וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמת וידאו על כל שוטר? בארה"ב עדיין מתלבטים

יותר ויותר שוטרים בארה"ב מבצעים את תפקידם כשלחולצתם מחוברת מצלמה המתעדת את פעילותם. מחד, עבודת המחלקה לחקירות שוטרים הופכת פשוטה יותר. מאידך, פרטיות האזרחים בסכנה

סרטונים המצולמים מקדמת ניידת המשטרה מציפים את הרשת ואת מהדורות החדשות כבר זמן רב, לרוב משום שתיעדו תאונה מחרידה או בשל אירוע אלים כזה או אחר שתיעדו. המטרה הראשית של המצלמה המותקנת ברכב המשטרתי היא לשמש ככלי ראייתי מהדרגה הראשונה, אשר פעמים רבות מכריע ב"מלחמת הגרסאות" בין שוטרים לבין אזרחים שנעצרו על ידם.

אילוסטרציה. ShutterStock
תוך זמן קצר ייאלץ כל שוטר לשאת גם מצלמה לצד האקדח והאזיקים?/ShutterStock

כעת, כפי שמדווחת רשת NBC האמריקנית, כלי ראייתי זה "מבקש לעלות מדרגה". מחלקות משטרה רבות בארצות הברית החלו לצייד את שוטריהן במצלמות אישיות המוצמדות לדש חולצתם, לצד התג המשטרתי ותגית שמו של השוטר. בעיר ניו יורק הגדילה לעשות אחד משופטות בית המשפט הפדרלי והורתה בצו שיפוטי למשטרת העיר להצמיד לחלק משוטריה מצלמות אישיות, כחלק מבחינת שיטת ה"עיכוב וחיפוש" שעורכים השוטרים לעוברי אורח הנראים להם "חשודים".

על פניו, נראה כי מדובר בשדרוג מתבקש, אשר תואם את ההתקדמות הטכנולוגית כפי שקורה בשאר תחומי החיים באלף השלישי. עם זאת, מהלך זה של מחלקות המשטרה האמריקניות מעורר ויכוח בין גורמים שונים, כאשר אפילו השוטרים מצד אחד והאזרחים מצד שני, חלוקים בין עצמם באשר ליעילותו ומוסריותו של שדרוג טכנולוגי זה.

אקדח טייזר עם מצלמה, אוגוסט 2013. AP
פיתוח חדש: אקדח "טייזר" עם מצלמה מובנית בתחתית שתאפשר מעקב אחרי השימוש בו/AP

אמנם, עד עכשיו לא נערכו מחקרים מקיפים שבאמצעותם ניתן לבחון את השפעתן של המצלמות האישיות, אך בכמה קהילות קטנות יחסית בארצות הברית כבר יודעים לדווח על תוצאות. לדוגמה, בריאלטו שבמדינת קליפורניה מספרים כי מאז התקנת המצלמות ירדו תלונות האזרחים נגד שוטרים ב-88%. כמו כן, כמות המקרים שבהן נעשה שימוש בכוח על ידי שוטרים ירדה ב-59%.

"אני חושבת שיש לזה פוטנציאל חיובי", טוענת דונה ליברמן - מנהלת ארגון זכויות אזרח בניו יורק. "אין כמו סרטון וידאו כדי לאפשר לאנשים להאמין למשהו שבדרך אחרת הם היו מתקשים לקבלו כאפשרי". מצד המשטרה נשמעות גם טענות כי הצילום מאפשר לתחקר במדויק את האירוע מבלי קשיי שחזור של המעורבים במקרה. בסרטון הבא ניתן לראות כיצד זוג שוטרים מאריזונה המצויידים במצלמות אישיות משתלטים על אדם שאיים להתאבד:

בסקוטסדייל, אריזונה, הותקנו תחילה עשר מצלמות בלבד על שוטרים נבחרים שהתנדבו לכך. עם זאת, לאחר מקרה שבו אזרח שהתלונן על אלימות מצד שוטר נוכח לדעת בסרט שצולם כי גרסתו "לא מחזיקה מים", ביקשו 250 שוטרים נוספים להצטייד במצלמות דומות.

יקר, נתון למניפולציות ופוגע בפרטיות

מתנגדי שיטת התיעוד החדשה מציינים כמה נקודות המבקשות "לצנן" את התלהבותם של התומכים. אחד מאיגודי העובדים של משטרת העיר ניו יורק פרסם לאחרונה הצהרה, שלפיה במקום הכסף שיושקע במצלמות - בין מאות לאלפי דולרים למצלמה, יש לגייס ולהכשיר שוטרים נוספים שיסייעו בחלוקת הנטל בין השוטרים ובכך ישפרו את ביצועי המחלקה כולה. כמו כן טוען האיגוד כי השוטרים כבר נושאים עליהם גם ככה ציוד רב ומצלמה רק תכביד עליהם ותפגע בהתניידותם.

מתנגדים נוספים ניתן למצוא בחלק מארגוני זכויות אזרח. לטענתם, מדובר בראש ובראשונה בחדירה לפרטיותם של האזרחים, אשר עשויים להיות מתועדים בסיטואציות שאינם מעוניינים שיוקלטו, יישמרו ובמקרים מסויימים אף יוקרנו. כמו כן, טוענים שם כי השוטרים העונדים את המצלמה עשויים לכבותה ולהפעילה לפי האינטרסים שלהם ובכך ליצור תמונת מציאות מעוותת וחד צדדית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully