וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: לרבע מתושבי קריית שמונה אין מיגון ראוי

ההיערכות לתקיפה בסוריה, ולהשלכותיה על ישראל מעלה את רף המתח בצפון. מסקר של מכללת תל-חי עולה ש-60% מתושבי קריית שמונה מאמינים שהמדינה בסכנת השמדה

המתיחות בסוריה מעלה את רף הלחץ בצד הישראלי, ובמיוחד בקרב תושבי גבול הצפון: מסקר שנערך לאחרונה עולה כי שני שלישים מהאזרחים המתגוררים בקריית שמונה חושבים שישראל נמצאת כעת בסכנת השמדה. כרבע מהנשאלים ציינו כי אין להם פתרון מיגון ראוי כמו מקלט או מרחב מוגן. המחקר, שכלל כ-400 מתושבי העיר הצפונית, אשר ספגה ירי מסיבי בכל סבבי הלחימה הקודמים, נערך על ידי מרכז משאבים במכללה האקדמית תל-חי והמרכז לחקר המוכנות והמענה למצבי חירום באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
”אם התקיפה תהיה מצומצמת, חיזבאללה לא יתערב”
רגע נדיר בסוריה: צפו באב נפגש עם הבן שחשב שנהרג
אושר: כאלף חיילי מילואים יגויסו לחיל האוויר ופיקוד העורף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תושבי קריית שמונה בזמן מלחמת לבנון השנייה, במקלט עם דיוויד ברוזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחקר גילה כי למרות השקט ששרר בצפון מאז תום מלחמת לבנון השנייה - ההתפתחויות בסוריה ובמזרח התיכון בכלל מדאיגות את תושבי האזור. 40% העידו כי הם מפוחדים, 50% חשים מתח וסובלים מחרדות, יותר מ- 60% דיווחו כי הם מוטרדים מהמצב וכ- 30% מהנשאלים שהם במצוקה. רק כחצי ממשתתפי הסקר אמרו שבשכונתם מצויים אמצעי מיגון ציבוריים במידה מספקת, ורק שליש סבורים כי קריית שמונה מאורגנת למצבי חירום. חרף המתיחות - 60% אמרו כי אין בכוונתם לעזוב את ביתם אם תיפתח מלחמה בסוריה.

השאלון - שנערך לפני הידיעה על ההיערכות לתקיפה - כלל גם שאלות לגבי תפקוד הרשויות והמנהיגות המקומית בזמן חירום. 75% אמרו כי הם לא יקבלו שירותים מהרשויות, ו-34% בלבד ציינו כי שירותי הבריאות ימשיכו לתפקד כראוי גם במצב חירום. עם זאת, כ- 80% מהמשיבים אמרו כי הם מאמינים שהרשויות יסייעו להם לחזור במהרה לשגרה לאחר אירוע חירום.

"ההשקעה הרבה של הקואליציה הישראלית לטראומה וממשלת ישראל בהכנת העיר במהלך השנים הייתה מסיבית, וקיוויתי שתוחלת החיים של העבודה תחזיק מעמד זמן רב יותר", אמר פרופ' מולי להד, נשיא מרכז המשאבים במכללה האקדמית תל-חי, מומחה בעל שם עולמי להתמודדות עם מצבי לחץ וטראומה, המלווה את המתרחש בצפון למעלה מ-34 שנים. "התושבים רואים חדשות, מודעים למה שקורה בשטח ומבינים שהמצב משתנה. הם ערים לפעילות הצבאית, שומעים את טיסות חיל האוויר ואת הירי מעבר לגבול - ואצל מי שרגיש וחרד, זה מעלה נשכחות וחרדות מהעבר". לדבריו, ממצאי המחקר צריכים להוות אור אדום עבור המשרד להגנת העורף. הוא הזהיר כי ללא טיפוח המוכנות, "המראות וחוסר התפקוד ששרר במלחמת לבנון השנייה יחזרו ובגדול".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully