וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשטון: שר החוץ האיראני וקרי ייפגשו השבוע באו"ם

שרת החוץ של האיחוד האירופי אמרו כי מוחמד ג'וואד זריף יצטרף לחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון ולגרמניה במהלך השבוע כדי לדון בתכנית הגרעין של איראן

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, יצטרף במהלך השבוע לנציגי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון ולגרמניה, הפורום המכונה "5 +1", כדי לדון בתכנית הגרעין של איראן – כך אמרה היום (שני) שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. "שוחחנו אודות מספר נושאים חשובים אשר במרכזם נושא הגרעין", אמרה אשטון לכתבים לאחר פגישתה עם זריף לקראת התכנסות העצרת הכללית של האו"ם השבוע בניו יורק. גורם רשמי בארה"ב אישר כי בפגישה של שרי החוץ של מועצת הביטחון ישתתף גם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. מדובר בפגישה ראשונה מסוגה זה שנים רבות. ממחלקת המדינה נמסר כי קרי קיבל בברכה את "מחויבותו של זריף לתגובה רצינית" ולנכונותו להשתתף בדיון עם המעצמות לדון בתכנית הגרעינית של מדינתו.

הפגישה שהתקיימה היום בין אשטון לזריף הייתה הראשונה מאז נכנס לתפקידו. אשטון והאיחוד האירופי דחפו לפגישה בין איראן לחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - בריטניה, סין, צרפת, רוסיה וארצות הברית - וגרמניה. כשנשאלה אם קיימת אפשרות להקל את הסנקציות שהוטלו על איראן, השיבה אשטון: "מה שראיתי היום הייתה אנרגיה ונחישות לנסות ולנוע קדימה עם השיחות. זו הייתה השיחה הראשונה לביסוס האופן שנעבוד יחד. אני לא מעוניינת להוסיף מעבר לזה".

לחץ על אובמה לקראת נאומו בעצרת

במקביל להודעת אשטון, קראו שני סנטורים אמריקנים בכירים, רוברט מננדז הדמוקרט ולינדסי גראהם הרפובליקני, לנשיא ארה"ב ברק אובמה לנקוט ביד קשה נגד איראן בנאומו בעצרת האו"ם השבוע. מננדז, יו"ר וועדת החוץ של הסנאט, וגראהם, רפובליקן בעל השפעה בנושאים בינלאומיים, שיגרו לאובמה מכתב בו דחקו בו להציג מחדש את המטרה שלא לאפשר לאיראן להשיג יכולת לייצור נשק גרעיני, ולדרוש פעולות מצדה של טהרן, על מנת לאפשר הסדר מדיני.

איראן הודיעה היום כי שחררה 80 אסירים, רבים מהם נעצרו במהלך המהומות לאחר הבחירות במדינה בשנת 2009, אז נבחר מחמוד אחמדינג'ד בפעם השנייה. ההודעה על השחרור ההמוני היא ככל הנראה ניסיון להעניק "רוח גבית" דיפלומטית עבור נשיאה החדש של איראן, חסן רוחאני, שינאם מחר בעצרת האו"ם.

רוחאני אמר היום כי בכוונתו להציג לעולם את "פניה האמיתיות" של האומה האיראנית שוחרת השלום בנאומו באו"ם. "אנו ננסה להעביר את המסר של העם האיראני לעולם ונאמר כי האיראנים מתנגדים לאלימות ולקיצוניות, במיוחד בעולם של היום ובמחוז שלנו", דברי רוחאני לכתבים לפני יציאתו לניו יורק. הוא הוסיף כי איראן "נחשבת למרכז היציבות של האזור". לדבריו, עמו היה קורבן של נשק להשמדה המונית, שמעולם לא שאף להשיג נשק שכזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully