וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושב דרום ת"א החזיר תעודת הזהות: "תנו תעודת מסתנן"

17.9.2013 / 12:16

בדיון דחוף שקיימה ועדת הפנים עקב החלטת בג"ץ כי החוק למניעת הסתננות אינו חוקתי, הביע נציג התושבים את המצוקה בדרום העיר. "אצלנו יום כיפור זה מנגל, מוזיקה וסטלות"

ערוץ הכנסת

עקב החלטת בג"ץ אתמול (שני) לבטל את הסעיף בחוק המסתננים הקובע כי ניתן להחזיק מסתננים במשמורת לתקופה של לפחות שלוש שנים, התכנסה היום ועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ מירי רגב, מיוזמות החוק, לדיון דחוף בנושא.

לקראת סיום הדיון, ניתנה זכות הדיבור לאחד מנציגי תושבי דרום תל אביב, עובד חוגי, אשר התקשה להשלים עם הדיון המשפטי-תיאורטי, שעה שהוא ושכניו נאלצים להתמודד עם מציאות יומיומית קשה. "איפה אתם הייתם ביום כיפור?", שאל עובד את חברי הוועדה, "עשו לכם מנגל מול הבית? ומוזיקה וסטלות? וזה ככה גם ביום השואה וביום הזיכרון".

באקט מחאתי, קם עובד והחזיר את תעודת הזהות שלו ליו"ר הוועדה מירי רגב, תוך שהוא אומר "אני מחזיר את תעודת הזהות שלי ורוצה לקבל תעודת מסתנן, שיהיו 40 עמותות שישמרו עלי".

"ההחלטה של בג"ץ היא גן עדן למסתננים וגיהינום לתושבי דרום תל אביב", אמרה רגב במהלך הדיון. "צריך להביא הוראת שעה, הצעת חוק מהירה שתעמוד במבחן בג"ץ ותתן מענה. שוחחתי בנושא הבוקר עם שר הפנים גדעון סער, יו"ר הכנסת אדלשטיין ולשכת ראש הממשלה".

עובד חוגי נציג תושבי דרום תל אביב בוועידת הפנים של הכנסת שעסקה במסתננים. 17 בספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
חוגי מטיח את תעודת הזהות על שולחנה של יו"ר הוועדה מירי רגב/נועם מושקוביץ

"הכנסת בפגרה, אבל תושבי תל אביב לא בפגרה וחשבתי שיהיה נכון לכנס את הוועדה מיד אחרי החלטת בג"ץ", הסבירה חברת הכנסת. "אני מכבדת את החלטת בג"ץ, גם אם לא מסכימה איתה. כל מי שהוא פליט צריך לקלוט אותו בצפון, בדרום, בכל המקומות. אני מדברת רק על מסתננים מהגרי עבודה שחצו את הגדר בניגוד למדיניות ההגירה. גם אנחנו צריכים לשמור על המדינה שלנו. צריך לבלום את שטף המסתננים".

רגב, אשר מלבד חוק זה מקדמת שורה של חוקים שמטרתם להתמודד עם נושא מבקשי המקלט ומהגרי העבודה, הביעה תמיהה על כך שלא עלתה בעיה משפטית עם החוק במהלך גיבושו. "לצערי, לא שמענו במהלך העבודה על החוק אמירה לא משופטי בג"ץ ולא מהיועצים המשפטיים שיש בעיה עם החוק. מה הבעיה החוקתית עם החוק הזה?", שאלה.

"אני מציעה לכם להסתובב בדרום תל אביב בסוכות ולראות כיצד חוויים התושבים את החגים. איזה חששות יש להם, הם פוחדים לצאת מהבית אחרי חמש בערב. אנחנו חייבים קודם כל לייצג את עניי עירך. ההחלטה הזו עשתה צדק בירושלים אבל לא בדרום תל אביב", ציינה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ועדת הפנים של הכנסת דנה בפסיקת בג"ץ נגד חוק המסתננים. 17 בספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
"הכנסת בפגרה, אבל תושבי תל אביב לא בפגרה". רגב בדיון בוועדת הפנים/נועם מושקוביץ

"בדרום תל אביב אנחנו במצב אסון", אמר חבר הוועדה, ח"כ דב חנין (חד"ש). "זו המציאות. 55 אלף איש זרוקים ברחובות, חלק גדול בדרום תל אביב, בלי רווחה, בלי שירותי בריאות. המצב קטסטרופלי, כולם שם קורבנות. המצוקה של התושבים קשה ביותר. מי שרואה מה קורה שם רואה שהמצוקה נוראה. השאלה מה צריך לעשות? אני לא מופתע כי פסק הדין היה צפוי".

ח"כ משה פייגלין (הליכוד-ביתנו) הדגיש כי מדברים על מהגרי עבודה ולא על פליטים. "כשמדובר בפליטים ודאי שצריך לתת להם את היחס הנאות. אנחנו הראשונים שיודעים את זה. מדובר באחוזים בודדים של פושעים שממררים את חייהם של אזרחי ישראל", ציין.

"הבעיה היא לא איך לעבור את מבחן בג"ץ. בג"ץ הוא הבעיה", אמר פייגלין. בשלב זה נכנסה ח"כ רגב לדבריו, וביקשה להדגיש: "זאת עמדתך בלבד". פייגלין המשיך ואמר: "הפתרון האמתי והעמוק לבעיה הזאת היא להביא לכך שהשופטים ייבחרו בהליך המלווה בשימוע, בהליך הקושר אותם לערכי האומה. כשתהיה מערכת לבחירת שופטים המעבירה את השופטים שימוע ציבורי, יהיו לנו שופטים שלא מציעים למי שאין לו לחם עוגות".

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אמנון בן עמי, ציין בדיון כי מדובר בפסק דין משמעותי ביותר. "אנחנו לומדים את המשמעויות. מיד אחרי החג נקבע דיון אצל שר הפנים למעשה לבחון את כל דרכי הפעולה האפשריות, כולל הסדר חקיקתי חלופי כבר במושב החורף, שייקח בחשבון כמובן את מה שנאמר בפסק הדין אבל שייתן כלים למדינה להתמודד עם התופעה של ההסתננות", ציין. "עמדתנו היא שפיזור אוכלוסייה הוא לא התשובה. צריך את המסתננים להוציא מישראל".

ועדת הפנים של הכנסת דנה בפסיקת בג"ץ נגד חוק המסתננים. 17 בספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
ועדת הפנים של הכנסת דנה בפסיקת בג"ץ נגד חוק המסתננים. 17 בספטמבר 2013/נועם מושקוביץ

נציג משרד המשפטים בדיון אמר: "יש בפסק הדין תשע דעות שונות עם הבדלים שטרם הספקנו להתעמק בהן ב-24 שעות. צריך לקרוא את פסק הדין ולראות מה יש בו ומה אין בו ומה ההשלכות שלו. נראה שיש בו חידושים. משפט זה לא מדע מדויק, יש מרווח לשיקול דעת. מה שנראה לאדם אחד חוקתי יכול להיראות לא חוקתי לאדם אחר".

הרכב מורחב של תשעה שופטים קבע אתמול פה אחד כי החוק למניעת הסתננות אינו חוקתי ופוגע באופן שאינו מידתי בזכות החוקתית לחירות הקבועה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. השופטים קבעו כי בתוך 90 יום יש לבחון באופן פרטני כל מקרה של מסתנן שנעצר, ולשחררו במידת הצורך.

לדיון הפגרה הדחוף בכנסת זומנו נציגים ממשרדי הממשלה השונים, כמו גם משירות בתי הסוהר, רשות האוכלוסין, עיריית תל אביב-יפו, ארגוני הסיוע השונים ונציגי תושבים.

נתניהו: "נמצא דרך שתתיישב עם ההחלטה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול גם הוא לפסיקת בג"ץ ואמר "אני נחוש להמשיך ולהוביל את פעולות הממשלה לטיפול בתופעת ההסתננות". לדבריו, "לצד כיבוד החלטת בג"ץ, אני מתכוון למצוא יחד עם שר הפנים והיועץ המשפטי לממשלה דרכים שיתיישבו עם החלטת בג"ץ ויאפשרו את מימוש המדיניות הנחושה שלנו שבלמה את ההסתננות והשיבה כבר אלפי מסתננים".

שרת המשפטים ציפי לבני אמרה בעקבות הזעם מימין לאחר החלטת בג"ץ, כי תתנגד לכל ניסיון לנצל את הפסיקה כדי להחליש את מעמד בית המשפט העליון. "בבעיית המסתננים הבלתי חוקיים צריך לטפל בכלים חוקיים", אמרה לבני. לדבריה, "מותר לחלוק ולמתוח ביקורת עניינית על החלטות בג"ץ אבל לא להשתלח ולהתלהם באופן שפוגע במעמדו המיוחד והחיוני במשטר דמוקרטי".

עוד בנושא:
חוק המסתננים: הכי קל להתעלם ממציאות מורכבת
נתניהו על פסיקת בג"ץ: "נמשיך לטפל במסתננים"
הזרים נושמים לרווחה: "נכלאנו בלי הגבלה ומשפט"

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully