וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעריכים את האומץ של נתניהו בסוגיית האסירים"

31.7.2013 / 10:00

בכיר אמריקני אמר כי קרי "שאב עידוד רב" מהתנהלותו של נתניהו, והוסיף כי ראש הממשלה "הפגין אומץ ומנהיגות". כמו כן הדגיש הבכיר כי השליח אינדיק יגיע בקרוב לביקור באזור

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה אמש לשבחים מנשיא ארה"ב ברק אובמה ומשר החוץ האמריקני ג'ון קרי, על "החזרה האמיצה" לשולחן המשא ומתן. במהלך הלילה הבהיר גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית מה המקור לאותן מחמאות ואמר כי "שר החוץ קרי שאב עידוד רב מההחלטות הקשות שנתניהו קיבל בימים האחרונים".

הגורם הבכיר, שיכול היה להתבטא באופן פחות "ממלכתי" מאשר הנשיא והשר, התייחס באופן ספציפי להחלטת נתניהו והממשלה לשחרר אסירים פלסטינים ותיקים, שדרשה מאמצים לא פשוטים. "ההחלטה לשחרר אסירים, הקרב הקשה מאוד שהוא ניהל בקבינט שלו, המסר הישיר שהוא העביר לאזרחי ישראל בנושא השלום, כל הצעדים הללו היו מעודדים מאוד מבחינתנו", אמר. הגורם הוסיף כי הצעדים הללו ודאי "הצריכו אומץ ומנהיגות מצד ראש הממשלה נתניהו. השר קרי מרגיש שחשוב להדגיש ולהבין זאת".

נתניהו ואבו מאזן לא חששו מהסערה

הגורם שיבח – במילים כלליות יותר, גם את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ואמר כי "שני המנהיגים ספגו זעם פוליטי כתוצאה מהחלטתם לשוב למשא ומתן. כאשר רואים שהמערכת הפוליטית בשני הצדדים סוערת, אבל למרות זאת המנהיגים מחליטים להמשיך להתקדם – זו בהחלט סיבה לתקווה ולאופטימיות. אני חושב שהם מרגישים אחריות גדולה כלפי העמים שלהם".

הממשלה דנה בשחרור אסירים - המשפחות השכולות הפגינו. עומר מירון
הפגנה נגד שחרור האסירים הפלסטינים בירושלים/עומר מירון

הגורם נשאל במהלך התדרוך האם יש כבר תאריך יעד לשחרור קבוצת האסירים הפלסטינית הראשונה, אך נמנע מלהשיב על כך. "ממשלת ישראל הודיעה שתשחרר 104 אסירים, והיא זו שתחליט על תהליך שחרורם", אמר - דבר המהווה חיזוק להצהרות מירושלים על כך ששחרור האסירים יתבצע בהדרגה ובהתאם ללוח זמנים שייקבע על ידי צוות השרים המצומצם לטיפול בנושא האסירים, שכולל את ראש הממשלה נתניהו והשרים יעלון, לבני, אהרונוביץ' ופרי.

אף שלא ברור מתי בדיוק תתבצע הפעימה הראשונה של שחרור האסירים, הצפי הוא לאמצע חודש אוגוסט – בסמוך לפתיחת סבב השיחות השני בין הצדדים, שאמור להתקיים בעוד כשבועיים. סבב השיחות הזה, כפי שהצהיר אמש קרי במסיבת העיתונאים המשותפת עם לבני ועריקאת, יתקיים בירושלים או ברמאללה. הגורם הבכיר ממשרד החוץ האמריקני ציין כי בסבב השיחות ישתתפו גם נציגים אמריקנים, בהם מרטין אינדיק שמונה שלשום לשליח המיוחד של קרי למשא ומתן. "הוא יגיע לאזור במהלך השבועיים הקרובים וצפוי לנסוע ולחזור לא מעט פעמים. אפשר לומר בביטחון שהוא ישתתף בחלק מהדיונים ולא ישתתף באחרים", אמר הגורם – רמז לכך שחלק מהפגישות בסבב השיחות הבא עשויות להתקיים ללא נוכחות אמריקנית בחדר הדיונים.

ג'ון קרי ומרטין אינדיק השליח האמריקני המיוחד למו"מ הישראלי פלסטיני. יולי 2013. AP
אינדיק יבוא לאזור כמה פעמים וישתתף בחלק מהשיחות. השליח המיוחד למו"מ יחד עם השר קרי/AP

בתדרוך דיבר גם פקיד בכיר בבית הלבן, שהתייחס לאחת ההשלכות החשובות, מבחינת ישראל, של חידוש המשא ומתן -מניעת צעדים חד-צדדיים של הפלסטינים נגד ישראל במוסדות הבינלאומיים. בירושלים שמחו לשמוע אמש את קרי מכריז אל מול המצלמות שהשיחות הישירות בין הצדדים יתקיימו במשך תשעה חודשים לפחות – מה שמבטיח שלפחות עד חודש מאי 2014, הפלסטינים לא יפעלו נגד ישראל בגזרה הזו. הגורם הבכיר בבית הלבן חיזק את הדברים ואמר: "זה לא סוד שהייתה מוטיבציה בקרב כל המעורבים למנוע התנגשות על הרקע הזה. אי אפשר להבטיח שום דבר, אבל כל עוד תהליך השלום מתקדם, הסיכון שנראה משהו כזה פוחת משמעותית, אם כי לא מתבטל לגמרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully