וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה משרתת את כולם - חוץ מכם

29.8.2013 / 18:14

המעצר האלים של כמה מלצריות הזכיר לאבנר הופשטיין עוד מקרים של התעמרות במי ש"לא בא טוב" לרשויות, כמו למשל "שמאלנים מפגרים". לקראת הבחירות המקומיות, הבעיה רק מחמירה

בעיר גדולה בישראל הוקם דיסקוטק באזור מגורים, על גג בניין. על התושבים באזור נפלה אימה גדולה: בכל סוף שבוע, לפעמים גם באמצע שבוע, הלמות הבאסים והביטים נשמעו כאילו מגיעים מסלון הבית עצמו, לאורך הלילה כולו. בצר להם התקשרו למוקד המקומי, למשטרה, לבכירים בעיריה, לתקשורת – אבל נגד הדיסקוטק הזה פשוט אי אפשר היה לפעול. המוקד אמר שאין לו סמכות, המשטרה לחשה שאין לה אומץ, וכשהנושא הגיע לבית המשפט, נדהמו התושבים לראות שפרנסי העיר מתייצבים, בגלוי ובזרועות שלובות, לצדם של בעלי העסק ונגד התושבים. הסיבה: מפעילי הדיסקוטק היו מאנשי שלומם, מקורבים לראש העיר. הממסד פשוט לא רצה לגעת בהם.

בית המשפט נחלץ לבסוף לטובת התושבים, אבל הסיפור הזה בא להמחיש שכאשר מדובר ב"מטרד" או ב"רעש" – קו האמת מתחיל איפה שנגמר קו האינטרסים. אינני מכיר, אישית או פוליטית, את בית הקפה "אלבי" בדרום תל אביב ואת חסידיו, שהשבוע עלו שוב לכותרות בגלל מפגן המעצרים המיותר, אבל די ברור ש"השמאלנים הרדיקלים" האלה לא באים בטוב לעיריית תל אביב או למשטרת ישראל. בעבר שוטר אף כינה את אחת הפעילות בבית הקפה "שמאלנית מפגרת".

משום כך, במקרה שלהם, לא היה צורך בעשרות שיחות טלפון למוקד או בתחנונים למשטרה, בוודאי לא בפנייה לבית משפט. קצת תלונות על רעש, וחיש קל השריף מגיע עם טור עורפי של ניידות כמו סצינה מ"הדיוקס קורעים את הזארד". כשמדובר בחבורת "שמאלנים מפגרים", לא נדרשת מוזיקת טראנס אימתנית או אלפי חוגגים אקסטטיים כדי להזניק את המשטרה שתבצע פריצה הירואית למבנה ותעצור עובדים בטענה ש"סירבו להזדהות".

מישהו צפה יותר מדי פעמים ב"תלמה ולואיז"

בכלל, משטרת ישראל עדיין לא החליטה (או שמא טרם החליטו בשבילה) מה תפקידה האמיתי בכוח. שומרת סדר או מפשרת בסכסוכים? כלי שרת של האזרח או כלי שרת של גופי השלטון? אבירת זכויות האדם החוקתיות, או אבירת ה"באמאש'כם תנו לגמור את המשמרת עם מינימום כאב ראש?".

חודשיים לפני הבחירות המקומיות, ראוי לשים לב למספר הפעמים שבהם ראשי מועצות בישראל מטרידים את המשטרה המקומית בגין איומי סרק, נגד תושבים שבסך הכל חיפשו דרך לבטא את מחאתם. בקריית ביאליק, למשל, הוזנקה לאחרונה משטרה כדי לעצור סטודנט לתקשורת בגלל שהעז לכתוב "גנבים סופם לתלייה" בסטטוס נגד ראש המועצה, אף שמדובר בפתגם ולא בקריאה כלשהי למעשה אלים. בטבריה ניצל ראש העיר את מעמדו כדי למנוע מאזרח לכתוב עליו בפייסבוק, רק מכיוון שזה ייחל לו שהחקירה הפלילית שנפתחה נגדו תסתיים במאסר. במקרים אחרים ממהרים נבחרי ציבור מקומיים לאיים על אזרחים שאם ינסו להתעמת מילולית עם ראש המועצה – מיד תוזמן עבורם ניידת. והשוטרים? הם מתייצבים לצידו של החזק, בלי חלילה לברר את העובדות.

במקרה של "אלבי" קיימת מחלוקת לגבי העובדות. לצורך הדיון, אני מניח לרגע שהמשטרה צודקת: היה רעש של מוסיקה, והעובדות סירבו לפתוח את בית הקפה בפני הפקח העירוני. ייתכן שצריך לרשום למפעילות בית הקפה קנס. זה עדיין לא אומר שהמשטרה צריכה לפעול כאוטומט. אם הפעילות מחוץ לבית הקפה הייתה סוג של מפגן פוליטי בלתי-אלים אז אין שום סיבה למעצרים ראוותניים. ואם אנשים פעלו מחוץ לבית הקפה – אז למה הם חייבים לפתוח את שעריו בפני פקח העיריה? יש לו צו חיפוש, או שהוא חושד שמסתירים בפנים סמים? המשטרה גם לא הכחישה את הנתון (המבהיל) בדבר 12 ניידות שנשלחו כדי לטפל בכמה נשים רזות וקטנות קומה. מישהו פה צפה יותר מדי פעמים ב"תלמה ולואיז".

לפני שנתיים התלוויתי ככתב לקבוצה של סטודנטים שיצאה להפגין ליד שוק הכרמל בעד החזרת מורשת רבין ושיבה למשא ומתן המדיני. הציונות הגאה שהפגינו הסטודנטים במסריהם לא הפריעה לקומץ פשיסטים שעברו במקום לתקוף אותם באלימות בשנייה שהרימו את השלטים באוויר. העסק התחמם בתוך שניות, הקומץ החל לקרוע שלטים בברוטליות ולדחוף את המפגינים, ומישהו הזעיק משטרה. החוליגנים מיהרו להסתלק מהמקום. והשוטרים? במקום לדלוק אחריהם ולעצור אותם בעוון תקיפה – הם דרשו מהמפגינים הרגועים תעודות זהות.

לכל הטורים של אבנר הופשטיין בוואלה! דעות

עוד בנושא:
שוטר שוטר, על מי אתה שומר? / דפני ליף

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully