וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודן זימבבואה הקשיש: "ריסקתי את יריבי בבחירות"

רוברט מוגאבה בן ה-89, השולט בזימבבואה זה שלושה עשורים, מיהר להכריז על ניצחונו בבחירות לנשיאות. חשש למהומות אחרי שמקורבי ראש הממשלה צ'נגיראי טוענים לזיופים אדירים

צילום: רויטרס עריכה: גדי וינסטוק

נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה הכריז הבוקר (חמישי) על ניצחון סוחף בבחירות וטען כי "ריסק את המתחרים". במפלגתו היריבה של המועמד העיקרי לתפקיד הנשיא, ראש הממשלה מורגן צ'נגיראי, טענו ל"זיופים בקנה מידה אדיר" בספירת הקולות. משקיפים מטעמם ואמרו כי עד מיליון מצביעים נתקלו בקלפיות סגורות או בקלפיות שהתור בהן השתרך לאורך קילומטרים. כמה פרשנים הגדירו את התור כ"מנצח האמיתי של הבחירות".

משקיף עצמאי, שסירב להזדהות בשמו, אמר כי מספירה מוקדמת של הקולות מסתמן "אסון" למפלגתו של ראש הממשלה, הנאבק במוגאבה על הנישאות. זהו ניסיונו השלישי של צ'נגיראי להביס את מוגאבה, בן 89, ולפי כמה הערכות נוספות הוא קיבל שליש בלבד מן הקולות.

ראש ממשלת זימבבואה, מורגן צ'נגיראי. יולי 2013. רויטרס
ראש הממשלה, מורגן צ'נגיראי. מסתמן שהפסיד בבחירות לנשיאות בפעם השלישית/רויטרס

מוגאבה הפסיד בסיבוב הראשון של הבחירות הקודמות, ותומכיו איימו על תומכיו של ראש הממשלה, ונטען כי זייפו את התוצאות בסיבוב השני. הוא הקים ממשלת אחדות בראשות צ'נגיראי, שנוא-נפשו, והשבוע הבטיח כי אם יפסיד בבחירות יפרוש בצורה שלווה מהחיים הפוליטיים "בהתאם להכרעת הבוחר".

הבחירות שהתקיימו אמש התנהלו בצורה שקטה יחסית, אך יש חשש שהכרזתו המוקדמת של מוגאבה על ניצחון תעורר מהומות אלימות. ההצבעה הוארכה בחמש שעות, בייחוד בערים הגדולות שהן בסיס התמיכה הגדול של צ'נגיראי. במפלגת MDC, בה חבר ראש הממשלה, טוענים כי דווקא בקלפיות הללו היו אי-סדרים משמעותיים, ואומרים שב-82% מתחנות ההצבעה דווח על קלפיות סגורות. לדבריהם, באזורים הכפריים, התומכים בנשיא מוגאבה, כמעט ולא היו תקלות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ההצבעה הוארכה בחמש שעות אך הקלפיות היו סגורות

כחצי מ-13 מיליון אזרחי זימבבואה נרשמו להצביע בבחירות, שנערכו ב-9,000 קלפיות ברחבי המדינה. שיעור ההצבעה היה גבוה למדי, ומחשש לשחזור המהומות בבחירות ב-2008 הציבה המשטרה כוחות לפיזור הפגנות מחוץ לקלפיות בבירה הרארה. עד כה לא דווח על הפרות סדר משמעותיות. מפלגתו של ראש הממשלה הודיעה כי תכנס ישיבת חירום כדי לדון בצעדים שתנקוט בהמשך.

ארה"ב והאיחוד האירופי, שהטילו סנקציות חמורות על מוגאבה בשל הפרות זכויות אדם, הביעו בתחילת השבוע חשש מזיופים בבחירות. הממשלה אסרה על משקיפים מערביים לפקח על הבחירות, אך צוות מטעם האיחוד האפריקני שסייר בקלפיות הודיע כי "הבחירות נערכו באווירה שקטה, רגועה והוגנת".

התוצאות הרשמיות של ספירת הקולות לא פורסמו עדיין בשל הוראת המשטרה, שאיימה לעצור כל אדם שידליף נתונים מוועדת הבחירות. מקורות במפלגת השלטון, ZANU-PF, הזדרזו להודיע כי "התוצאה ברורה" וכי מוגאבה זכה בכהונה נוספת כנשיא. "ניצחנו בבחירות וריסקנו את מפלגת MDC", אמרו מקורות במפלגתו של הדיקטטור השולט בזימבבואה זה 33 שנים.

מוגאבה שולט בזימבבואה מאז 1980, אז כיהן כראש ממשלה, והוא נאשם במעשי אלימות קשים נגד מתנגדיו ובשליטה מוחלטת בממשלה ובפרלמנט. יריבו טוענים כי מיליציות מטעמו רצחו מאות בני אדם במדינה במהלך תקופות הבחירות השונות. אזרחי זימבבואה הצביעו לאחרונה על תיקון בחוקה, שנועד להגביל את כהונת הנשיא לשתי קדנציות, אך החוק לא יחול בדיעבד על מוגאבה.


לקריאה נוספת
מהדלת האחורית: כך חמק מוגאבה למיסת השבעת האפיפיור
דיווח: רודן זימבבואה גוסס; מקורביו: זה שקר, הוא בנופש
שמפניה וקוויאר: החזירות של רוברט מוגאבה לא יודעת שובע

בחירות בזימבבואה, 31 ביולי 2013. AP
המנצח האמיתי - התור הארוך/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully