וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: ג'יפ צה"ל מותקף בבקבוקי תבערה בקלנדיה

26.8.2013 / 20:48

מתחקיר התקרית שבה נהרגו 3 פלסטינים במחנה הפליטים, עלה שלוחמי צה"ל ספגו גם אש חיה. "הכוח ירה סלקטיבית ותפקד למופת", אמר גורם צבאי שהבהיר: "האלימות נגדו הייתה חריגה"

צילום: דו"צ, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

התקרית בקלנדיה: מהתחקיר הראשוני של התקרית שהסתיימה הבוקר במותם של שלושה פלסטינים, בהם אסיר ששוחרר בעסקת שליט ופעיל טרור – עולה כי הכוח הצה"לי שאבטח את הפעולה למעצר חשוד בפעילות טרור ספג ירי חי. הדוח של מערכת הביטחון מלמד גם כי הכוח של חיל התותחנים שהיה במקום פעל כשורה. קצין בכיר בפיקוד מרכז אמר היום לוואלה! חדשות כי ההערכה הרווחת היא שהלוחמים אשר פתחו באש חיה ואשר גיבו את הפעולה של יחידת המסתערבים פעלו בצורה מידתית. "הכוח ירה ירי סלקטיבי ותפקד למופת", אמר.

הערב (שני) הוצג בפני מפקד אוגדת יו"ש תת-אלוף תמיד ידעי התחקיר הראשוני של הפרות הסדר במחנה הפליטים קלנדיה. מהתחקיר עולה כי קרוב לשעה 5:00 לפנות בוקר התקבל מידע אודות כניסה של מבוקש לביתו במתחם צפוף במחנה הפליטים שמצפון לירושלים. כוח של יחידת מסתערבים ממג"ב יו"ש הגיע במהירות אל הבית כשהוא לבוש מדי צה"ל.

את מעטפת ההגנה לפעולה סיפקו כאמור לוחמי גדוד תותחנים בפיקוד מג"ד ושני מפקדי פלוגות. המבוקש, פעיל תנזים, ממפירי הסדר המרכזיים בגזרה, ואף סוחר אמל"ח, זיהה את הלוחמים והתחיל להימלט. לפי התחקיר, האיש, שהצליח להימלט מידי כוחות הביטחון כבר שלוש פעמים, הבין שהוא מכותר ולפיכך חזר למתחם והסתתר.

התגברות ברמת האלימות

הידיעה על הפעילות הצה"לית במחנה והמרדף אחרי המבוקש, נפוצה בכפר ותוך זמן קצר כבר נהרו לאזור למעלה מאלף צעירים משולהבים תוך שהם מגיעים מטרים בודדים מהחיילים. בשלב הזה ביצע הכוח ירי של אמצעים לפיזור הפגנות ולאחר מכן ירי מרובה 'רוגר' בקוטר של 0.22 מ"מ. אחרי שאלה לא עזרו, דיווחו הלוחמים בקשר על סכנת חיים. מהתחקיר עולה כי אחד הלוחמים זיהה מפגין משליך בלוק לעבר הכוח וירה לעברו אש מדויקת לידו והפיל אותו.

במקביל, מפקד המבצע הנחה לכוח מסתערבים נוסף להיכנס למתחם המבנים במחנה הפליטים וזה התקבל על ידי ההמון הזועם מהגגות והכבישים בבלוקים, סלעים, מקרר, מנועים, שטיחים בוערים ובקבוקי תבערה - הכל מטווח קרוב. כוח התותחנים שזיהה זאת, ביצע ירי באש חיה מספר פעמים כשברקע הוא שומע ירי מהסביבה מנשק חם. בהמשך אכן נמצא כי הייתה פגיעה של ארבעה קליעים באחד הג'יפים של צה"ל. 25 דקות אחרי כניסת הכוח הנוסף, יצאו הלוחמים עם המבוקש בידיהם.

"בקבוק תבערה משבעה מטרים זו סכנת חיים"

"בשלושת החודשים האחרונים התגברה רמת האלימות במחנות הפליטים ג'נין וקלנדיה ולמרות זאת הבוקר נתקלו הכוחות ברמת אלימות חריגה מאוד. אני מאמין לכל מילה של החיילים שהיו בסכנת חיים. אני יודע מי ירה", הסביר הקצין הבכיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הלוויות ההרוגים הפלסטינים מירי כוחותינו  הבוקר בקלנדיה, אוגסט 2013. יותם רונן
הפרות סדר גם בזמן ההלוויות/יותם רונן

"אין פה שום דבר שהסתבך או לא היה על פי תכנון", הוסיף והבהיר כי החיילים פעלו לפי תכנית. "על אף התוצאות, התנהגות הכוח הייתה מאופקת ומבוקרת - כולל הירי. יכולנו לסיים את האירוע הזה עם הרבה נפגעים. כשזורקים עלינו מזרון בוער, זה יכול להדליק את כל הג'יפ. בקבוק תבערה משבעה מטרים זו סכנת חיים, וכך גם בלוק מטווח קרוב". הקצין הבכיר התעקש כי כמות המפגינים ורמת האלימות נראים היטב בתצלומי המזל"ט שצילם את האירוע מתחילתו.

בתשובה לשאלה מדוע נעשתה הפעילות באור יום, כשברקע פגישה של צוותי המו"מ לשלום ענה הקצין כי את שעות המעצר "בוחר" המבוקש. "ברגע שהוא היה בבית אנחנו נכנסנו. יש לנו משימות ואני מקווה שתמיד נעמוד בהן. נכון שמעצר זה נכנס לשעות היום, אבל אני לא רואה בזה בעיה. האירוע רק מדגיש את העובדה שאנחנו חייבים לשמר חופש פעולה ביו"ש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully