וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי אותת לנתניהו: הבנייה בהתנחלויות פוגעת במו"מ

14.8.2013 / 0:03

שר החוץ האמריקני ערך עם ראש הממשלה "שיחה פתוחה וכנה" לגבי הבנייה, אותה יכלה ארה"ב לקבל לולא כותרות הענק ותמונות הניצחון. היום יחודשו השיחות בישראל, תחת עננת חשדנות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בקרי מדבר נגד הבנייה בהתנחלויות, השבוע)

"שיחה כנה ופתוחה" - כך תיאר אמש (שלישי) שר החוץ האמריקני ג'ון קרי את השיחה שניהל עם ראש הממשלה נתניהו בנוגע לבנייה בהתנחלויות. בז'רגון הדיפלומטי האמריקני, המילים הללו מעידות לא רק על קירבה ואמון, אלא גם על מחלוקות ואולי אפילו כעס בין הצדדים. קרי גינה כבר אתמול בחריפות את הבנייה, והמילים שאמר מול המצלמות היו בוודאי רכות ועדינות יותר מהמילים ה"כנות" שנאמרו בשיחה הטלפונית בינו לבין ראש הממשלה.

ציפי לבני, ג'ון קרי וסאיב עריקאת עם חידוש שיחות השלום בוושינגטון, יולי 2013. AP
האמריקנים לא היו זועמים אם היה מדובר ב"בנייה שקטה". קרי בין לבני לעריקאת/AP

כדי להבין את ה"כנות" ששרתה על השיחה, כדאי לחזור לדברים שאמר לוואלה! חדשות גורם שמעורה במשא ומתן לפני כשבוע וחצי. הגורם הסביר כי האמריקנים אמנם קיבלו בהבנה את העובדה שישראל תמשיך לבנות בגושי ההתנחלויות תוך כדי המשא ומתן, אבל ציין שהם ביקשו מהצד הישראלי במפורש לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך בכל הנוגע לבנייה מעבר לקו הירוק, כדי לא להביך את אבו מאזן.

בצמוד לציטוט של אותו גורם, כתבנו אז בהערכה זהירה: "על פניו, מדובר בדרישה בעייתית בשל העובדה שבמשרד השיכון יושב נציג הבית היהודי, השר אורי אריאל, שיש לו לפי שעה אינטרס מובהק להצדיק את הישארותו בממשלה על ידי הבלטת המשך הבנייה בהתנחלויות". שלשום, תמונות ה"ניצחון" של השר אריאל בטקס לחנוכת עשרות יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים, הקפיצו את האמריקנים. הם הסכימו שנמשיך לבנות, אבל רצו שנעשה זאת בשקט - ולא בכותרות ענק.

הזעם של אבו מאזן

הדינמיקה שהדאיגה את האמריקנים מתגלגלת ב-48 השעות האחרונות כמו במחזה תיאטרון ידוע מראש: מכרזי הבנייה החדשים בירושלים, בגוש עציון ובאריאל, שפורסמו לראשונה בוואלה! חדשות, גרמו לזעם ברשות הפלסטינית והובילו לכך שהפלסטינים איימו לא להתייצב לסבב השיחות השני בין הצדדים. בשעה שהשליח המדיני האמריקני מרטין אינדיק ויועצו פרנק לוונסטיין ניסו להוריד את גובה הלהבות, יצאו דוברי הימין בישראל - החל מהשר אריאל, דרך סגן שר החוץ זאב אלקין ועד לאחרון חברי הכנסת של הבית היהודי - בהצהרות על כך שהבנייה רק תתרחב.

מן הצד השני, מתנגדי המשא ומתן ברחוב הפלסטיני, ובראשם חמאס, לגלגו על אבו מאזן שבתמורה ל-26 אסירים "סוג ב'" מכשיר 1,200 יחידות דיור להתנחלויות. אפילו כמה מחברי הכנסת הערבים בישראל הצטרפו למקהלת הגינויים ליו"ר הרשות. אבו מאזן ראה את הכותרות משני הצדדים, והתקשר בזעם לקרי. השיחה ביניהם, שהייתה גם היא בוודאי "כנה ופתוחה", הובילה בתורה לשיחה הכנה והפתוחה בין שר החוץ האמריקני לבין נתניהו.

עם האווירה העכורה הזו ברקע, יחזרו היום נציגי שני הצדדים לשולחן המשא ומתן. זה יקרה בירושלים, עדיין לא ברור באיזו שעה. מן הצד הישראלי יישבו ציפי לבני והשליח המדיני יצחק מולכו, מן הצד הפלסטיני סאיב עריקאת, וביניהם הנציגים האמריקנים אינדיק ולוונסטיין. השיחה בין הצדדים צפויה להיות כנה ופתוחה, ההצהרות לתקשורת בסיום השיחות - הרבה פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully