וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנשק הכימי פוזר ברחבי סוריה כדי למנוע תקיפות"

13.9.2013 / 7:31

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", יחידת עילית סורית העבירה את הנשק הכימי שאוחסן באתרים בודדים לכ-50 נקודות ברחבי המדינה. "ישראל וארצות הברית מכירות את רוב האתרים"

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

(קרי לרוסים: "הציפיות גבוהות, זה לא משחק")

יחידת עילית סורית פיזרה את הנשק הכימי שהמשטר מחזיק ברשותו בעשרות אתרים ברחבי המדינה, ככל הנראה כדי להקשות על תקיפה אמריקנית – כך דיווח אמש (חמישי) העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים ומחוקקים בארצות הברית שעודכנו במידע. בדיווח נאמר כי היחידה הסודית 450 פיזרה את הנשק הכימי במשך חודשים על מנת שיהיה קשה יותר לאתרם.

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
קרי מבהיר לרוסים: "יש ציפיות גבוהות. זה לא משחק"
האו"ם מאשר: אסד ביקש להצטרף לאמנת הנשק הכימי
"דוח הפקחים יצביע על אסד כאחראי למתקפה הכימית"

פקחי האו"ם מבצעים בדיקות למציאת ראיות לשימוש בנשק כימי בסוריה, אוגוסט 2013. רויטרס
פקחי האו"ם בודקים אתר בפאתי דמשק שבו נעשה שימוש בנשק כימי בחודש שעבר/רויטרס

לפי הדיווח, גופי המודיעין בישראל ובארצות הברית מעריכים כי הם יודעים על מיקומם של רוב האתרים, "אולם אנו יודעים פחות ממה שידענו לפני שישה חודשים", צוטט אחד הגורמים. העיתון ציטט גורם אמריקני בכיר שאמר כי להערכת וושינגטון, בידי המשטר בדמשק יש 1,000 טונות של נשק כימי וביולוגי, "על אף שייתכן שמדובר ביותר", לדבריו.

לדברי הגורמים ששוחחו עם העיתון, מרבית הנשק הכימי והביולוגי היה מאוחסן דרך קבע באתרים ספורים במערב סוריה, אולם לפני כשנה החל המשטר לפזר אותו במקומות שונים. הם הוסיפו כי ארה"ב מעריכה שהנשק הועבר לכ-50 מקומות ברחבי המדינה. העיתון דיווח עוד כי לא התקבלה כל החלטה אם לפגוע במפקדי יחידה 450, המורכבת ככל הנראה מקצינים בני העדה העלאווית שאליה משתייך הנשיא בשאר אסד. הגורמים אמרו לעיתון גם כי לא הייתה כוונה להפציץ ישירות את אתרי הנשק הכימי בגלל הסיכון שהחומרים שיתפזרו יפגעו בריכוזים אזרחיים.

במקביל, מפקד צבא סוריה החופשי, ארגון המורדים המרכזי הנלחם בצבא סוריה, אמר כי יש בידיו מידע שלפיו הממשלה הסורית החלה "להעביר אמצעים כימיים ונשק כימי ללבנון ולעיראק". גנרל סלים אידריס אמר את הדברים בראיון שהעניק אמש לרשת CNN. אין כל אימות לטענותיו.

הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" בא על רקע פגישתם של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב שהחלה אתמול בז'נבה ותימשך גם היום. השניים דנו בהצעה הרוסית להטלת פיקוח על מאגרי הנשק של אסד. "יש ציפיות גבוהות", אמר קרי במסיבת עיתונאים שכינס עם לברוב, "הציפיות גבוהות עבורנו, ואולי גבוהות עוד יותר עבור הצד הרוסי".

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
קורבנות המתקפה הכימית במזרח דמשק ב-21 באוגוסט/רויטרס

קרי התייחס בדבריו לראיון שהעניק אסד לטלוויזיה הרוסית, שבו הציע שכחלק מהתהליך יתאפשרו לסורים 30 יום להעביר מידע על מאגרי הנשק הכימי. "מילים אינן מספיקות", אמר, ”ולכן הגענו לכאן כדי לעבוד יחד עם הרוסים ועם השר לברוב. זה לא משחק. אסור שיתברר שמדובר בניסיון רוסי-סורי להרוויח זמן. חייבים להשיג תוצאות".

קודם לכן אתמול הביע אסד עצמו נכונות להעביר את מאגרי הנשק הכימי לפיקוח בינלאומי בהתאם להצעה הרוסית. בראיון לערוץ "רוסיה 24", אמר הנשיא הסורי כי ארצו תצטרף "תוך כמה ימים" לאמנת הפיקוח על נשק כימי, וחודש לאחר שתאשרר את חתימתה תמסור דמשק מידע על הנשק הכימי שברשותה. במטה האו"ם בניו יורק אישרו כי קיבלו מסוריה את מסמכי הבקשה להצטרפות לאמנה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בירך הבוקר על הצטרפותה של בעלת בריתו לאמנה הבינלאומית למניעת נשק כימי. "אני מאמין שאנחנו צריכים לקבל בברכה החלטה כזאת", אמר פוטין בוועידה שבה הוא משתתף בישקק בירת קירגיזסטן. "זה צעד חשוב בדרך לפתרון המשבר בסוריה, וזה מראה כי שותפינו הסורים רציניים", הוסיף הנשיא הרוסי. גם עמיתו האיראני חסן רוחאני המשתתף בוועידה בירך על היוזמה הרוסית ועל ההחלטה הסורית. "אנו תומכים בכל המאמצים האלה", אמר רוחאני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully