וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוריה מסרה מידע על הנשק הכימי לפיקוח בינלאומי"

21.9.2013 / 0:01

לטענת הארגון למניעת הפצת נשק כימי, דמשק העבירה מידע חלקי בלבד ועליה להשלימו עד השבוע הבא כדי להתחיל במבצע מהיר להשמדת הנשק, בהתאם להסכם שהושג בין רוסיה וארה"ב

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

(הצהרת קרי בירושלים בראשית השבוע)

בעקבות ההסכם שגובש בשבוע שעבר בין רוסיה וארצות הברית ולפיו בתוך פחות משנה תפורק סוריה מנשקה הכימי ומאגר הנשק שלה יושמד לחלוטין, העביר המשטר בדמשק לארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי (OPCW) מסמכים ובהם מידע על המאגרים שברשותו. כך הודיע אתמול (שישי) הארגון ממקום מושבו בהאג.

עוד נמסר כי מדובר במידע חלקי בלבד וכי על המשטר בדמשק להשלימו עד השבוע הבא, כדי להתחיל במבצע פירוק מהיר. "קיבלנו חלק מהראיות, ואנחנו מצפים לעוד", אמרה דוברת הארגון, אולם לא פירטה אילו פרטי מידע נעדרים מהמסמכים שהועברו. ואולם, לדברי גורם מטעם האו"ם, מדובר במסמך "ארוך למדי".

בתחילת השבוע הבא צפויים להתכנס חברי ה-OPCW כדי לבחון את המידע על מאגרי הנשק הכימי ולדון בהסכם שהושג בשבוע שעבר בז'נבה בין שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב, ולפיו מאגר הנשק הכימי של סוריה יושמד לחלוטין בתוך תשעה חודשים.

הקרב על סוריה - כותרות אחרונות
איך בכלל מפרקים נשק כימי, וכמה זמן זה לוקח?
אסד: פירוק מנשק כימי יעלה לארה"ב מיליארד דולרים
ארה"ב ורוסיה: סוריה תפורק מנשק כימי עד אמצע 2014

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלשום הודה אסד כי צבאו מחזיק במאגר של נשק כימי. בראיון שנערך עמו ברשת פוקס האמריקנית טען אסד כי מעולם לא הכחיש עניין זה, אך מתוקף היותו "חומר מסווג" בחרה סוריה עד כה גם לא לאשר זאת. "עכשיו, עם הצטרפותנו להסכם הבינלאומי נגד נשק כימי", אמר אסד, "הודינו שיש בידינו נשק כזה, זה כבר לא סוד". בכך התייחס לפנייתה של ארצו לאו"ם בבקשה להצטרף לאמנה הבינלאומית לאי-הפצת נשק כימי.

עוד אמר אסד כי פירוק הנשק הכימי "יעלה לארצות הברית מיליארד דולרים". בכך הטיל אסד על נשיא ארצות הברית ברק אובמה את האחריות לתהליך ה"מאוד מאוד מסובך הזה", כלשונו, ואמר שהפירוק יכול להימשך הרבה מאוד זמן, כשפרק הזמן ההתחלתי עומד על שנה, בניגוד לדרישת הרוסים-אמריקנים לפירוק הנשק עד יוני 2014.

שרי החוץ סרגיי לברוב וג'ון קרי. ז'נבה, ספטמבר 2013. AP
לברוב וקרי בז'נבה, בשבוע שעבר/AP

המראיינים האמריקנים הציגו בפני אסד את חששו של ממשל אובמה, כי הצטרפות סוריה לאמנה היא "טקטיקת שיהוי" וכי אין באמת בכוונתו להתפרק מנשקו הכימי. "כשמצטרפים להסכם", השיב אסד, "יש מנגנונים אובייקטיבים שיש לציית להם ואנחנו נציית להם". בתשובה לשאלה אם יסכים להעביר את החומרים הכימיים לארצות הברית כדי שיפורקו על ידיה, השיב אסד "אם ארצות הברית מוכנה לשלם על התהליך ולקחת את האחריות של להעביר חומר מסוכן לתחומה, למה לא? אין לי תנאים, אשלח אותו לכל מדינה שמוכנה לקחת את הסיכון של עיסוק עם חומרים מסוכנים שכאלו".

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
הרוגי המתקפה הכימית בפאתי דמשק בחודש שעבר/רויטרס

אסד דחה את הטענות כי צבאו הוא שעשה שימוש בנשק כימי לפני כחודש בפאתי דמשק, ובדומה לטענותיו בעבר האשים את כוחות המורדים בביצוע התקיפה. "יש לנו ראיות שקבוצות טרור עשו שימוש בגז סארין", אמר אסד, "הראיות הועברו לרוסיה". אסד דחה גם טענות המראיינים כי כמות הגז שנעשה בו שימוש גדולה מכדי שהדבר ייוחס למורדים – "סארין נקרא גם גז בישול", טען אסד, "כל אחד יכול להכין אותו, כל מורד יכול להכין אותו". כמו כן טען אסד כי המורדים נתמכים על ידי מדינות זרות אשר יכלו להעביר את הגז למורדים.

(עדכון ראשון: 19:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully