וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאויב העם ללא רלוונטי: מצרים אדישה למובארק

21.8.2013 / 21:58

ההמון לא ייצא להפגין נגד ההחלטה, שממילא נדמה לו שנקבעה מראש, והשחרור אינו אלא כותרת שולית עבור הציבור. בינתיים, את מקומו בתפקיד אויב העם מחליפים דווקא אלה שהדיחוהו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, נשיאה לשעבר של מצרים, חוסני מובארק, צפוי להשתחרר הערב או מחר (חמישי) מהכלא. מובארק, שזוכה מפרשת שחיתות אחת והחזיר סכומי כסף שנטען שקיבל ממערכת "אל-אהרם" בפרשת שחיתות אחרת, אמור לחזור לביתו לאחר שגם התובע הכללי הודיע כי לא יערער על החלטת בית המשפט. עבור רבים במצרים ההחלטה היום הייתה צפויה, כחלק ממשחק מכור שתוצאתו ידועה מראש, למעשה - מרגע הדחת מוחמד מורסי והאחים המוסלמים מהשלטון.

מובארק ישוחרר מהכלא - כותרות אחרונות
בית המשפט בקהיר הורה לשחרר ממעצר את חוסני מובארק
תושב קהיר: "שחרור מובארק לא מפתיע, ההצגה תמה"
ח"כ בן אליעזר: "למובארק 9 נשמות, אני שמח בשבילו"

מערכת המשפט במצרים לכאורה עצמאית ומנותקת מהרשות המבצעת, אך קשה שלא לחשוד ש"רוח המפקד" מגיעה לבית המשפט בקהיר, כשם שהיא מגיעה לבתי משפט אחרים בעולם המערבי. במילים אחרות, הציבור המצרי חושד שהמשטר החדש רצה בשחרורו של הנשיא לשעבר.

נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, בבית המשפט עם פתיחת משפטו החוזר, 11 במאי 2013. AP
"רוח המפקד" שוררת גם בבתי המשפט במצרים. מובארק/AP

השאלה שנותרה פתוחה כעת, היא כיצד ישפיע שחרורו של מובארק על המחאה נגד הצבא והמשטר החדש. בימים האחרונים נרשמה דווקא רגיעה יחסית בהפגנות של האחים המוסלמים. אמנם רק אתמול בלילה יצאו עצרות מחאה נגד סילוקו של מוחמד מורסי מכס הנשיאות ו"ההפיכה הצבאית", אולם הם עברו ללא עימותים אלימים או הרוגים. כך, למעשה, מיום שישי שעבר, וניתן לזקוף זאת גם לפעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון המצריים נגד צמרת האחים המוסלמים ומעצרם של רוב בכירי התנועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יש מי שמבין שהאיסלאם הקיצוני הוא אויב המדינה

בזה אחר זה, מובלים מנהיגי האחים לכלא המצרי ומאבדים מיכולתם להתסיס את הרחוב המצרי ולהוביל הפגנות נגד הצבא. אך דווקא התמונות של מובארק יוצא לחופשי, עלולות לייצר מחאה מחודשת נגד מה שעלול להתפרש כחזרה של "הפאלולים", כינויים של נציגי המשטר הישן של מובארק, לשלטון. ייתכן גם שהשחרור בתזמון הנוכחי, במקביל להכרזה הצפויה על חוקה חדשה שהתקבלה בהליך שחוקיותו מפוקפקת, תגדוש את הסאה מבחינת העם במצרים. משמעות הדבר, הוא שהמעצר וההשפלה של ראשי האחים המוסלמים, החוקה החדשה והחילונית יותר שתתקבל ללא הליך דמוקרטי מוסדר, בנוסף לשחרור מובארק - כולם יחד, יציתו מחדש את האש בקהיר.

הפגנה נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. רויטרס
מובארק לא רלוונטי, והעם יודע את זה. הפגנה בתחריר/רויטרס

אולם מנגד נשמעים גם לא מעט קולות אחרים במצרים, בעיקר בקרב הפרשנים החילונים, שאינם מקורבים למשטר החדש או לצבא, אך רואים באחים המוסלמים והאיסלאם הקיצוני כאויב המרכזי של המדינה. לטענתם, מאז התפטרותו של הנשיא לפני שנתיים וחצי, כבר "זרמו מים רבים בנילוס", ומובארק במובנים רבים הפך לבלתי רלוונטי. לכן הם טוענים, השחרור לא צפוי להביא עמו גל של הפגנות סוערות או להבעיר את המחאה.

לראייתם, הפיגוע שהיה השבוע בסיני שבמהלכו נהרגו 24 חיילים מצרים, הבהיר לציבור עד כמה גדולה הסכנה למדינה מצדו של האיסלאם הקיצוני. מכאן, שרוב אזרחי מצרים תומכים עדיין בצבא ורוצים לראות את חייליו פועלים כדיי להסיר את האיום על המדינה מצד האיסלאמיסטים. לדבריהם, אפילו מובארק המשוחרר, בצל התקפות טרור, כבר הרבה פחות מעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully