וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה, החרדים קראו תהילים

23.7.2013 / 0:00

השר יעקב פרי שעמד בראש הוועדה לשוויון בנטל הקריא במליאה את עיקרי חוק הגיוס. הח"כים מש"ס ומיהדות התורה יצאו מהאולם ותקעו בשופר כאקט הפגנתי. "גימיק תקשורתי"

ערוץ הכנסת

חוק הגיוס יצא אמש להליך החקיקה הארוך: אחרי שאושר בממשלה - שר המדע והאדם שישב בראש הוועדה שדנה בנושא, יעקב פרי, עלה לדוכן הכנסת להקריא את עיקריו לקראת הצבעה בקריאה ראשונה הלילה. בעוד השר פרי מ"יש עתיד" מציג את תפיסת עולמו באשר לשוויון בנטל, יצאו במפגין חברי הכנסת החרדים מש"ס ומיהדות התורה מהמליאה, התגודדו בחדר צדדי סמוך, קראו תהילים, קראו סליחות ותקעו בשופר כאקט אבלים. בסוף הדיון אושר החוק בקריאה ראשונה ברוב של 64 ח"כים מול 21 מתנגדים.

עוד בנושא:
המדינה: ”שוקלים לדחות גיוס אלפי חרדים שיועד לאוגוסט”
תקיפת החייל החרדי: ”חשבו שבא לעודד גיוס - ותקפו”
דעה: הצגת השוויון בנטל מתקרבת לסיומה

חברי כנסת חרדים קוראים תהילים בזמן הקראת חוק השוויון בנטל בכנסת. טלי מאייר
ח"כ פרוש תוקע בשופר בכנסת בזמן הצגת חוק הגיוס/טלי מאייר

גורמים בקואליציה המשתייכים למחנה הדתי-לאומי כינו את התנהלותם של חברי הכנסת "זילות של הדת", ואמרו כי "תהילים אומרים לרפואת אנשים, למציאת זיווג, לא בשביל לעשות גימיק תקשורתי. זה ממש מרגיז".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"חוק אחד יחול על כולם"

השר פרי, שהציג את החוק אמר: "תם עידן ההיבדלות. תם העידן בו אנו עומדים מפולגים בינינו לבין עצמנו. תם העידן בו 50% מכל שנתון לא ישרת את המדינה ולא יישא באחריות על כלכלת ישראל. תם העידן בו אנו מבדילים בין דם יהודי חילוני, לדם יהודי חרדי - כאשר אויבנו לא עושים את אותה הבחנה. המצב בו כל תלמיד שני בכיתה א' לא יתרום את חלקו לנשיאה הקולקטיבית בנטל הוא מצב מסוכן לחברה הישראלית. מיום כניסתו של החוק לתוקף ולראשונה מאז קום מדינת ישראל, חוק אחד יחול על כולם - ועל כל בן 18 חרדי תחול חובת גיוס: לכל בני ה-18 החרדים ביום כניסתו של חוק זה לתוקף, תוענק האפשרות לדחות את שירותם למשך 3 שנים, ובסופן כולם יתגייסו. דין המשתמט החרדי יהי כדין המשתמט החילוני. חוק שירות הבטחון והסנקציות הטמונות בו יחול על כולם", אמר. בנוסף, בהתאם לחוק שגובש, יוגדרו 1,800 תלמידים מתמידים להם תוענק האפשרות לממש את לימוד התורה על ידי המשך הלימוד בישיבות.

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', נימקה מעל דוכן הנואמים את הסתייגויותיה מהצעת החוק ואמרה כי מדובר ב-"ניצול ציני פוליטי ומכוון שישיג בדיוק את ההיפך מהמטרה שלשמה הוא נועד". לדברי יחימוביץ', "שירות בצבא הוא לא נטל, הוא זכות. שוויון בנטל קשור לחלוקת משאבים הוגנת, לזכות לחיות בכבוד, למאבק באי שוויון. החוק הזה חסר תועלת. יישומו, יתרחש אם בכלל, כשיש סבירות מסויימת שאתם כמפלגה כבר לא תהיו קיימים שיגיע מועד היישום". עם זאת, הסבירה יחימוביץ' כי תתמוך בהצעת החוק, כיוון שלדבריה, "מדובר בסוג של אמירה עקרונית שמחייבת את כל אחד מאיתנו על פי שיוכו וזהותו. וכך אני רואה את ההצבעה שלי היום. נצביע בעד תוך הסתייגויות עמוקה מהמשמעויות השליליות שנגזרות מהחוק ונעשה כל שביכולתנו כך שישתנה באופן מהותי".

"המהלך יוביל לקרע בעם"

אלי ישי מעל דוכן הנואמים: "לא יעזור לאף אחד, לא יגייסו באמת בחור ישיבה אחד שלומד תורה כי יילכו אחריו רבבות שולמדים תורה. אז מה הצביעות הזו? אתם רוצים להביא לקרע בעם? אתם קרובים לזה מאוד". ישי הוסיף כי גם הנח"ל החרדי יצטמצם. "אתם תגרמו להישגים של שנים של שילוב חרדים ללכת לאיבוד. כל זאת במטרה 'לחנוך אותם', אתם יודעים שלא תוכלו לגיס אברך אחד בכוח. אברך שלומד תורה באמת גם יילך לכלא. אני פה לא מעט שנים. המהלך שהכנסת מובילה יוביל לקרע בעם".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) אמר: "נקרענו בדילמה מה לעשות. מצד אחד אין ספק שהעיקרון של שוויון בנטל עולה בקנה אחד עם טובת ישראל. כשאתה שואל את עצמך מספסלי האופוזיציה מה צריך לעשות, תפקידנו לשאול עצמנו מה טובת המדינה. בשנת 2020, 60 אחוז מהשנתון לא ישרת והמשמעות היא קריסה של מודל צבא העם ואני חרד מהיום הזה". שמולי הוסיף כי למרות שהמתווה רחוק מלהיות מושלם "והביקורת היא שיש פה קיבוע בחקיקה של אי שוויון, ולא פחות כואב שמגלגלים חלק מהיישום לממשלה הבאה, אני חושב שהדבר הנכון לעשות היום זה לתמוך בהצעת החוק".

ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) עלה לדוכן הנואמים בדיון וכבל עצמו לדוכן באזיקים. "זה ציבור שמוכן למסור את עצמו למען עולם התורה, תלמידי הישיבות ילכו לכלא באזיקים". יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ביקש ממנו לרדת מדוכן הנואמים אולם המפתחות לאזיקים לא היו בנמצא ולסדרנים נדרשו עשר דקות על מנת להתיר אותו מהם.

יעקב פרי בהקראת חוק השוויון בנטל בכנסת. טלי מאייר
"תם עידן ההיבדלות". השר פרי, הלילה/טלי מאייר

הממשלה אישרה לפני שבועיים את הצעת חוק הגיוס החדש שניסחה ועדת פרי. 14 שרים תמכו בהצעה, ארבעה נמנעו ואיש לא התנגד. השרים שנמנעו הם שרי ישראל ביתנו - יאיר שמיר, סופה לנדבר ויצחק אהרונוביץ', להם הצטרף השר אורי אריאל מהבית היהודי. על פי החוק, החל משנת 2017 יחויב כל צעיר יהודי מעל גיל 18 להתגייס לצבא. עד אז, תחול "תקופת ביניים", שבמהלכה יימדדו מספר המשרתים החרדים מול היעדים שהציב משרד הביטחון. אי-עמידה ביעדי הגיוס יביא לסנקציות כלכליות כלפי הישיבות שבהן לומדים החרדים. החל מ-2017 יופעלו נגד חרדים שלא יתגייסו אותן הסנקציות שמופעלות כיום נגד צעירים חילונים שאינם מתגייסים.

לפי מתווה ההצעה, שאושרה גם בוועדת השרים לענייני חקיקה, יעד גיוס החרדים יועלה בהדרגה, כך שהחל משנת 2016 יגויסו לכל הפחות 5,200 חרדים בשנה – 65% מהשנתון. להבדיל מחילונים, צעירים חרדים יתייצבו בבקו"ם בגיל 18, אך יוכלו להישאר בישיבות עד גיל 21, ואז יצטרכו להתגייס. החל משנת 2017 תוגדר רשימה של 1,800 תלמידים בלבד שיוגדרו "עילויים", ויקבלו פטור משירות. ראשי ישיבות שישקרו בנוגע למספר תלמידיהם יעברו עבירה פלילי, כמו גם מועמדים לגיוס שלא יתייצבו בלשכות.

בחור ישיבה בירושלים חולף סמוך ללשכת הגיוס בירושלים, פברואר 2012. רויטרס
מ-2017 יהיו רק 1,800 עילויים שפטורים מגיוס. חרדי מחוץ ללשכת הגיוס בירושלים/רויטרס

בנוסף, המתווה המוצע ישפיע במידה ניכרת גם על אוכלוסיות נוספות. השירות בישיבות ההסדר הקיימות יוארך בחודש אחד – מ-16 חודשים ל-17 חודשים, זאת בניגוד לכוונה המקורית של הוועדה, שביקשה להאריך את השירות ל-24 חודשים (שנתיים, זאת במקום שלוש שנים – כמו יתר החיילים בצה"ל). השירות לגברים אמור להתקצר ל-32 חודשים החל מ-2017, וזה של הנשים אמור להתארך ל-28 חודשים במקום שנתיים.

שר האוצר יאיר לפיד בהצבעת אי אמון במליאת הכנסת. יולי 2013. טלי מאייר
שר האוצר יאיר לפיד בהצבעת אי אמון במליאת הכנסת. יולי 2013/טלי מאייר

מוקדם יותר תקף שר האוצר יאיר לפיד את חברי הסיעות החרדיות בכנסת. במהלך דיון במליאה השיב לפיד בשם הממשלה לשורה של הצעות אי אמון שהגישו סיעות האופוזיציה בממשלה, וביקש להתמקד בהצעת אי אמון בגין "ההסתה וההתנכלות של שר האוצר כלפי הציבור החרדי". "אם להגיד לציבור החרדי שמה שאני רוצה בשבילו זה בדיוק אותן הזכויות כמו מה שאני רוצה לבן והבת שלי זו התנכלות?!", תהה לפיד מעל בימת הנואמים. "האם לצפות מהם לקיים את הדיבר הרביעי זו התנכלות? כתוב ששת ימים תעבוד, לא ששת ימים תקבל קצבאות ולא ששת ימים החילוני יעבוד". לדבריו, "אנחנו לא חמורו של משיח, היינו כאלה יותר מדי שנים. זה לא יביא את המשיח, זה ירחיק אותו. מי שמבדיל בין יהודים ויהודים זה מרחיק את המשיח. מי שמאשים את האחר בהסתה מרבה שנאה בישראל, מי שמרבה שנאה מרחיק את המשיח". יצוין כי חברי הכנסת החרדים הקפידו שלא להשיב לדברי לפיד.

בהמשך פנה לפיד לח"כים החרדים ואמר: "הבעיה היא לא שאתם חרדים, אלא שאתם מוציאים שם רע לחרדים". "אל תנסו לדבר אתנו על השכבות החלשות", הוסיף. "אנחנו הבעיה של השכבות החלשות?! הוספנו 500 מיליון שקל לניצולי השואה. 30 שנה ישבתם בממשלה, אם כאלה צדיקים אתם, איך קרה שמצב החלשים הורע והוחלש? האם יש זרם שתרם יותר לעוני מכם? כל מה שעשינו היה ללכת בדרך הזו שבה התורה היא לא קרדום לחפור בו. התורה לא מפרידה את היהודים - היא מאחדת את היהודים".

עדכון ראשון: 23:54

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully