וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם פלסטיני: ישראל הסכימה לשחרר אסירים ערבים-ישראלים

27.7.2013 / 12:49

גורם פלסטיני אמר כי האיום שלא להתייצב לשיחות גרם לשינוי עמדת ישראל. מחר תסמיך הממשלה צוות שיעסוק בסוגיה. גורם מדיני: מספר האסירים גדל, אך לא בהכרח ישוחררו ישראלים

שינוי בעמדה הישראלית בנושא האסירים? גורם פלסטיני אמר היום (שבת) לוואלה! חדשות כי ישראל הסכימה לשחרר לאורך המשא ומתן 24 אסירים ערבים-ישראלים שנידונו למאסרי עולם וכלואים בישראל עוד מלפני הסכמי אוסלו, וזאת לצד 82 אסירים פלסטינים הכלואים משך זמן דומה. אם הדבר נכון, הרי שמדובר בשינוי בעמדה הישראלית בנושא, ובהישג ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, 19 ביולי 2013. רויטרס
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושר החוץ האמריקני קרי, בשבוע שעבר ברמאללה/רויטרס

בשבוע שעבר, לאחר הודעתו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי על התנעת המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, אמרו גורמים רשמיים בירושלים כי ישראל הסכימה לשחרר את 82 האסירים הפלסטינים הוותיקים באופן מדורג לאורך המשא ומתן, אך סירבה לשחרר אסירים ערבים-ישראלים. הסיבות העיקריות לכך היו התנגדות מערכת הביטחון וקושי משפטי לחון אסירים ערבים-ישראלים שנשפטו בהליך הפלילי ולא בפני בתי דין צבאיים. ההתעקשות הישראלית לא לשחרר את האסירים הערבים-ישראלים לצד האסירים הפלסטינים הייתה אחד הגורמים לעיכוב הודעתו של השר קרי על חידוש המשא ומתן.

גורם מדיני ישראלי אישר היום לוואלה! חדשות כי מספר האסירים שישראל צפויה לשחרר במהלך המשא ומתן עם הפלסטינים גדל מכ-80 אסירים לכמאה אסירים. עם זאת, הגורם אמר כי זהות האסירים תיקבע בידי צוות השרים שיוסמך לדון בנושא, וכי הגדלת מספר האסירים אין משמעותה בהכרח שחרור האסירים הערבים-ישראלים הוותיקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שינוי בעמדת ישראל? ישיבת הממשלה בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבו מאזן, מצדו, אמר כי מחר צפויות להתקבל "בשורות משמחות" בנושא האסירים. כוונתו הייתה קרוב לוודאי לישיבתה השבועית של ממשלת ישראל, שתתכנס מחר בבוקר כדי לדון בחידוש התהליך המדיני. במהלך הישיבה צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להסמיך צוות שרים שיטפל בנושא שחרור האסירים. הצוות צפוי לכלול את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, את שרת המשפטים ציפי לבני ואת השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'.

בישראל מדגישים כי לא משנה כמה אסירים ישוחררו, השחרור יהיה מדורג וייעשה לאורך המשא ומתן – בניגוד לדרישה הפלסטינית המקורית לשחרר את כל האסירים בבת אחת. הפעימה הראשונה צפויה לקראת סוף אוגוסט, במטרה למנוע תסריט שבו הפלסטינים מכשילים את השיחות, הולכים למהלך מדיני חד-צדדי באו"ם ובנוסף לכך מרוויחים את שחרור האסירים.

אסירים פלסטינים משוחררים מבתי כלא בישראל בעסקת שליט, אוקטובר 2011. AP
אסירים משתחררים במסגרת עסקת שליט/AP

במהלך השבוע האחרון התקיימו כמה הפגנות למען שחרורם של 24 האסירים הערבים-ישראלים הוותיקים. המחלוקת בנושא פוגעת במעמדו הציבורי של אבו מאזן, שהתחייב בעבר לא להיכנס למשא ומתן עם ישראל אלא אם ישוחררו כל האסירים הוותיקים הכלואים בישראל. כפי שפורסם בעבר בוואלה! חדשות, לפני כמה חודשים אף אמר אבו מאזן לגורם אמריקני בכיר מאוד כי ישראל למעשה "חייבת לו" כמאה אלף אסירים – אלף אסירים על כל ישראלי שנכנס בשוגג בשנים האחרונות לערי הגדה המערבית וחולץ משם בשלום על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים. זאת, כמובן, בהתאם לתעריף שקיבל חמאס בעסקה שהביאה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט.

"אני מתנגד לדרך החטיפות, ולכן ישראל לא משחררת לי אסירים", אמר אבו מאזן באותה פגישה, והדגיש כי לאור העובדה שיכול היה להשיג מישראל אלפי אסירים אילו היה פועל כמו חמאס, אין בכוונתו לוותר אף לא על שם אחד מרשימת האסירים הוותיקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully