וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס החרדים הגדול בתולדות צה"ל: "רגשות חצויים"

1.8.2013 / 19:09

400 החרדים שהגיעו לבסיס הקליטה והמיון לרגל גיוסם הביעו התרגשות לצד תחושות כעס על המדינה, שלדבריהם "קובעת לצבא מה לעשות". "גם ברמת אביב יש כאלה שלא רוצים להתגייס"

צילום: דניאל בוק; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד

על רקע ההתנגדות החריפה מצד הציבור החרדי ואישורו של חוק הגיוס החדש, התגייסו היום (חמישי) 400 חרדים לצה"ל. בין המתגייסים הטריים שהגיעו היום לבסיס הקליטה ומיון בתל השומר היה גם ישראל וולפסון, תושב כפר חב"ד. "הרגשות שלי חצויים לשניים", סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות. "מצד אחד, יש את המדינה. לא נקרא לה מדינה, אלא ארץ ישראל, כי מדינה זה מלשון דין. באנו לפה אחרי אלפי שנות גלות, נישקנו את האדמה, והתגעגענו לארץ ישראל - לכן אנחנו רוצים לשמור עליה. אז מצד אחד אני כן אתגייס, כדי לנסות לתת את החלק שלי למדינה. מצד שני, אני מאוד מאוכזב שהמדינה פה משחקת והיא קובעת לצבא מה לעשות".

וולפסון הפנה את תשומת הלב לעובדה שלא רק חרדים בוחרים להשתמט משירות צבאי. "לא פלא למה אנשים לא רוצים להתגייס, לא רק בציבור החרדי, אלא גם ברמת אביב", טען. "למה אתם מסקרים רק את החרדים? לכו תסקרו את השמאלנים. נוח לכם לראות בן אדם עם זקן ועם פאות עליו... דיברתי עם הרבה חיילים שאומרים למה לי לצאת עכשיו ולסכן את נפשי, אם אחרי זה משחררים מחבלים", התייחס לשחרור הצפוי של אסירים ביטחוניים במסגרת החזרה למשא ומתן עם הפלסטינים. "למה לי?", תהה.

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
"למעלה מ-95% מהחב"דניקים מתגייסים". ישראל וולפסון בבקו"ם, היום/ניב אהרונסון

כשנשאל על אודות הסיבות שהביאו אותי להתגייס, השיב וולפסון: "חב"דניק הוא חרדי בפועל. זקן, כיפה, ציצית, וחב"דניקים מתגייסים - למעלה מ-95%, לבדיקתכם. כך שלבוא ולהפליל את כל הציבור החרדי שלא מתגייסים, זו גזענות. הציבור החרדי רואה בנו כחרדים ביותר. אף פעם לא שמעתי מישהו אומר לי 'אתה לא דתי'. ההיפך, אומרים לי 'אתה סופר דתי, אתה נוסע לחו"ל ומניח תפילין, אתה יותר דתי מאתנו כי אתה מפיץ את היהדות בכל מקום שיש'. מי אומר? הליטאים, ויז'ניץ, תולדות אהרון".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"למה שאתפוס מחבל, אם אחרי יומיים הוא משוחרר?"

לדבריו, הצעירים החרדים מסרבים להתגייס "כי המדינה מזמן איבדה את הערכים. למה? אם באמת המדינה לא הייתה משחררת מחבלים על ימין ועל שמאל, על עצם מתווה למשא ומתן, בכלל לא משהו שבא בפועל, אז איפה המוסר והערכים שיש לך?", תהה. "אין בעיה לחרדי להתגייס. עובדה שבזמן התנ"ך היו יוצאים לצבא, היו מוסרים את הנפש שלהם. עובדה שעם קום המדינה, אני יכול להראות לכם תמונות, שחרדים עם זקנים התגייסו בפועל. אז מה קרה מאז?". לדבריו, "כל המוסר והערכים שבנה את הצבא זה דבר שנהרס ברוח קלה. היום הצבא הוא לא גוף בפני עצמו. הפוליטיקאים מנהלים את הצבא. אז למה שבנאדם ירצה למסור את הנפש שלו בצבא? למה שאני אסכן את עצמי בעזה ובקלקיליה ואתפוס מחבל, אם אחרי יומיים משחררים אותו על כלום?".

וולפסון התייחס גם להדרת הנשים בציבור החרדי ולבעייתיות שבשירות שני המינים זה לצד זה. "יש דבר שנקרא גדר", הסביר. "בשום מקום בתורה לא כתוב שאסור לאכול עם נשים, שאסור לדבר עם נשים, אין בעיה. אני כן מדבר והכל, אבל יש בעיה, כשאתה פורץ גדר אחת - נפרצות מאה גדרות אחר כך. ואת זה הציבור החרדי מנסה למנוע". לדבריו, "היהדות באה ורואה באישה עיקר, אבל כשאתה רוצה למכור רכב יפה אתה שם אישה יפה ליד הרכב. למה? כי אתה רואה אותה בתור אובייקט, כדי למכור את הדבר. אז מי שרואה בנשים כדבר לצורך תעמולה של מכירה, זה הציבור הכללי ולא הציבור הדת".

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
1,447 חרדים התגייסו לצה"ל ב-2012/ניב אהרונסון

גיוסם של 400 החרדים היום מהווה את מחזור הגיוס החרדי הגדול ביותר שהתקיים מאז החל צה"ל לגייס חרדים לשורותיו. החיילים החדשים צפויים להשתלב במסלולי נצח - גדוד "נצח יהודה" (הגדוד החרדי הלוחם), כמו גם המסלולים הטכנולוגיים המיועדים לחרדים. לפי הנתונים הרשמיים, בשנים האחרונות נמשכה מגמה עקבית של עלייה בהיקף גיוס החרדים לצה"ל. בשנת 2008 התגייסו 387 חרדים, בשנת 2009 התגייסו 729, ב-2010 עלה המספר ל-898, וכן הלאה: 1,282 בשנת 2011 ו-1,447 ב-2012. בשנת 2013 נותרו עוד מחזורי גיוס, ולכן עדיין אין נתונים סופיים. ואולם, מהיקף המחזור הנוכחי ניתן כבר להסיק שהטענות בדבר ירידה צפויה בהיקף הגיוס, על רקע הליכי חקיקת חוק השוויון בנטל והפולמוס הציבורי שנלווה לכך, אינן מתממשות - ואף להיפך.

לקראת הגיוס, פרסם השבוע אגף כוח האדם בצה"ל סקר שביעות רצון בקרב חיילים חרדים המשרתים בצבא. הסקר, הראשון מסוגו, נערך בקרב חרדים המשרתים במסלולים מיוחדים (שח"ר), פרט למשתייכים לנחל החרדי, וחושף תוצאות מפתיעות. מהסקר עולה כי 79% מהחיילים החרדים שבעי רצון מהיחידה בה הם משרתים. 73% מהחיילים הביעו שביעות רצון גם מההתחשבות שגילה צה"ל ברצונותיהם בתהליכי השיבוץ.

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
79% מהחיילים החרדים שבעי רצון מהיחידה בה הם משרתים/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully