וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "מי שתכנן חופשה בחגים יכול להמשיך בתכנון"

שר הביטחון התייחס לאפשרות של תקיפה אמריקנית בסוריה וקרא לשמור על שגרת החיים. "שכנינו מבינים שמי שיאתגר אותנו יפגוש את עוצמתנו", אמר בכנס המכון למדיניות לוחמה בטרור

צילום : המכון למדיניות נגד טרור עריכה: טל רזניק

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון התייחס אמש (ראשון) לאפשרות של תקיפה אמריקנית בסוריה על רקע המתקפה הכימית שביצע המשטר הסורי בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט. "אנחנו מלכתחילה, בהסתכלותנו על מלחמת האזרחים הסורית בשנתיים וחצי האחרונות, מצהירים ופועלים כמי שאינו מעורב וכמי שאינו מתערב אלא אם כן פוגעים באינטרסים שלנו להם קראנו קווים אדומים, בין אם זה העברת נשק איכותי לארגוני טרור - בדגש על חיזבאללה - בוודאי נשק כימי, ובין אם זה פגיעה בריבונותנו", אמר יעלון בכנס המכון למדיניות לוחמה בטרור של המרכז הבינתחומי בהרצליה. "למרות זאת, אנו נערכים להשלכות של פעולה כזאת או אי פעולה כזאת. להבנתנו, שכנינו - ובעיקר המשטר הסורי - מבינים שמי שיאתגר אותנו יפגוש את עוצמתו של צה"ל ולכך אנחנו נערכים".

יעלון סיפר על ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה היום ואמר כי "השורה התחתונה של הערכת המצב היום היא שמירת השגרה – כל מי שתכנן חופשה בחגים יכול להמשיך בתכנון ולהערכתי התכנון ייצא לפועל מבלי להיפגע". לדבריו, "בכל אופן, המהלך האמריקני שצפוי לאישור או אי-אישור הקונגרס קשור לתפקידה של ארה"ב ותפישתה את עצמה כמי שיש לה אחריות מוסרית ומדינית לשמירת הסדר העולמי". הוא הוסיף כי "מה שבעצם מאותגר, גם על ידי המשטר הסורי וגם על ידי אלה שתומכים בו, זה הסדר העולמי שבו למשטרים ולמנהיגים יש אחריות. אחריות כריבונים על שטח ואחריות למעשיהם".

שר הביטחון התייחס גם לאיום האיראני. "איראן עומדת בראש המדינות תומכות הטרור על בסיס חתרנות מדינית והפעלת טרור כאמצעי ברשות המהפכה האיראנית", אמר. " הגורם השני כמדינה תומכת טרור היא סוריה. נכון שמפקדת חמאס עזבה את דמשק בגלל עימות בין ראשי חמאס למשטר הסורי, אבל מפקדת הג'יהאד האיסלאמי עדיין בדמשק. המשטר הסורי מוכן לסייע לכל גורם שמוכן לאתגר אותנו"

"הגרעין האיראני - ערעור מוחלט של הסדר העולמי"

מוקדם יותר אתמול נשא השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, דברים בכנס והתייחס למדיניות ישראל בנוגע לנעשה בסוריה. "המדיניות שלנו שקולה וברורה – אנחנו לא מעוניינים לקחת חלק ולהתערב בסוריה", הבהיר. "יחד עם זאת, אם נותקף או באם האינטרסים החיוניים שלנו יסוכנו, אנו נגיב ביד חזקה ובזרוע נטויה. כמו כל העולם הנאור, אנחנו מזועזעים ולא אדישים למתרחש בסוריה".

שטייניץ התייחס לאיום שמגיע מכיוון תכנית הגרעין האיראנית ואמר: "הגרעין האיראני הוא ערעור מוחלט של הסדר העולמי הקיים והעתיד לבוא. אם אני קורא נכון את רוחאני, אני מצפה בקרוב לראות נחמדות ומתינות יתרה כלפי המערב ודעת קהל מערבית, בעוד הצנטריפוגות ממשיכות לעבוד. עלינו לשפוט את איראן לא על פי דיבורים ומחוות קצרות מועד, אלא על פי הפעולות העיקריות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"העובדה שהמצרים מזהים את החמאס כאיום היא מאוד חיובית עבורנו". עמוס גלעד, אתמול/מערכת וואלה, צילום מסך

ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד, התייחס גם הוא לאיום האיראני. "היום יש הצלחה עצומה להרתעה שמונעת את הפעלת האמצעים הקיימים לרשותה של איראן והטרור, אבל המצב הזה ישתנה אם תהיה לאיראן יכולת גרעינית", אמר. "מבחינת איראן, הפגיעה בעורף היא תגובה לניצחון הגדול שלנו ביום כיפור. אז, מדינות ערב הגיעו למסקנה שאי אפשר להכריע את ישראל בחזית, ולכן כיום הן מנסות לפתח יכולות לפגוע באופן משמעותי בעורף הישראלי. כיום, ההרתעה הישראלית מונעת ניסיונות משמעותיים לפגיעה בעורף, אך כאמור, אם איראן תגבש יכולת גרעינית המצב הזה עשוי להשתנות במהרה".

גלעד התייחס גם להיחלשות חמאס ואמר כי "במהלך מבצע עמוד ענן חמאס תכנן להכות בעורף הישראלי באופן משמעותי, כולל בתל אביב, כדי לצרוב בתודעה ש'דוד הקטן' יכול לפגוע ב'גוליית הגדול'. בסופו של דבר, פגענו ביכולות שלהם באופן משמעותי באמצעות תקיפות נקודתיות, והשלמנו את המלאכה באמצעות מערכת כיפת ברזל. כיום, לחמאס לא נותר אף בעל ברית באזור. מצרים מאשימה את החמאס בשיתוף פעולה עם האחים המוסלמים ואיראן רחוקה מדי. העובדה שהמצרים מזהים את החמאס כאיום היא מאוד חיובית עבורנו".

(עדכון ראשון: 21:00)

הקרב על סוריה - כותרות אחרונות
אסד: אין ראיות שהשתמשתי בנשק כימי נגד בני עמי
ארה"ב גייסה את סעודיה וקטאר לתקיפה צבאית בסוריה
דעה: המדיניות מגומגמת - והעורף חשוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully