וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ובריטניה מכינות "בנק מטרות" לתקיפה בסוריה

העיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" מדווח כי בשיחה בין מנהיגי המדינות הם שקלו "תגובה רצינית" לנעשה בסוריה. סקר חדש מראה כי מרבית האמריקנים מתנגדים להתערבות צבאית

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(ראשי האופוזיציה הסורית קוראים לקהילה הבינלאומית לפעול נגד משטר אסד)

צוותים בריטים ואמריקנים עסוקים ביצירת "בנק מטרות" לתקיפה אווירית בסוריה לאור ההערכה הגוברת כי משטר אסד עומד מאחורי תקיפת הנשק הכימי בשבוע שעבר, כך מדווח הבוקר הסאנדיי טיימס הבריטי. בשיחת טלפון שקיימו השניים אמש (שבת) שקלו נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון "תגובה רצינית", הכוללת פעולה צבאית, לנעשה בסוריה.

על אף שנכון לשעה זו טרם התקבלה החלטה האם מעצמות המערב מתכוונות להתערב באופן ישיר במלחמת האזרחים הסורית, צוותים מלונדון ווושינגטון החלו לגבש תוכניות צבאיות אפשריות, הכוללות בחירת מטרות להפצצה של המשטר הסורי. לפי דיווחים מלשכתו של קמרון, התקיפה הכימית בשבוע שעבר וסירובו של אסד לאפשר לפקחי האו"ם להגיע למוקדי התקיפה, "מכריחים" את אובמה וקמרון לשקול "את כלל אפשרויות הפעולה בסוריה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת האפשרויות היא תקיפות אוויריות כפי שנעשה בקוסובו בשנת 1999/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אובמה וקמרון סיכמו כי שימוש משמעותי בנשק כימי יגרור תגובה חריפה מהקהילה הבינלאומית", אמר דוברו של קמרון, "ושניהם מינו גורמים שיבחנו את כלל האפשרויות". על אף שקמרון הבטיח לחברי ממשלתו כי יהיו מעורבים בהחלטה על חימוש המורדים הסורים ופעולה ישירה במדינה השסועה, טוענים בקרבתו של קמרון כי "תקיפות אוויריות מדויקות" בסוריה יחד עם בעלות ברית נוספות לא יצריכו את תמיכתה של ממשלתו. קמרון מודאג כי במידה ולא תינקט פעולה נגד אסד, "מדינות סוררות" נוספות יסיקו מכך שהמערב לא יתערב במידה וישתמשו אף הן בנשק כימי נגד אזרחיהן שלהן. "זה לא רק עניין של מאות הרוגים מהתקיפות הכימיות", אמר מקור בלשכת קמרון, "אלא מדובר בעתיד של המאה ה-21 ובשאלה של באיזה עולם אנחנו מעוניינים לחיות".

מחר צפוייה להיערך בירדן פגישה של בכירים ביטחוניים ממעצמות המערב, כאשר נושא הפעולה הצבאית האפשרית בסוריה יהיה במוקד הפגישה. בין משתתפי הפגישה יהיו: גנרל ניק יוטון - מפקד הצבא הבריטי, גנרל לויד אוסטין - מפקד הצבא האמריקני במזרח התיכון, ונציג בכיר נוסף מהצבא הצרפתי.

ההפיכה במצרים: בעולם חוששים ומקווים ליציבות. רויטרס
עשוי להתמודד עם התנגדות פנימית להתערבות צבאית בסוריה. קמרון/רויטרס

בכירים ביטחוניים אמריקניים אמרו כי אחד המתווים שנשקלים הינה שיטת המתקפות האוויריות, כפי שארצות הברית הובילו בשנת 1999 בקוסובו, כאשר אז לא התבקש אישור מהאו"ם לתקיפות, אך קואליציית נאט"ו גיבתה את המהלך. אפשרויות נוספות שנשקלות הינן חימוש המורדים ויצירת איזור אסור לטיסה בסוריה, אשר יקל על ניסיון לפתרון דיפלומטי בהובלת האו"ם.

בתוך כך, הודיע הבוקר שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל כי הפנטגון מוכן להוציא לפועל מתקפה צבאית בסוריה במידה והנשיא אובמה יבחר בכך. "הנשיא אובמה ביקש ממשרד ההגנה להכין תכניות לכל המתווים האפשריים", אמר הייגל, "עשינו זאת ואנחנו מוכנים להפעילן במידה ויבחר בכך".

רוב האמריקנים מתנגדים להתערבות במשבר בסוריה

ובעוד שאובמה מתלבט, העם כבר החליט: רוב האמריקנים מתנגדים בחוזקה להתערבות צבאית במלחמת האזרחים בסוריה, גם אם הדיווחים אודות השימוש בנשק כימי יאומתו - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר. 60% מהאמריקנים השיבו כי אסור לארצות הברית להתערב במלחמת האזרחים בסוריה. 9% בלבד סברו שעל הנשיא ברק אובמה לפעול בעניין. במידה ויוכח מעל לכל ספק סביר כי משטרו של אסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחיו, יעלה אחוז התומכים בפעולה ל-25%, אך אחוז המתנגדים עדיין יהיה גבוה ממנו ויעמוד על 46%.

בסקר דומה שנערך לפני כשבועיים, בטרם נודע על התקיפות הכימיות בפאתי דמשק, תמכו כ-30.2% בהתערבות בסוריה במידה ויתגלה שימוש בנשק כימי, 41.6% התנגדו למהלך שכזה. מנתונים אלו ניתן ללמוד כי התמונות הקשות מסוריה לאחר התקיפות האחרונות לא רק שלא שכנעו את העם האמריקני כי יש צורך להתערב, אלא אף הקשו עליו לתמוך בצעד שכזה.

נפגעים מתקיפה לכאורה של נשק כימי בכפר סקבא, פרבר של דמשק. 21 באוגוסט 2013. רויטרס
ההתנגדות רק גברה לאחר המתקפה לכאורה בנשק כימי/רויטרס

מנתוני הסקר הנוכחי ניתן ללמוד כי במידה ויבחר אובמה לצאת למהלך צבאי בסוריה, הוא יעמוד בפני התנגדות קשה מבית, בין היתר כנראה בשל דעת הקהל השלילית שיש בארצות הברית כלפי מעורבות הצבא בעיראק ואפגניסטן בעשור האחרון.

קולות כגון זה של הסנאטור ג'ון מקיין, אשר התמודד בעבר מול אובמה לנשיאות, מגנים את הססנותו של הנשיא בהחלטה האם לצאת למבצע בסוריה. מצד שני, אזרחים כגון צ'ארלס קולס, קצין לשעבר בצבא האמריקני, משבחים את זהירותו. "ארצות הברית הפכה להיות יותר מדיי 'השוטר' של העולם ואנחנו מעורבים ביותר מדיי מקומות שאמורים להיות תחת אחריות האו"ם", טען קולס. "אני לא חושב שאנחנו צריכים להתערב בסוריה". לדבריו, האפשרות שאסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחיו לא משנה את דעתו לגבי השאלה האם יש לצאת למבצע צבאי אמריקני בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully