וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסירה שינתה את מינה, עונשה קוצר בשליש

גלעד גרוסמן

12.9.2013 / 19:08

בית המשפט העליון החליט לקבל את ערעורה של אסירה שהורשעה בשוד אלים, משום שעליה לרצות את עונשה בתא מבודד בשל הליך לשינוי מין שהיא עוברת. "מאסר קשה שבעתיים", אמר השופט

בית המשפט העליון הקל היום (חמישי) בעונשה של אישה בת 29 מאזור הדרום, אשר נידונה במקור ל-15 חודשי מאסר לאחר שהורשעה יחד עם שני צעירים אחרים בשוד של חנות בתחנת דלק בכניסה לקיבוץ אילות. השופטים גזרו עליה 10 חודשי מאסר בלבד, מכיוון שהיא צפויה לרצות את עונשה בתא הפרדה בשל העובדה שהיא עוברת בימים אלו תהליך לשינוי מין, בסיומו תהפוך לגבר.

שלושת הנאשמים הורשעו ונידונו ל-15 חודשי מאסר לאחר שהודו כי באפריל 2010 נכנסו בשעת לילה מאוחרת לחנות בתחנת הדלק כשהם לבושים בציוד הסוואה, אחד מהם התנפל על המוכר, הפיל אותו לרצפה, הצמיד סכין לצווארו, ואמר לו "זה שוד, תביא מהר מהר את הכסף". הצעירה הצמידה פתק לפניו של המוכר, והוא מסר להם 1,000 שקלים במזומן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לאסיר הטרנסג'נדר עומדת הזכות להיכלא בתנאים שווים לכל אסיר אחר ככל הניתן". השופט ג'ובראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

השלושה ערערו על העונש, כאשר הצעירה, שיוצגה על ידי עו"ד ליאורה גלאובך מהסנגוריה הציבורית, טענה שיש להתחשב בעובדה שהיא נמצאת בתהליך לשינוי מין, ואף עברה בשנים האחרונות ניתוח להסרת חזה. בדיון בעליון התברר כי בכל מקרה בו מתקבל בשב"ס אסיר שזהותו אינה חד משמעית, נדרשת החזקה בתנאי הפרדה וזאת מחשש לפגיעה בו. בשל כך, דחו השופטים את ערעורם של שניים מהנאשמים, אולם קיבלו את ערעורה של הצעירה.

"נסיבותיה האישיות בשלב זה של חייה אינן שגרתיות או נפוצות, אלא חריגות", כתב השופט ניל הנדל בפסק הדין. "עניין לנו במלאכת מחשבת ולא במלאכת מחשבון. אין נוסחה אלגברית שעשויה לכוון את בית המשפט הכיצד לשקלל את הנתון האישי האמור של המערערת". הוא הוסיף כי "מבחן המעשה – ביצוע עבירת שוד בנסיבות מחמירות – מחייב הטלת עונש מאסר בפועל. לצד זאת, מבחן העושה מצביע כי ריצוי עונש המאסר הינו קשה יותר עבור המערערת מאשר על 'עושים' אחרים. השילוב בין השניים מוביל לטעמי לקיצור עונש המאסר שיש לגזור על המערערת".

תא כלא. ShutterStock
"החזקה בתנאי בידוד פוגעת, כשלעצמה, באסיר, והופכת את המאסר לקשה שבעתיים". כרזת הסדרה "כתום זה השחור החדש"/ShutterStock

השופט סלים ג'ובראן הוסיף כי הזכות לשוויון של טרנסג'נדרים, בדומה לזכות החוקתית לשוויון של חברי הקהילה הגאה, היא זכות חוקתית מוגנת, מכוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. "לאסיר הטרנסג'נדר עומדת הזכות להיכלא בתנאים שווים לכל אסיר אחר ככל הניתן", כתב בפסק הדין. "הגנתה של הזכות לשוויון נפרשת לא רק על מי שהשלים את תהליך השינוי המגדרי. הקשיים החברתיים והמשפטיים שעמם נדרש הטרנסג'נדר להתמודד אינם תלויים במידת השלמת תהליך פיזיולוגי לשינוי המין. עצם אי ההכרה בזהות המגדרית של הפרט, כפי שהוא רואה אותה, היא פגיעה בזכות לשוויון".

ג'ובראן הוסיף כי מדיניות השב"ס בנוגע להחזקת טרנסג'נדרים בהפרדה מעוררת קשיים. "קיים קושי בקביעה אפריורית לפיה זהותו המינית או המגדרית של אסיר תחייב את בידודו המלא לאורך תקופת המאסר. החזקה בתנאי בידוד פוגעת, כשלעצמה, באסיר, והופכת את המאסר לקשה שבעתיים", כתב.

לקריאה נוספת:
בריטניה: זוג הטרנסג'נדרים רוצה לעשות היסטוריה
אהבה הפוכה: שינו את מינם – והתאהבו זה בזו
טרנסג'נדרית בת שש תוכל להשתמש בשירותי הבנות

לפניות לכתב גלעד גרוסמן: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully