וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: פירוק מנשק כימי יעלה לארה"ב מיליארד דולרים

בראיון לרשת פוקס האמריקנית, אמר נשיא סוריה שיסכים להעביר את הנשק הכימי שברשותו לכל מדינה שתחפוץ לפרקו והטיל על אובמה את האחריות לתהליך ה"מאוד מאוד מסובך הזה"

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

(הצהרת קרי בירושלים בראשית השבוע)

בראיון טלוויזיוני שנערך עמו ושודר הלילה (חמישי) בערוץ פוקס האמריקני, הודה נשיא סוריה בשאר אסד כי ברשות צבאו אכן ישנו ארסנל נשק כימי. אסד טען כי מעולם לא הכחיש עניין זה, אך מתוקף היותו "חומר מסווג" בחרה סוריה עד כה גם לא לאשר זאת. "עכשיו, עם הצטרפותנו להסכם הבינלאומי נגד נשק כימי", אמר אסד, "הודינו שיש בידינו נשק כזה, זה כבר לא סוד".

אסד אמר שפירוק הנשק הכימי "יעלה לארצות הברית מיליארד דולרים". בכך הטיל אסד על אובמה לחלוטין את האחריות לתהליך ה"מאוד מאוד מסובך הזה" (כלשונו) ואומר שהפירוק יכול להימשך הרבה מאוד זמן, כשפרק הזמן ההתחלתי עומד על שנה, בניגוד לדרישת הרוסים-אמריקאים לפירוק הנשק עד יוני 2014.

כזכור, בסוף השבוע האחרון סיכמו ביניהן רוסיה וארצות הברית כי בתוך פחות משנה תפורק סוריה מנשקה הכימי וכי ארסנל נשק זה יושמד לחלוטין. כמו כן, פנתה סוריה לאו"ם בבקשה להצטרף לאמנה הבינלאומית לאי-הפצת נשק כימי, כאשר להסכם בינלאומי זה מתייחס אסד לעיל.

הקרב על סוריה

נשיא סוריה בשאר אסד. דמשק, ספטמבר 2013. רויטרס
"כל אחד יכול להכין גז סארין". אסד/רויטרס

המראיינים האמריקנים הציגו בפני אסד את חששו של ממשל אובמה, כי הצטרפות סוריה לאמנה הינה "טקטיקת שיהוי" וכי אין באמת בכוונתו להתפרק מנשקו הכימי. "כשמצטרפים להסכם", השיב אסד, "יש מנגנונים אובייקטיבים שיש לציית להם ואנחנו נציית להם". בתשובה לשאלה אם יסכים להעביר את החומרים הכימיים לארצות הברית כדי שיפורקו על ידה, השיב אסד "אם ארצות הברית מוכנה לשלם על התהליך ולקחת את האחריות של להעביר חומר מסוכן לתחומה, למה לא? אין לי תנאים, אשלח אותו לכל מדינה שמוכנה לקחת את הסיכון של עיסוק עם חומרים מסוכנים שכאלו".

אסד דחה את הטענות כי צבאו הוא זה שעשה שימוש בנשק כימי לפני כחודש בפאתי דמשק, ובדומה לטענותיו בעבר האשים את כוחות המורדים בביצוע התקיפה. "יש לנו ראיות שקבוצות טרור עשו שימוש בגז סארין", אמר אסד, "הראיות הועברו לרוסיה". אסד דחה גם טענות המראיינים כי כמות הגז שנעשה בו שימוש הינה גדולה מדי בכדי שתבוצע על ידי המורדים – "סארין נקרא גם גז בישול/מטבח", טען אסד, "כי כל אחד יכול להכין אותו, כל מורד יכול להכין אותו". כמו כן, טען אסד כי המורדים נתמכים על ידי מדינות זרות אשר יכלו להעביר את הגז למורדים.

פגישת קרי ולברוב בנוגע לפירוקה של סוריה מנשק כימי 14 בספטמבר 2013. רויטרס
ארה"ב ורוסיה סיכמו על פירוק סוריה מנשק כימי. שרי החוץ לברוב/רויטרס

"בין 80 ל-90 אחוזים מכוחות המורדים הם טרוריסטים זרים שמגיעים בשביל הג'יהאד", אמר אסד, "בתחילת המלחמה הם היו מיעוט, אך בשנה האחרונה הם הפכו לרוב". אסד חזר פעמים רבות במהלך הריאיון על האשמותיו כלפי המורדים כי הם אלו שגורמים להרג אזרחים בסוריה וכי מדובר בקבוצות טרור זרות, אשר אינן חלק מהאופוזיציה הסורית "האמיתית", שהינה בכלל גוף פוליטי כבכל דמוקרטיה תקינה.

אסד סיפר כי מעולם לא שוחח עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וכשנשאל האם הוא מעוניין להעביר לו מסר כלשהו, השיב אסד "הקשב לקול ההיגיון של העם שלך", בהתכוונו לסקרים המראים כי העם האמריקני מתנגד לפעולה צבאית בסוריה. "לא הסתכלנו מעולם על ארצות הברית כאויב", אמר אסד, "תמיד רצינו לשמור על קשרים טובים עם כולם, בדגש על ארצות הברית כי היא המדינה החזקה/עצומה (GREATEST) ביותר בעולם, אבל יש לנו את האינטרסים שלנו".

עוד בנושא:
דוח האו"ם: עקבות סארין בדם הנפגעים ושרידי טילים
איך בכלל מפרקים נשק כימי, וכמה זמן זה לוקח?
סוריה: "ההסכם – ניצחון שימנע מלחמה נגדנו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully