וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה הזמן להציל את נגב טקסטיל"? כנראה שלא

רמי שני

15.8.2013 / 9:21

על אף מאמצי הבעלים למצוא פיתרון, ולו זמני, מפעל הטקסטיל הוותיק בשדרות צפוי להיסגר. העובדים מטלטלים בין פסימיות לאופטימיות ותוהים אם יש עוד סיכוי להציל את פרנסתם

במשך 26 שנים מייצרים במפעל נגב טקסטיל שבשדרות אריגים צבועים ומודפסים. המפעל שרד מאבקים נגד האשמות בזיהום סביבתי, שרד את פגיעות הרקטות מעזה ועמד במבחנים קשים נוספים. אך הבוקר (חמישי) הוא נראה כמו עוד מפעל שבא עליו הקץ. שעריו פתוחים ואין בהם שומר.

שלט שנתלה מול הכניסה מכריז כי "זה הזמן להציל את נגב טקסטיל". החרוז לא עבד והמאמצים של בעלי המפעל, מול גורמים כלכליים וממשלתיים, כולל נימוק יום הדין ש"הנה עוד מפעל בשדרות ייסגר", לא צלחו. רבים מהעובדים לא טורחים אפילו להתלבש כראוי ליד המכונות. כמה מהם מגיעים בכפכפים, כאילו בדרכם לפיקניק: "אני אמנם עובד כאן מעט שנים, אבל קשה לי לראות שהמפעל ייסגר", אמר עובד שמגיע למקום כל בוקר מהשטחים. "עכשיו אצטרך למצוא מעסיק אחר".

מפעל נגב טקסטיל. אוגוסט 2013. רמי שני
מפעל נגב טקסטיל בשדרות/רמי שני

"אני עוד מאמין שביום ראשון אני ממשיך לעבוד בנגב טקסטיל. יש לי אמונה", מספר מכיסא המלגזה משה אוחיון, שמסרב לראות את הסוף. הוא ואשתו מפרנסים את משפחתם בת שבע הנפשות זה 16 שנים: "אני בן 61. אני חייב להאמין שנמשיך לעבוד. בגילי אף אחד לא ייקח אותי לשום מקום. אז אני מאמין".

חברו לעבודה, אלי ימין, חושב שזהו היום האחרון: "סוגרים היום", הוא אומר בכאב, "הולכים הביתה, נגמר המפעל. אף אחד לא מוכן לסייע לבעלים למצוא פתרון, אין איך להמשיך את העבודה".

אלי ימין עובד במפעל נגב טקסטיל. אוגוסט 2013. רמי שני
"הולכים הביתה. הכל נגמר". אלי ימין/רמי שני

מאחורי הקלעים עדיין מתנהלים מגעים שונים, בתקווה לרתום את משרד האוצר ומשרד הכלכלה להזרים מענק בהיקף של כשלושה מיליון שקלים למפעל עד להתאוששות זמנית ולהפעלת תכנית הבראה. המנכ"ל, הבעלים והעובדים שנותרו בו מפנים מבט אחוז ייאוש לכיוון ירושלים, אך כזה שיש בו גם מעט תקווה. משם אולי תבוא הבשורה, שתאפשר את המשך העבודה במפעל, אולי אפילו אחרי תקופת השבתה קצרה. אחרת, סוגרים את המפעל והולכים הביתה.

מפעל נגב טקסטיל. אוגוסט 2013. רמי שני
מפעל נגב טקסטיל. אוגוסט 2013/רמי שני

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "המשרד מסייע מזה כחודש בייעוץ והכוונה למפעל ואנו תקווה שההצעה שניתנה להנהלה - הלוואה חריגה בערבות מדינה ל-5 שנים על סך 1.6 מיליון ש"ח - תתקבל. ככלל, משרד הכלכלה מסייע לעסקים רבים בהלוואות מתוך תפיסה שעסק בעל אופק עסקי אינו זקוק למענק ויכול להסתפק בהלוואה. גם במקרה זה, בו הצהירה ההנהלה על צורך בסיוע לתקופת המעבר, מוכן המשרד לסייע באמצעות הלוואה ומקווה שהמפעל יבחר בכך. המשרד ערוך לסייע לעובדים ונערך בחודש האחרון - במקביל למגעים עם המפעל - לביצוע השמות, הכשרות והסבות מקצועיות לעובדים. משרד הכלכלה מחויב לעובדים ויעשה ככל שיידרש בכדי לסייע להם".

כמו כן, נמסר מהמשרד: "נציגי משרד הכלכלה, המלווים את המפעל, עובדיו והנהלתו בשבועות האחרונים, בהכוונה וייעוץ מקצועיים, סייעו להנהלת המפעל בגיבוש תכנית הבראה הכוללת, בין השאר: צמצום שטחי פעילות, ייעול מערכי הייצור, הטמעת כלים להתייעלות אנרגטית והיערכות לקראת חיבור עתידי לרשת הגז הטבעי. תכנית ההבראה, עשויה לאפשר למפעל לעמוד בתנאי הסף של הקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים. על פי מתווה התכנית, צפוי המפעל לעבור בתוך כ- 18 חודש לשימוש שוטף בגז טבעי ולהתייצב כלכלית. לאור האמור, יסייע משרד הכלכלה בידי המפעל בהליך הגשת הבקשה להלוואה מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה וזאת בכפוף לאימוץ תכנית ההבראה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully