וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל "יהודית ודמוקרטית" תעוגן חוקתית?

פרופ' רות גביזון מונתה על ידי שרת המשפטים לבני ובהסכמת נתניהו, לגבש מסמך שיהווה "הסדר חוקתי העוסק באופי מדינת ישראל". היא צפויה להגיש את המסמך שיועמד לדיון ציבורי

בהסכמת ראש הממשלה וראשי מפלגות הקואליציה, מינתה הערב (שני) שרת המשפטים ציפי לבני את פרופ' רות גביזון כאחראית לגיבוש "ביטוי חוקתי" לעקרון של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מדובר במהלך ראשון מסוגו שנועד לתת מענה לסוגייה הפוליטית הסבוכה, במיוחד נוכח המחלוקות החברתיות והמשפטיות המהותיות בעניין. אחת המטרות של אותו מסמך שתגבש גביזון היא למנוע מצב בו מועלות הצעות חוק של צדדים שונים במפה הפוליטית המנסים על אחד בדרכו לכפות את השקפת עולמו - כפי שהיה עד כה. העובדה שמינויה של גביזון התקבל בהסכמה רחבה יכולה לסלול את הדרך למסמך שיהיה מקובל גם על הימין וגם על השמאל.

"אני מאמינה כי הגיעה העת לנסח הסדר חוקתי העוסק באופייה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, ומעגן את מרכיבי זהותה באופן המאזן ומשלב ערכים אלה, הן היהודי והן הדמוקרטי", אמרה היום השרה לבני.

פרופ' גביזון, מראשוני האגודה לזכויות האזרח בישראל - שנענתה לאתגר, הודתה לשרת המשפטים על האמון שנתנה בה ואמרה: "אפעל במטרה לסייע בקידום הרצון לתת עיגון חוקתי לזהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח העקרונות המפורטים בהכרזה על הקמת המדינה". לדבריה, במהלך עבודה היא תיבחן את ההצעות המונחות על שולחן הכנסת בנוגע לזהות המדינה, ואף תתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים. "לאחר שתגובש הצעה ראשונית היא תימסר לשרת המשפטים ותועמד לדיון ציבורי כנדרש".

גביזון תיפגש עם גורמים מימין ומשמאל

גביזון - ששימשה ב-2004 יועצת בכירה לוועדה חוק חוקה ומשפט בהכנת פרק עקרונות היסוד של החוקה - תיפגש כאמור עם מציעי הצעות חוק הלאום והן נציגים מ"יש עתיד". במסגרת ה"מנדט" שקיבלה היא תוכל להתייעץ עם כל גורם שיכול לסייע לה לגבש את המסמך. בין היתר מדובר גם בגופים חוץ-פרלמנטריים, דוגמת המכון לדמוקרטיה, ואפילו תנועת הימין "אם תרצו". המטרה שלה היא לשמוע את כל קשת הגוונים בנושא זהות המדינה, דבר שיסייע לה לגבש נוסח שמצד אחד שומר על הערכים של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית אך לראשונה יוצר תוכן ממשי-משפטי לביטוי זה.

אחת הדוגמאות המובהקות למה שהסדר חוקתי בנושא יכול לייתר - היא ההצעה שהגישה בחודש שעבר ח"כ מירי רגב (הליכוד-ביתנו) על פיה בעת השבעת הכנסת יצהירו הח"כים כי הם מכירים במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "שבועת האמונים בנוסח הזה תחייב את חברי הכנסת לפעול במסגרת זכויותיהם וחובותיהם במסגרת תפקידם כחברי כנסת למען מדינת ישראל ואזרחיה, כמדינה יהודית ודמוקרטית, ובכך למנוע במישרין ובעקיפין פעולות של חברי הכנסת שתהא להן פגיעה באושיות המדינה, במוסדותיה ובכוחות הביטחון שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully