וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת נתן זאדה: חשבון הנפש הערבי

30.7.2013 / 10:25

מה משותף למשפט לינץ' בשפרעם ולזיכוי ג'ורג' זימרמן בפלורידה? השחורים בארה"ב כמו הערבים בישראל, זועמים ומסיתים בגלל מקרה אחד - ומתעלמים מכך שהמשטרה חסרת אונים מולם

באוגוסט 2005, חייל בשם עדן נתן זאדה עלה על אוטובוס לכיוון הכפר הערבי שפרעם, ופתח בירי בנשק אוטומטי. ארבעה אזרחים ערבים חפים מפשע נרצחו בדם קר, ועוד 20 בני אדם נפצעו. לאחר שזאדה נוטרל על ידי נוסעים אחרים, התפרץ קהל זועם לאוטובוס וביצע בו לינץ' שהביא למותו. שוטרים שהוזעקו למקום וניסו להרגיע את המהומה נפצעו אף הם בהתקוטטות עם המתפרעים.

שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה זיכו אתמול (שני) שבעה מהמעורבים בלינץ' מעבירה של ניסיון לרצח, והרשיעו את רוב הנאשמים בתקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, הפרעה לשוטרים במילוי תפקידם, והתפרעות שסופה נזק. שניים מהנאשמים הורשעו גם בגרימת חבלה - וארבעה מהם הורשעו בעבירה הנדירה "ניסיון הריגה".

מאות בני אדם, לרבות כמה חברי כנסת, הפגינו מחוץ לבית המשפט בזמן הכרעת הדין, וקראו לו להימנע לחלוטין מכל הרשעה של המעורבים הערבים בפרשה. בלטה ביניהם ח"כ חנין זועבי, שאמרה בטרם הכרעת הדין: "זוהי רדיפה פוליטית של העם הפלסטיני. במקום שהמדינה תגן על הפלסטינים מפני המרצחים, המדינה שולחת מסר ברור לכולם שאסור לפגוע במי שמתכנן רצח ערבים". ח"כ מוחמד ברכה, לא נשאר חייב, והכריז אף הוא: "הם לא יכולים להיות אשמים. האשם נמצא בהתנחלויות ובימין הקיצוני, ובממשלה המהווה חממה להם ונותנת להם הכשר. לא נקבל פחות מזיכוי של הקורבנות שעומדים למשפט פוליטי שהוא משפט ראווה. לא נקבל את המשוואה שגם ניהרג, גם נהיה מתחת לאדמה וגם נישפט. יש פה משפט פוליטי. אלה שכיוונו את זאדה, נתנו לו תמיכה והדרכה להגיע לשפרעם ולרצוח, הם האשמים. כל תוצאה אחרת למעט זיכוי תהיה חמורה מאוד".

מהי מנהיגות אמיתית

לכל הדעות, מעשהו של זאדה היה בזוי ומתועב. אף אדם שפוי לא חולק על כך. ואולם, מנהיגים פוליטיים כמו זועבי וברכה, שמנצלים מקרה מזעזע כזה כדי לפעול לדה-לגיטימציה של מערכת המשפט הישראלית, אינם מיטיבים עם האנשים אותם הם מיצגים.

מבחינה משפטית, אין ספק שמדובר במקרה סבוך ביותר - ואני מניח שילמדו את פסק הדין המדובר בפקולטות למשפטים עוד שנים רבות. לא אתיימר לנתח את החלטת השופטים - שעליו אמונים מומחים למשפט פלילי. ניתן לומר, לפחות ממה שנראה על פני השטח, כי השופטים עשו עבודה מקצועית ביותר - אך בכל מקרה, ההיבטים היותר מעניינים להתייחסות כאן הם אותם היבטים ציבוריים של הפרשה, העולים מדברי זועבי וברכה.

קשה להתעלם מהעובדה שהכרעת הדין הזו והסערה הציבורית שנלווית לה נפלו בהפרש של שבועיים בלבד מפרשה בעלת מאפיינים דומים רבים בארצות הברית: זיכויו של ג'ורג' זימרמן, צעיר לבן, מרציחתו של טרייבון מרטין, נער שחור בלתי חמוש. זימרמן טען במהלך משפטו שירה בנער כי "הרגיש מאוים", בין השאר בגלל שמרטין היה שחור. משפטו של זימרמן העיר את השד הגזעני בארה"ב, ורבבות יצאו לרחוב למחות על זיכויו.

כמה ימים לאחר סיום משפטו של זימרמן, יצא לי לשוחח עם ד"ר פיצג'רלד היל, חבר אפריקני-אמריקני המשמש נשיא למכללה אפריקנית-אמריקנית במדינת ארקנסו בדרום ארה"ב. שאלתי אותו מה דעתו על פרשת טרייבן מרטין, והוא השיב: "הסיבה היחידה שהסיפור של טרייבן עלה לכותרות היא העובדה שזימרמן הוא איש לבן. מאות נערים שחורים רוצחים זה את זה כל יום במרכזים האורבניים שלנו, ואף אחד מאיתנו לא מצייץ. כולנו עוברים לסדר היום כאילו לא קרה כלום. לפני שנצא לרחובות להפגין נגד בית המשפט בפלורידה, כדאי לנו לעשות בדק בית".

זו תגובה של אדם שראוי להיות מנהיג; אדם שמסוגל להתעלות מעל הכאב והטרגדיה המזעזעת של המקרה, להרגיע את הרוחות, ולקרוא לרפורמה הכרחית במערכת הקיימת - רפורמה שתשפר את איכות חיי הקהילה שאותה הוא מייצג, במקום לנצל את המצב ולגרום לדה-לגיטימציה של המערכת כולה.

אילו זועבי, ברכה וחבריהם היו מעונינים להוכיח את מנהיגותם, המסר שלהם בעת כזו היה צריך להיות כזה: "על אף הזעזוע העמוק שאנו חשים למול הרצח הנפשע, כל גילוי אלימות נגד שוטרים אינו מתקבל על הדעת. הרי שוטרי ישראל מופקדים על ביטחונם של יהודים וערבים כאחד. יש לנו אינטרס כערביי ישראל, לאפשר לשוטרים לבצע את תפקידם כראוי. לא נוכל לבוא אליהם בטענות על כך שהם אינם אוכפים, למשל, את החוק נגד רוצחים 'על כבוד המשפחה' בתוך המגזר, אם הם חוששים לחייהם כשהם נכנסים לכפרים הערבים כדי לשמור על שלום הציבור".

חבל, זועבי וברכה, שלא החמצתם עוד הזדמנות להחמיץ הזדמנות.

עו"ד כלב מאיירס הוא מייסד מכון ירושלים לצדק

לכל הטורים של כלב מאיירס בוואלה!

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully