורם הבכיר בממשל האמריקני הבהיר כי בארצות הברית מצפים שאיראן תגיב באופן רשמי להצעה שהעבירו לאיראנים בחודש פברואר השנה, יחד עם שאר המעצמות – סין, רוסיה, בריטניה, צרפת וגרמניה.

ההצעה כללה הקלה בסנקציות הכלכליות שהוטלו על טהראן בתמורה להשהיית הפעילות הגרעינית העיקרית שלה. הגורם האמריקני הסביר כי התגובה שתתקבל מצד האיראנים צפויה להשליך על אמיתות הכוונות של המשטר בטהראן למצוא פתרון למחלוקת בנושא הגרעין האיראני.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף במהלך פגישה עם עמיתו העיראקי בבגדד, 8 בספטמבר 2013. רויטרס
שר החוץ האיראני, זריף/רויטרס

לאחר פגישה שקיימה עם שר החוץ האיראני, אמרה אתמול אשטון כי היא שוחחה עמו על אודות כמה נושאים חשובים אשר במרכזם נושא הגרעין". גורם רשמי בארצות הברית אישר כי בפגישה של שרי החוץ של מועצת הביטחון ישתתף גם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. מדובר בפגישה ראשונה מסוגה זה שנים רבות. ממחלקת המדינה נמסר כי קרי קיבל בברכה את "מחויבותו של זריף לתגובה רצינית" ולנכונותו להשתתף בדיון עם המעצמות לדון בתכנית הגרעינית של מדינתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully