וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: הכנסת תתקשה להפיל הממשלה, אחוז החסימה יעלה

1.8.2013 / 0:01

בשני חלקים אישרה המליאה בקריאה ראשונה את חוק המשילות של יש עתיד וישראל ביתנו. יו"ר הכנסת אדלשטיין נמנע, קודמו ריבלין התנגד, עדי קול מיש עתיד נמנעה - והתנצלה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה ראשונה את שני חלקי הצעת חוק המשילות, לשינוי שיטת הממשלה בישראל. את החלק הראשון אישרו 63 חברי כנסת, לעומת 46 שהתנגדו, ושניים - יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וח"כ עדי קול (יש עתיד) - נמנעו. בחלק השני תמכו 64 חברי כנסת, לעומת 49 שהתנגדו, ואחד שנמנע (שוב, יו"ר הכנסת אדלשטיין). זאת, לאחר שהקואליציה עשתה מאמצים כבירים להבטיח את אישורו של החוק, המצריך את תמיכתם של 61 חברי כנסת, מתוך 68 חברי הקואליציה.

מלבד אדלשטיין וקול, גם יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד) לא יישר קו עם המשמעת הקואליציונית והתנגד לשני חלקי החוק. ח"כ קול נמנעה כאמור בחלק הראשון - אך מיהרה להתנצל על כך, מסיבה שאינה ברורה. מדובר במבוכה לשר האוצר יאיר לפיד, שכן חברת סיעתו נמנעה בהצבעה על אחת מרפורמות הדגל של מפלגתו.

ראשית אישרה הכנסת את תיקון חוקי היסוד הכרוכים בשינוי שיטת הממשל. לפי החלק הראשון של ההצעה, אותה הגישו חברי הכנסת דוד רותם (הליכוד-ביתנו) ורונן הופמן (יש עתיד), דיון בהצעות אי אמון בממשלה יתקיים אחת לחודש בנוכחות ראש הממשלה. כדי להגיש הצעת אי אמון בממשלה יותר מאשר פעם בחודש, יידרשו 61 חברי כנסת. כמו רוב סעיפי הצעת החוק, גם סעיף זה יוחל מהכנסת הבאה בלבד.

דיון על חוק המשילות במליאת הכנסת. יואב דודקביץ'
הח"כים מצביעים, אתמול/יואב דודקביץ'

עוד נקבע בחלק הראשון של ההצעה, כי אם הצעת אי האמון התקבלה ברוב של 61 חברי כנסת, יינתנו למועמד האופוזיציה 21 ימים להקמת ממשלה, במקום 28 כיום. אם מועמד האופוזיציה לא יצליח להרכיב ממשלה ולזכות באמון הכנסת (ברוב של 61 חברי כנסת), ראש הממשלה והממשלה ש"נפלו" באי האמון יחזרו לכהן. זאת בניגוד למצב החל כיום, לפיו עם "הפלת" ממשלה ניתנים למועמד האופוזיציה 42 ימים להקמת ממשלה ואם הוא נכשל במשימתו – הכנסת מתפזרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

אחוז החסימה יעלה - האופוזיציה שתקה במחאה

זאת ועוד, הצעת החוק החדשה קוראת להגביל את מספר השרים ל-19 (כולל ראש הממשלה) ולהגביל את מספר סגני השרים לארבעה. לשם השוואה, בממשלה הנוכחית חברים 22 שרים ושמונה סגני שרים. סעיף נוסף בהצעת החוק קובע כי אם הממשלה לא תצליח להעביר את תקציב המדינה בתוך שלושה חודשים, הכנסת תתפזר. זאת, כפי שקורה כיום. אחרי הבחירות, יינתנו לממשלה ולכנסת 100 ימים להעברת תקציב, שיתחלקו ביניהן כך: 55 ימים לממשלה ו-45 ימים לכנסת.

מאוחר יותר הצביעה ואישרה הכנסת את העלאת אחוז החסימה מ-2% ל-4%, וכן סעיף שיקשה על סיעות להתפצל, ולפיו אם סיעה תתפצל בשנתיים הראשונות אחרי הבחירות לכנסת, אותו חלק שהתפצל יאבד את מימון המפלגות השוטף. בקרב סיעות האופוזיציה טענו כי מדובר בסעיפים שנועדו להקשות על הסיעות הערביות לעבור את אחוז החסימה, או לחילופין לרוץ ברשימה משותפת ולהתפלג מיד לאחר הבחירות.

לקראת ההצבעה על החלק השני, ניצלו חברי כנסת ממפלגות השמאל את שלוש דקות הנאום שניתנות להם על מנת להביע את מחאתם על החוק בדרך של שתיקה. חברי כנסת, בהם יו"ר בל"ד ג'מאל זחאלקה, באסל ג'טאס (בל"ד), מוחמד ברכה (חד"ש), חנין זועבי (בל"ד), יו"ר מרצ זהבה גלאון, ניצן הורוביץ (מרצ), תמר זנדברג (מרצ) ומיכל רוזין (מרצ) הביעו התנגדות בייחוד לסעיף הקורא להעלות את אחוז החסימה, ובכך כאמור למנוע את כניסתן של המפלגות הערביות לכנסת.

בהמשך הלילה אושרה הצעת חוק יסוד: משאל עם בקריאה ראשונה, לא לפני שעוררה סערה גדולה בכנסת מימין ומשמאל.

בקואליציה התרוצצו במשך כל היום בניסיון להשיג רוב להצעה. כיוון שמדובר בתיקון לחוק יסוד, יש צורך ב-61 חברי כנסת תומכים, ואולם ארבעה מחברי הקואליציה: דני דנון, שולי מועלם רפאלי, ציפי לבני וצחי הנגבי, שהו הבוקר בחו"ל. יו"ר הקואליציה יריב לוין, שידע כי ללא אותם חברי כנסת סיכויי ההצעה לעבור יהיו גבוליים, דחה את ההצעות לסוף סדר היום, עד שהנגבי ולבני שבו ארצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully