וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקט הופר, השטח התעורר - והשלום הולך ומתרחק

27.8.2013 / 8:20

תקריות אש מהסוג שאירע בקלנדיה מסתיימות בהלוויות אם יש פוטנציאל נפיץ במיוחד. הפלסטינים מיהרו "לבטל" פגישת מו"מ שכלל לא תוכננה - וכך נשחק האמון בין הצדדים. פרשנות

צילום: דו"צ, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

התקרית שאירעה אתמול לפנות בוקר (שני) במחנה הפליטים קלנדיה שמדרום לרמאללה, במהלכה נהרגו שלושה צעירים פלסטינים, ממחישה במידה רבה עד כמה השקט היחסי השורר בחודשים האחרונים בגדה המערבית ארעי ושביר. אמנם מותם של השלושה לא הוביל להתפרצות אלימה נוסח אינתיפאדה, אך קשה להתעלם מכך שבתקופה האחרונה כניסות של צה"ל לשטחים פלסטיניים, ובעיקר למחנות פליטים, מסתיימות בנפגעים בנפש ולהלוויות ההרוגים יש פוטנציאל נפיץ במיוחד.

הלוויות ההרוגים הפלסטינים מירי כוחותינו  הבוקר בקלנדיה, אוגסט 2013. יותם רונן
הלוויית ההרוגים הפלסטינים בקלנדיה, היום/יותם רונן

בדומה לתקרית מלפני שישה ימים במחנה הפליטים ג'נין, גם הפעם ניסיון מעצר של חשוד בפעילות טרור הוביל לעימותים נרחבים בין צעירים תושבי מחנה קלנדיה לבין כוחות צה"ל, שבמהלכם נאלצו החיילים לפתוח באש כיוון שלדבריהם חשו בסכנה. הטענות שלהם מקבלות חיזוק בלתי צפוי דווקא מהסרטונים השונים שצילמו פלסטינים תושבי המקום, שבהם נראים חיילי צה"ל נרגמים מכל הבא ליד, ובכלל זה בלוקים וסלעים. הסרטונים לא מתעדים את הפעילות של כוח המסתערבים שפעל במקום, שהסתיימה במעצר מבוקש, אלא את העימותים שאירעו אחר כך בין כוח החילוץ שהגיע לקלנדיה לבין מאות צעירים. על פי עדויות החיילים ותושבי המחנה, קרוב לאלף פלסטינים יידו אבנים על החיילים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מבצעים עם פוטנציאל התלקחות גדול מהרגיל

בעקבות התקרית, פורסמו דיווחים שציטטו בכירים פלסטינים שטענו לכאורה כי פגישת המשא ומתן בין הצוות הישראלי לפלסטיני, שתוכננה להתקיים ביריחו, בוטלה. ייתכן שהדיווחים הללו לא היו מדויקים בלשון המעטה. גורם פלסטיני בכיר הודה בשיחה עם וואלה! חדשות כי לא הייתה אמורה להתקיים אתמול פגישה בין צוותי המו"מ וכי אין החלטה של ההנהגה הפלסטינית לבטל פגישות שכאלה בעתיד.

הרושם המתקבל גם ממקורות אחרים, כמו ההכחשה הרשמית של מחלקת המדינה האמריקנית לביטול, הוא שבצד הפלסטיני היה מי שרצה לייצר את הרושם שהנהגת הרשות ביטלה פגישת מו"מ מבלי שכלל תוכננה להתקיים אחת כזו. מכל מקום, באופן רשמי, שני הצדדים נזהרים שלא לספק מידע על מועד פגישות המו"מ הבאות, אך מודים כי השיחות יימשכו.

הלוויות ההרוגים הפלסטינים מירי כוחותינו  הבוקר בקלנדיה, אוגסט 2013. יותם רונן
הסתבכות פעולה באזור צפוף תביא, כמעט תמיד, לעימותים/יותם רונן

נדמה שהבעיה אינה רק בעצם קיומן או אי-קיומן של השיחות. הבעיה היא שבשטח נרשמת התעוררות. על כך, יעיד מספר ההתרעות שיש כיום בישראל על פיגועי טרור בגדה, וגדל באופן ניכר לאחרונה, לאחר תקופה של רגיעה יחסית. מצד אחד, צה"ל ושב"כ מאיצים את פעולותיהם כדי למנוע פיגועים שכאלה, ומצד שני, יש לזכור שלמבצעים באזורים כמו מחנות פליטים, יש גם פוטנציאל התלקחות גדול מהרגיל.

הסתבכות פעולה באזור צפוף תביא, כמעט תמיד, לעימותים, ניסיון חילוץ אלים, נפגעים וכו'. בעבור הציבור הפלסטיני, נימוקים להרג השלושה נוסח "הכוח היה בסכנה", או "החיילים חשו מאוימים", אינם רלוונטיים כלל. מבחינת רבים בקרב הציבור בגדה, הריגת שלושת הפלסטינים היום היא רק חלק מהמזימה הישראלית לסכל את המו"מ, לצד המשך הבנייה בהתנחלויות. וכך, האמון, שכמעט ואינו קיים בין הצדדים, רק הולך ונשחק לאחר כל אירוע שכזה ועמו סיכויי הצלחת השיחות המדיניות.

עוד על תקרית האש בקלנדיה
תיעוד: ג’יפ צה”לי נצור בקלנדיה ומותקף בקרשים
אחד הפלסטינים שנהרגו בקלנדיה שוחרר בעסקת שליט
תיעוד: ג’יפ צה”ל מותקף בבקבוקי תבערה בקלנדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully