וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חד-הוריות על הקצבאות: "העיתוי מעיד - לפיד מנותק"

האימהות יוצאות נגד הקיצוץ בקצבאות שנכנס היום לתוקף, וטוענות כי התזמון - סוף הקיץ, תחילת שנת הלימודים - הוא הגרוע ביותר: "זה ספרים לבית הספר שיוצאים ממקום שאין"

ערוץ הכנסת

(צפו בהתנצחות בין לפיד ליחימוביץ' בדיון על אישור התקציב)

"הם פשוט מקצצים ומבחינתם - 'תחיו עם זה'" – כך אומרת היום (שלישי) בובה לוי יונאי, אם חד-הורית לארבעה ילדים בגילאים חמש וחצי עד עשר, מובילת מאבק החד-הוריות במסגרת עמותת "ידיד" ומנהלת שותפה בארגון ה"קול הנשי", בעקבות כניסת הקיצוץ בקצבאות הילדים לתוקף. "בדרך הזו תיווצר כאן הגירה שלילית, כי אנשים פשוט לא יצליחו לחיות ורק יחסכו לכרטיס טיסה ויישארו רק החזקים - אולי זו מטרת העל".

"אני עובדת ומפרנסת את ילדיי, אבל קיצוץ של 404 שקל בחודש זה קיצוץ משמעותי", היא אומרת. "נכון, לא על הסכום הזה אנחנו חיים, אבל זה סכום משמעותי לחוגים או השעורים הפרטיים שרציתי לתגבר את הבת שלי שעולה לכיתה ה' כדי לעזור לה, שגם לה יהיה כאן עתיד. אני מסתכלת על עצמי, על חד-הוריות אחרות, ויש נשים שעוקבות אחרי מד החשמל שלהן בבית כדי לדעת אם ירתיחו קומקום או יוותרו כי אין כסף. מי שמקבל החלטות כאלו מנותק לגמרי מהאנשים ואנשי 'יש עתיד' באים ממעמד אחר, כך אין להם בעיה לפגוע באוכלוסיות חלשות ולא בטייקונים. להם רק מוחקים חובות".

גם העיתוי של הקיצוץ מעיד, לדברי לוי יונאי, על ניתוקו של לפיד מהאנשים: "לבוא ככה בסוף הקיץ, כשכולם מתאוששים מתשלומי הקייטנות, רגע לפני הלימודים והחגים, זה הזמן הקריטי ביותר לאנשים והכי גרוע, והדבר מעיד כי הוא חי במקום אחר". גם דבריו של לפיד הבוקר, לפיהם ההורים הם שאחראים לגדל את ילדיהם ולא המדינה, הצליחו להוציא אותה משלוותה. "זה מצחיק כי למיטבי ידיעתי כשלוקחים את הילדים לצבא בגיל 18 איש לא שואל איפה גרו? או איך אכלו?", היא אומרת. "מרתיח אותי שהוא מתהדר בהגדלת תקציב הרווחה מצד אחד, כשמהצד השני הוא מקצץ, ועל ידי כך גורם לכמות נצרכי הרווחה לגדול פי שלושה. אז שלא ידבר אתנו על הגדלות תקציבים ורווחה".

הפגנת עגלות בקינג ג'ורג' בתל אביב, אוגוסט 2011. קובי אליהו
מחאת אימהות על יוקר המחייה ב-2011/קובי אליהו

"אם צריך לקצץ, יש לפעול בצורה חכמה ולערוך מבחן הכנסה, לדוגמא קיצוץ למרוויחים מעל 15 אלף או לפחות לקחת את הכסף שמקצצים ולפתוח לילדים תכנית חיסכון על מנת שישמש אותם בעתיד", טוענת לוי יונאי. "מקומם אותי הניתוק הזה, כי 80% מהנשים החד-הוריות עובדות, ואנשים כאן עובדים ועדיין לא מצליחים לסגור חודש. אבל הם עם המנטרות שלהם".

"נאחזת בציפורניים במעמד הביניים"

גלית נחום מיקנעם, אם חד-הורית לשלושה בני עשר עד 15, ופעילה במאבק האימהות החד-הוריות, צפויה לספוג קיצוץ של 350 שקל. "הסכום הזה, במועד הזה, זה ספרים או ביגוד לבית הספר שיוצאים ממקום שאין", אומרת נחום. "זה נראה סכום קטן, אבל בטווח הארוך זה סכום גדול. אז נכון, שאני עובדת ואנחנו לא רעבים, אבל אנחנו גם לא עשירים ולכל שקל יש משמעות במצבנו. אני מנסה להיאחז בציפורניים על מנת להישאר במעמד הביניים, אבל כל הקיצוצים האלה הופכים את זה לבלתי אפשרי". היא עוד טוענת כי כואבת לה הדרך שבה נעשה הצעד. "יש מצבים שצריך לקצץ, אז למה לא לקצץ לאנשים עם יכולת? במצב הנוכחי מי שחוטף את המכה הקשה זה רק מעמד הביניים ומטה", היא אומרת.

הבוקר, כאמור, נכנס לתוקף הקיצוץ בקצבאות הילדים, כחלק מהגזרות הכלכליות של התקציב לשנים 2013-2014. החל מהקצבה שיקבלו היום, הסכום להורים לילדים שנולדו החל מחודש יוני 2003 יופחת באופן אחיד מ-175 עד 263 שקלים בחודש (בהתאם למיקום הילד במשפחה) ל-140 שקלים בלבד. משפחה בת שני ילדים עד גיל עשר צפויה לאבד כמעט 2,000 שקלים בכל שנה בשל הקיצוץ.

הקצבה עבור ילדים שנולדו לפני מועד זה תופחת אף היא ל-140 שקלים עבור שני הילדים הראשונים במשפחה במקום 175 עד 263 היום. בנוסף, הקצבה עבור ילד שלישי תופחת מ-295 שקלים ל-172 שקלים, הקצבה עבור הילד הרביעי תופחת ל-336 שקלים מ-460 שקלים כיום, וקצבת הילד החמישי והלאה תופחת מ-389 שקלים ל-354 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully