וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האב אפילו לא החזיק את ילדיו ביד כשנכנס למעלית"

השומר בבניין שממנו השליך אלי גור את ילדיו אל מותם סיפר: "היה לו מבט רגיל". מטיפול רשויות הרווחה עולה דפוס של אלימות מילולית כלפי האם – שהסתיים בנורא מכל

צילום: שלומי גבאי, דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד, טל רזניק

יום אחרי שהשליך אלי גור את ילדיו אל מותם מגג בניין בתל אביב והתאבד, אמש (חמישי) התבררו פרטים חדשים על הרגעים האחרונים שקדמו לזוועה. לפי חדשות 2, האדם האחרון שהבחין בגור ובילדיו, יהב בן החמש ועדן בת השלוש, היה השומר בבניין ברחוב אליהו ברלין שבצפון תל אביב. השומר החל לעבוד במקום רק ארבעה ימים לפני הרצח, ולפיכך כלל לא ידע שגור איננו מתגורר בבניין. "היה לו מבט רגיל", שחזר. "יצאתי מחדר האשפה והוא ראה אותי ועבר מולי. לא נתן בי מבט, אפילו לא שמתי לב אליו. איך אפשר לחשוב דבר כזה?". עוד סיפר השומר כי גור "נכנס למעלית והילדים אחריו. הוא אפילו לא החזיק את הילדים ביד. הוא ראה שיצאתי לסריקות וידע שאין אף אחד פה שיפריע לו לעבור".

בנוסף לעדות השומר, הקלטה של שיחת הטלפון למגן דוד אדום תיעדה גם היא את הרגעים המצמררים. "נפלו שני ילדים מהגג, קומה 11 ברחוב אליהו ברלין", סיפרה בבהלה האזרחית שהייתה במקום והתקשרה למוקד. "הם על הרחבה, לא זזים", תיארה.

שעות אחרי המקרה החל להתברר גם הרקע למעשה הבלתי נתפס, שהחל ממתיחות בין אב לאם והסתיים ברציחתם של שני ילדים. על משפחת גור נודע לראשונה באגף הרווחה של המועצה האזורית עמק חפר בפברואר 2011, אז הגיעה המשפחה לבקש סיוע כספי עקב משבר תעסוקתי וקשיים כלכליים. שירותי הרווחה הפנו את המשפחה לעמותת "פעמונים", המסייעת ומלווה משפחות לניהול כלכלי נכון, וכן הופנו לרכישת מוצרים בחנויות למכירת מוצרים יד שנייה. מאז אותה פנייה לא היה קשר עם המשפחה, במשך כשנה וחצי.

למעלה משנה אחר כך, ביוני 2012, בעקבות דיווח מהמשטרה על תלונה שהגישה רונית גור נגד בעלה אלי על אלימות מילולית ופגיעה ברכוש, פנתה אל בני הזוג עובדת סוציאלית של המועצה האזורית והציעה להם טיפול זוגי-משפחתי. במהלך המפגש עם העובדת הסוציאלית תיארו השניים בסיס של זוגיות טובה, ולמרות האירוע האלימות שהיה, הם ביקשו לעזור להם לשמר את הזוגיות.

עדן ויהב גור, שנרצחו בידי אביהם בתל אביב. באדיבות המשפחה
הילדים, יהב ועדן גור/באדיבות המשפחה

אולם לאחר שני מפגשים עם בני הזוג בתחנה לטיפול משפחתי, הוחלט לפצל את הפגישות עמם לשני מטפלים שונים: מטפלת שעבדה עם אלי, ואחרת שעבדה עם רונית. זאת כדי לפתח דפוסי תקשורת טובים בין בני הזוג, ולמנוע את חשיפת הסכסוך והוויכוחים ביניהם בפני הילדים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ניסה לפגוע כלכלית באשתו

בסביבות החודשים מאי-יוני השנה דיווחה המטפלת המשפחתית שעבדה עם אלי גור כי היא מודאגת, לנוכח תחושה כי קיימת הרעה ביחסים בין בני הזוג. באותו זמן לא דיווחה האישה למטפלת שלה על הסלמה כלשהי במערכת היחסים ביניהם, אלא רק על ויכוחים, בעיקר סביב נושא חינוך הילדים.

בעקבות החשש שהביעה המטפלת התקיימה פגישה בינו לבין המטפלת שלו, יחד עם העובדת הסוציאלית של היישוב, ובה סיפר לראשונה כי קיים מתח בזוגיות על רקע הגשת כתב אישום נגדו על תקיפה ואיומים מיוני 2012. במהלך הפגישה הובן כי גור מואשם באיומים על אשתו – דבר שאותו הכחיש.

בעקבות כך קיים אגף הרווחה התייעצות עם גורמי הטיפול והפיקוח במשרד הרווחה, ובמהלכה הודיעה רונית כי היא איננה מודאגת. למרות זאת הביעו בתחנה לטיפול במשפחה דאגה, והחליטו להעביר את הטיפול ברונית גור לעובדת סוציאלית העוסקת באלימות במשפחה, על מנת שזו תעשה הערכת מסוכנות. במקביל ביקשה המטפלת מאלי שילך להיבדק אצל פסיכיאטר, אולם הוא סירב.

לפני כשלושה חודשים וחצי, ב-4 ביוני 2013, נפגשה רונית עם העובדת הסוציאלית המטפלת באלימות במשפחה, וסיפרה לה כי גיבשה החלטה להתגרש, אולם כי היא עדיין לא הודיעה לבעלה על כך. בעקבות זאת גברה ההערכה כי אלי עלול להוות סיכון עבור אשתו, ובתחנה לאלימות במשפחה הציעו לה תכנית להגנה בקהילה – או לחילופין לעזוב את הבית. רונית סירבה לכך מחשש שעזיבתה את הבית תפגע במאבק הגירושין העתידי שלה. ב-10 ביוני הגישה תלונה נוספת במשטרה, ולפיה במהלך ויכוח בבית בין בני הזוג התפרץ אלי וזרק כפכף על מנורה שהתנפצה. בנוסף, היא התלוננה על ניסיון תקיפה כלפיה ועל כך שבעלה לקח לה את המכונית וכי הוא מנסה לפגוע בה כלכלית.

הפסיכיאטר: "להערכתי מדובר באדם בריא בנפשו"

בעקבות התלונה במשטרה הוחלט להוציא נגד אלי צו הרחקה מהבית. רונית מצדה ביקשה להרחיקו גם מהילדים. במסגרת צו ההרחקה, שקיבל תוקף של בית משפט לענייני משפחה, נאסר על הבעל להגיע לבת חפר, היישוב שבו היא מתגוררת, ולא ליצור כל קשר עמה. במשך כחודש לא נפגש אלי עם ילדיו. בכל אותו זמן טען כי הוא מורחק מאשתו ולא מילדיו ודרש כי יאפשרו לו להיפגש עמם.

בהסכמת האם ובאישור בית המשפט הוחלט כי אלי ייפגש עם ילדיו במרכז קשר, באמצעות גוף שלישי. הפגישות התקיימו במרכז קשר בחדרה. אלי הקפיד להגיע אליהן בקביעות ובזמן, ועל פי דיווח העובדת הסוציאלית במרכז, הוא אף התנהג לילדיו יפה והקשר עמם היה טוב. ב-4.7.13 הודיע אלי גור כי הגיש תביעת גירושים מאשתו בבית הדין הרבני.

בית משפחת גור בבת חפר. שלומי גבאי
קיבל צו הרחקה מהבית ומהיישוב. בית משפחת גור בבת חפר/שלומי גבאי

סמוך לפקיעת תוקף צו ההרחקה נגד אלי מפרודתו נדרשה העובדת הסוציאלית לסדרי דין להגיש חוות דעת לבית המשפט לענייני משפחה בחדרה. לקראת הדיון קיימו גורמי הרווחה במועצה מפגשים עם גורמי החינוך, מהם עלה כי הילדים מטופלים כיאות, ההורים מעורבים ואכפתיים לילדים, אך עם זאת – כי הילדים חווים את המתרחש בין ההורים ולא מן הנמנע שהסכסוך ביניהם משפיע גם עליהם.

ב-25.7, בדיון לקביעת מפגשים בין האב לילדים, הגישה העובדת הסוציאלית לסדרי דין תסקיר, ובו המליצה לאפשר מפגשים כאלה במרכז קשר וביקשה כי תיערך לאלי בדיקה פסיכיאטרית, על מנת לקבוע את רמת מסוכנתו. הוא חש עלבון עקב הבקשה וכעס על כך, אולם ב-3.9, לפני כשבועיים וחצי, ביקר אצל פסיכיאטר של קופת חולים והגיש לבית המשפט את חוות דעתו של הפסיכיאטר, שלפיה הוא בריא בנפשו ואינו זקוק לטיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי. "לא התרשמתי מתסמינים של פסיכופתולוגיה", כתב הפסיכיאטר, "להערכתי מדובר באדם בריא בנפשו ולא זקוק לטיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי".

"לא היה באפשרותנו למנוע"

בחודש האחרון ביקשה רונית להאריך את צו ההרחקה שלו ממנה. בית המשפט לענייני משפחה בחדרה אישר את הבקשה ואלי אף הסכים לכך. לדבריו, הוא חש כי השופט מקשיב לו ונענה לבקשותיו.

שלשום (רביעי) בשעות הצהריים, למרות צו ההרחקה, הגיע אלי לבית פרודתו, דחף אותה, נקט כלפיה אלימות, לקח אתו את הילדים וברח.

"מדובר במקרה מאוד חמור, ופעם שנייה השבוע", אמר אתמול שר הרווחה מאיר כהן בתגובה לרצח. "אנחנו עדים למאבקים קשים ומרים בין הורים המתגרשים, מאבקים שמתקיימים על גבם של הילדים. שיתוף מערכתי יכול לצמצם מקרים שכאלה, אך לצערנו לא למנוע אותם לחלוטין שכן עם טירוף קשה להתמודד".

"זהו מקרה טרגי וקשה", הוסיפה גלית גרופר, מנהלת אגף הרווחה במועצה האזורית עמק חפר. "זיהינו נכון את המסוכנות של האב, ופעלנו ביתר זהירות, אף מעל הנדרש, בכל האמצעים החוקיים והמשפטיים שעמדו לרשותנו, כדי להבטיח את מוגנותם של הילדים והאישה. יצר הנקם של אלי גור ברונית, אם ילדיו, היה חזק, ולצערי לא היו כל סימנים על כוונתו לבצע מעשה אכזרי שכזה ולהתאבד, ולא היה באפשרותנו למנוע את הרצח הנורא". לדברי גרופר, מרגע היוודע דבר האסון מלווים עובדים סוציאליים את האם, דואגים לכל צרכיה, וצוותים של אגף הרווחה, יחד עם פסיכולוגים של המועצה, נמצאים ביישוב וערים לכל מצוקה שעלולה לבוא מצד התושבים והשכנים.

עוד בנושא:
לפני הרצח, יהב כתב לאביו: "שנה טובה, שלא תמות"
"ייתכן שהמקרה בירושלים השפיע על האב לבצע מעשה"
עדה לרצח הילדים: "הם נאבקו באב לפני שהשליכם"

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

(עדכון ראשון: 21:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully