וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ בביקורת על המדינה: מדוע נמשך תקצוב אברכים?

גלעד גרוסמן

30.7.2013 / 18:25

בדיון על ההסדר להמשך העברת הבטחת הכנסה לאברכים, בניגוד לפסק דין מ-2010 שקבע כי הנוהל אינו שוויוני, אמרה השופטת חיות: "למה צריך ארבע שנים של תמיכה כלכלית נטו?"

התקצוב המפלה של אברכים ייפסק? השופטת אסתר חיות מתחה ביקורת על המדינה במהלך דיון בבג"ץ על ההסדר שיזמה הממשלה לתשלומי הבטחת הכנסה לאברכים. "למה צריך ארבע שנים של תמיכה כלכלית נטו?", תקפה חיות. "ככל שרוצים ליצור תקופת מעבר של הסתגלות, והמודל הוא להתחיל מהלך שיעודד השתלבות בשוק העבודה, למה צריך ארבע שנים שאין שום פעולה בכיוון הזה?".

ב-2010 קבע בג"ץ כי לא ניתן לכלול בתקציב המדינה תשלום גמלת הבטחת הכנסה לאברכים הלומדים בכוללים, מכיוון שמדובר בפגיעה בלתי מידתית בעקרון השוויון. עם קבלת פסק הדין, החלו המפלגות החרדיות להפעיל לחץ על הממשלה ליצור חוק עוקף בג"ץ שיאפשר את המשך מתן הקצבה שעומדת על סכום של כאלף שקלים. הלחץ עבד וכעבור כמה חודשים קבעה הממשלה כי הקצבה תשולם במשך תקופה נוספת. בעקבות זאת, עתרו לבג"ץ שורה של ארגונים, בהם עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון, התאחדות הסטודנטים, תנועת אומ"ץ והמרכז הרפורמי לדת ומדינה, בטענה שהתשלום שניתן לכ-10,000 אברכים מנוגד לפסק הדין של בג"ץ.

נציגת המדינה, עו"ד חני אופק, טענה בדיון היום כי בנוהל הנוכחי יש גם פן כלכלי וגם פן חברתי, והוא נקבע לתקופה זמנית בלבד, כדי לאפשר לאברכים להשתלב בשוק העבודה. היא הסבירה כי מדובר בתוכנית השונה לגמרי מההסדר שנפסל, וכי היא מצמצמת משמעותית את מספר מקבלי הקצבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנוהל הנוכחי נועד לאפשר לאברכים להשתלב בשוק העבודה. חרדים בתפילה בבית כנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון, שנערך בפני הרכב מורחב של שבעה שופטים, תהתה השופטת מרים נאור איך מתיישב ההסדר הנוכחי עם שוויון לשאר האוכלוסייה. עו"ד אופק השיבה כי מדובר בתקופת מעבר והסתגלות לשינוי וכן כי התווסף תקציב של 50 מיליון שקלים לטובת הסטודנטים הזקוקים לסיוע, וגם להם הותאמו קריטריונים מתאימים להם. השופטים, לעומת זאת, ציינו כי ההסדרים עדיין נוטים לטובת האברכים, מכיוון שסטודנטים רבים לא עונים על הקריטריונים, משום שאינם נשואים עם ילדים.

לאחר הדיון אמר שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש, כי השופטים "הביעו בזה אחר זה את חוסר שביעות רצונם מהקצבה הלא שוויונית שלחלוקתה אין סוף. ראוי שהממשלה תפסיק את ההתבזות ותבטל אחת ולתמיד את הקצבה המפלה והשערורייתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully