וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ קול נמנעה בהצבעה על חוק המשילות, והושעתה

1.8.2013 / 0:01

חברת הכנסת מיש עתיד החליטה לא לתמוך בהצעה של חבר סיעתה, פרסמה התנצלות, אך נענשה בכל זאת. בנוסף, מחו חברי האופוזיציה על אישור החוק ושתקו על דוכן הנואמים

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה ראשונה את שני החלקים של הצעת חוק המשילות לשינוי שיטת הממשל בישראל. החלק הראשון של ההצעה קובע כי מספר השרים יוגבל ל-19, כולל ראש הממשלה, ומספר סגני השרים יוגבל לארבעה. החלק השני קובע כי אחוז החסימה יעלה מ-2% ל-4%, והוכנס בו גם סעיף שיקשה על סיעות להתפצל.

במהלך הדיונים התעוררה סערה עקב הימנעותה המפתיעה של חברת הכנסת עדי קול (יש עתיד) בחלק הראשון של ההצבעה על החוק, אותו יזם בין השאר חבר מפלגתה רונן הופמן. ראשית, אולצה לפרסם הודעת התנצלות לצעדה המתריס. "היום נמנעתי בהצבעה על חוק המשילות. זו הייתה החלטה שפגעה בעיקר בחבריי לסיעה ואני מתנצלת", כתבה ח"כ קול. מאוחר יותר הודיע לח"כ קול יו"ר סיעת יש עתיד בכנסת, עפר שלח, כי היא מושעית עד להודעה חדשה מעבודתה בוועדות הכנסת, וכן נמנע ממנה הזכות להגיש הצעות חוק.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', ויו"ר הסיעה, יצחק הרצוג, הודיעו כי יעמידו לרשות ח"כ קול את מכסת החקיקה שנשללה ממנה כעונש על כך שנמנעה בהצבעה על חלקו הראשון של חוק המשילות. בהודעה משותפת של השניים נכתב כי יתנו לה להגיש חוקים פרטיים על חשבון סיעת העבודה "בכל עת שתחפוץ בכך". יחימוביץ' והרצוג הוסיפו כי הם: "מכבדים את השקפת עולמה של קול וסולדים מסתימת הפיות שהופעלה עליה".

מיקי לוי ועדי קול במליאת הכנסת בדיון על אישור התקציב. נועם מושקוביץ
נאלצה לפרסם התנצלות, ובכל זאת הושעתה. ח"כ קול במליאה/נועם מושקוביץ

בהמשך התייחסו חברי כנסת מעל בימת הנאומים לסנקציות שהטילו ב"יש עתיד" על ח"כ קול. משה גפני מיהדות התורה השווה את יש עתיד לדיקטטורה הצפון קוריאנית ואילו חיליק בר (העבודה) כינה את שר האוצר "קים ג'ונג לפיד".

מרב מיכאלי (העבודה) אמרה: "מה שקרה לעדי קול זה הדובדבן על הקצפת של הכוחנות והאטימות שבה מתנהלת מפלגת יש עתיד וישראל ביתנו. המפלגות הלא דמוקרטיות האלה מביאות את החוקים הקשים ביותר בכנסת הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
משה (בוגי) יעלון, זאב אלקין, יאיר לפיד, בנימין נתניהו וגדעון סער במליאת הכנסת בדיון על חוק המשילות. יואב דודקביץ'
ח"כ חיליק בר כינה את שר האוצר "קים ג'ונג לפיד"/יואב דודקביץ'

כמו כן, כצפוי, עוררה הצעת החוק תגובות נזעמות בקרב חברי האופוזיציה, שבחרו במהלך החלק השני של הדיון להביע את מחאתם על ידי כך שניצלו את שלוש הדקות שלהם על דוכן הנואמים כדי לשתוק. חבר כנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) היה בין חברי הכנסת ששתקו, ואף עשה כן כשגבו מופנה אל הקהל במליאה. אולם, לפני שהסתובב, ציטט מדבריו של הפילוסוף והוגה הדעות הצרפתי אלבר קאמי. "אדם הוא אדם יותר מכוח הדברים שהוא שותקם בעת הזאת, מאשר מכח הדברים שהוא אומרם", אמר טיבי.

יו"ר הקואליציה יחימוביץ' מצידה לא שתקה על דוכן הנואמים ותקפה במילים חריפות את הקואליציה: "לא חסרה כאן משילות. הממשלה הוכיחה במושב הנוכחי שיש לה בעיה חמורה דווקא של עודף משילות: היא מדלגת על הכנסת, מעבירה חוק הסדרים דרקוני, קובעת בחיפזון החלטות לדורות על משק הגז, כל גחמה של שותף קואליציוני עוברת בקלילות".

באשר להכנסת הסעיף שיקשה על סיעות בכנסת להתפצל, אמרה יחימוביץ' לאנשי הקואליציה: "אין לכם בושה? זה חוק שאתם חוקקתם, כי ניסיתם לפלג את קדימה, ועכשיו מי שמבקש להעביר את החוק הזה היא מי שהייתה אז יו"ר האופוזיציה. הרי אין שום דבר אידיאולוגי ומצפוני בחקיקה הזו. חוץ מחקיקה שימושית לטובתכם ברגע נתון אחד. מה נשאר? נשאר החוק להדרת מיעוטים מהמערכת הפוליטית הישראלית".

אחמד טיבי שותק ומפנה את גבו על דוכן הכנסת בדיון על חוק המשילות. טלי מאייר
אדם הוא אדם. ח"כ טיבי על דוכן הנואמים, אמש/טלי מאייר

חבר מפלגתה של יחימוביץ', חבר כנסת משה מזרחי, עלה לדוכן הנואמים ואמר: "לפני שנכנסתי לכנסת חשבתי שדברים שרואים משם לא רואים מכאן, באתי הנה, והדברים שרואים משם הם בדיוק הדברים שרואים מכאן. אך בחריפות איומה בדרך שבה הדברים מתנהלים".

בנוסף, תקף מזרחי את חבר הכנסת אביגדור ליברמן (הליכוד-ביתנו), שבן מפלגתו דוד רותם היה בין יוזמי ההצעה יחד עם חבר הכנסת רונן הופמן מיש עתיד. "אנחנו מתעוררים בוקר אחד ורואים שמישהו השתגע, ונותנים לו להשתלט עליכם כמו ב'הנוסע השמיני'", אמר מזרחי בכוונו לליברמן. "זה נראה טבעי ואנושי, אבל זה בפנים. הוא השתלט עליך ח"כ הופמן".

שלי יחימוביץ' בדיון על חוק המשילות בכנסת. יואב דודקביץ'
עודף משילות. שלי יחימוביץ' בכנסת/יואב דודקביץ'

ההצבעה על החלק הראשון של הצעת החוק עברה ברוב של 63 חברי כנסת, בהתנגדות של 46 ובהימנעותם של שניים. זאת, לאחר שהקואליציה עשתה מאמצים כבירים להבטיח את אישורו של החוק, המצריך את תמיכתם של 61 חברי כנסת, מתוך 68 חברי הקואליציה. לצד הגבלת מספר השרים וסגני השרים, קובע חלק זה גם כי דיון בהצעות אי אמון בממשלה יתקיים אחת לחודש בנוכחות ראש הממשלה. בנוסף, כדי להגיש הצעת אי אמון בממשלה יותר מאשר פעם בחודש, יידרשו 61 חברי כנסת. כמו רוב סעיפי הצעת החוק, גם סעיף זה יוחל מהכנסת הבאה בלבד. חלקה השני של הצעת חוק המשילות עברה בקריאה ראשונה ברוב של 64 חברי כנסת. 49 התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע. לצד העלאת אחוז החסימה, קובעת ההצעה כי יוכנס סעיף הקובע כי אם סיעה תתפצל בשנתיים הראשונות אחרי הבחירות לכנסת, אותו חלק שהתפצל יאבד את מימון המפלגות השוטף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully