וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "התפתחות מדאיגה בתכנית הגרעין של איראן"

11.9.2013 / 23:26

בכינוס של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הביע הנציג האמריקני תקווה כי הנשיא רוחאני "ינקוט צעדים ממשיים בחודשים הקרובים". שר החוץ האיראני: "צריך שניים לטנגו"

צילום: דניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן, טל רזניק

(נתניהו בטקס סיום קורס חובלים: "המסר שיתקבל בסוריה ייקלט היטב באיראן")

ארצות הברית אמרה הערב (רביעי) כי היא רואה "התפתחויות מדאיגות" בתכנית הגרעין של איראן, וקראה לנשיא חסן רוחאני לנקוט צעדים ממשיים על מנת להבהיר את כוונותיה של ארצו. שגריר ארצות הברית בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אמר בכינוס שהתקיים במטה הסוכנות בווינה כי לוושינגטון נכונות לעבוד עם רוחאני "על מנת למצוא פתרון דיפלומטי שיענה באופן מלא על חששותיה של הקהילה הבינלאומית". לדבריו, ארצו מקווה כי ממשל רוחאני "יפעל בשקיפות ובשיתוף פעולה על ידי נקיטת צעדים ממשיים בחודשים הקרובים". עם זאת, הבהיר כי אם איראן "תמשיך במדיניותה העקשנית והמעורפלת, נפעל בפגישה הבאה במטרה לראות בה אחראית למעשיה".

גם 28 המדינות החברות באיחוד האירופי הביעו תקווה כי ממשלתו של רוחאני, הנחשב מתון ביחס לקודמו מחמוד אחמדינג'אד, תביא לריכוך העמדה האיראנית בכל הנוגע לתכנית הגרעינית. עם זאת, נציגי המדינות ציינו כי הרפובליקה האיסלאמית המשיכה בחודשים האחרונים להגביר את יכולתה בתחום הגרעין, ולא הושגה כל התקדמות בחקירת האו"ם באשר למאמצים להגיע לפצצה – דבר שאיראן הכחישה, בטענה כי כוריה משמשים לצרכים אזרחיים ורפואיים. נציגי סבא"א הזהירו כי אם לא תושג כל התקדמות בנושא עד לפגישה הרבעונית הבאה שתיערך בסוף נובמבר, הם עשויים לחפש אפיקים דיפלומטיים לפעולה נגד איראן.

בנימין נתניהו בטקס סיום קורס חובלים. דרור עינב
ראש הממשלה נתניהו בטקס הסיום של קורס החובלים בחיפה/דרור עינב

גם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, האחראי למשא ומתן על הגרעין, התייחס היום לסוגיה. בראיון טלוויזיוני באנגלית שהעניק לרשת Press TV אמר זריף כי פעילותה הגרעינית של ארצו צריכה להתנהל בשקיפות ותחת כללים בינלאומיים, אולם הדגיש כי המערב איננו יכול "לקוות שהיא תיעלם". לדברי זריף המוערך במערב, "המוטו שלנו הוא להגיע להסכמה, אבל צריך שניים לטנגו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום על רקע ההתפתחויות בנוגע לסוריה כי המסר שיתקבל במדינה הערבית "ייקלט היטב באיראן". בטקס סיום קורס חובלים בבסיס ההדרכה של חיל הים בחיפה התייחס נתניהו ליוזמת המעצמות להשיג פתרון בסוריה. "במרחק לא רב צפונה מכאן, נטבחים מדי יום עשרות – ולעתים מאות – אזרחים חפים מפשע, שחלקם הוצא להורג בגז, בנשק כימי", אמר נתניהו. "זהו פשע חמור נגד האנושות ועכשיו צריך להבטיח שהמשטר הסורי יפורק מהנשק הכימי, והעולם צריך לוודא שמי שמשתמש בנשק להשמדה המונית משלם על כך מחיר. אם אין אני לי - מי לי? אנו לנו. והתרגום המעשי הוא שישראל תמיד תוכל להגן על עצמה בכוחות עצמה נגד כל איום".

בתוך כך, בוושינגטון הבירה הגיבו הערב גם על הדיווח שלפיו מוסקבה מתכוונת להעביר לידי איראן מערכת הגנה של טילי S-300 וכן לסייע בבניית כור נוסף בבושהר – דיווח שאותו הכחישה רוסיה. אליוט אנגל, חבר הוועדה לקשרי חוץ בקונגרס האמריקני, אמר כי הוא "מוטרד ביותר מהדיווחים". אם הדבר נכון, יהיה זה סימן ברור לכך שהנשיא ולדימיר פוטין איננו רציני לגבי השגת פתרון בדרכי שלום למשבר הגרעין". אנגל התייחס לדיונים על הצעת הגישור הרוסית שנועדה למנוע תקיפה בסוריה ולהעביר את הנשק הכימי לפיקוח בינלאומי, ואמר כי זה "מאכזב במיוחד שמוסקבה הולכת במסלול המסוכן הזה בשעה שאנו שוקלים את הצעתה באשר למשטר רודני אחר".

לקריאה נוספת:
מקור במוסקבה: אין מו"מ מול איראן לאספקת S-300
קרי: אם לא נפעל נגד סוריה, ישראל תהיה בסיכון
פרשנות / הדיון הצולע בקונגרס מסבך את אובמה עם איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully