וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החודש הקשה של נסראללה: קרבות, פיצוצים והחרמה אירופית

ההחלטה שהתקבלה בבריסל לנקוט צעדים משפטיים נגד חיזבאללה היא סממן נוסף בכרסום המתמשך במעמדו. הארגון שקוע במלחמה בסוריה וסופג אבדות קשות - וגם ביירות אינה בטוחה

צילום: רויטרס, עומר מירון, מור שאולי; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

החלטת האיחוד האירופי, להוסיף את הזרוע הצבאית של חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור, היא רק האחרונה בשורה של מכות שספג הארגון השיעי בחודש האחרון.

בסוף השבוע איים מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, כי "בכל מלחמה עתידית הגליל יהיה בסכנה לפני ביירות". בנאום שנשא לרגל חודש רמדאן, אמר נסראללה כי "איש לא יוכל לתקוף את לבנון מבלי לשלם את המחיר".

אך משני דברים התעלם נסראללה בנאומו: מפיגוע התופת בשכונת דאחייה, ומהמארב שכוון נגד שיירה של הארגון בכביש ביירות-דמשק לפני כשבוע. למרות הביטחון העצמי שהביע נסראללה, וטענתו כי איש לא הצליח לפגוע ב"התנגדות" הלבנונית, הארגון דווקא ספג מהלומות רבות, שפגעו במעוזיו הרגישים ביותר.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. GettyImages
נסראללה מאיים על ישראל, אך הארגון מנסה להשתקם מהמלחמה בסוריה/GettyImages

חיזבאללה ספג אבדות קשות בקרב על העיר קוסייר בסוריה. הארגון סייע לצבא סוריה במערכה הקשה על העיר האסטרטגית, ולפי גורם ביטחוני בישראל איבד חיזבאללה מספר רב של לוחמים ("בשלוש ספרות", כלשונו). וככל שמעמדו של הארגון נחלש בסוריה, כך הולך ומתרסק מעמדו בזירה הביתית.

לפני שבועיים, התפוצצה מכונית תופת ברובע דאחייה בדרום ביירות, "השכונה הביתית" של חיזבאללה בבירת לבנון, ויותר מ-50 בני אדם נפצעו. בחודש מאי נורו רקטות לעבר הדאחייה, ככל הנראה על-ידי המורדים הסורים שביקשו לנקום בחיזבאללה על הסיוע שנתן לצבא אסד במלחמה נגדם.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
זירת פיגוע ברובע דאחייה, ביירות. לבנון, 9 ביולי 2013. רויטרס
פיצוץ המכונית בדאחייה. 50 בני אדם נפצעו בפיגוע במעוז הארגון/רויטרס

בעקבות הפיגוע בדאחייה דווח בימים האחרונים על הקמת מחסומים בקרבת אחד מבתי הלימוד השיעים המפורסמים בביירות, "החוסינייה", הקרוי על שם האימאם השיעי חומייני - מנהיג המהפכה האיסלאמית באיראן. עוד הוצבו מחסומים בקרבת המסגד הגדול על שם חוסיין ובקרבת מסגדים אחרים. אם לא די בכך, רשת אל-מנאר גם דיווחה כי חיזבאללה החל להיעזר בכלבי הרחה, כדי לאתר מטעני נפץ, מחשש לפיגועים נגד שיירות של הארגון. בשבוע שעבר נהרג איש ביטחון של חיזבאללה ושניים ממלוויו נפצעו, כששיירה שיצאה מסוריה ללבנון עלתה על מטען ונפלה למארב ירי.

הרשת גם דיווחה, לפי מקורות בלבנון, כי שבוע לפני הפיגוע בדאחייה העביר ראש לשכת הסי-אי-איי בביירות מידע לראשי מנגנוני הביטחון הלבנונים. המידע כלל אזהרה על כוונה של פלגים המזוהים עם אל-קאעדה לעשות פיגועים נגד חיזבאללה.

פעיל חיזבאללה מוביל כלב גישוש בדרך אל נמל התעופה של ביירות. 2008. AP
לוחמי חיזבאללה מאמנים כלבי הרחה, סמוך לנמל התעופה של ביירות/AP

בחודשים האחרונים, חיזבאללה הטיל את מלוא כובד משקלו בזירה הסורית ואיבד מכוחו בזירה הלבנונית, אך גם הגביר את נימת האיומים כלפי ישראל. סגנו של נסראללה, שייח' נעים קאסם, אמר בסוף השבוע שעבר כי הארגון מוכן להתמודד עם "כל צעד טיפשי מצד ישראל". קאסם האשים את ישראל באחריות לפיגוע בדאחייה, ואמר שישראל "למדה להכיר בעובדה שחיזבאללה אינו מושפע ממה שקורה בסוריה, ולכן לא פתחה במלחמה מול ישראל".

הפגנת כוח בסרטון ארכיון

הארגון גם פרסם סרטוני תעמולה חדשים. לציון שבע שנים לחטיפתם של החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב, ביולי 2006, הציגה רשת אל-מנאר סרטון ובו פרטים חדשים על תכנון המבצע, ובו נראו לראשונה פניו של מפקד כוח הלוחמים שחטף את שני החיילים, חאלד אל-באזי (אל-חאג' קאסם). הוא נהרג ב-2006 במלחמת לבנון השנייה. בסרטון שהוצג, תועדה פעילות המעקב של חיזבאללה אחר תנועת הסיור של צה"ל סמוך לגבול לבנון.

בסוף חודש יוני אמר הרמטכ"ל, בני גנץ, כי "האש אוחזת בגלימתו של נסראללה". אך למרות שחיזבאללה מעורב עמוקות במלחמתה אזרחים בסוריה וספג בה אבדות קשות, במערכת הביטחון לא לוקחים סיכון, ולא מזלזלים באיומים שמשמיע הארגון לפתוח בחזית נוספת גם נגד ישראל.

אמש פורסם כי יחידת דובדבן עברה אימונים מיוחדים נגד לוחמי חיזבאללה, ולפני שבועיים דווח כי צה"ל שלח טנקים נוספים לרמת הגולן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ברך היום על החלטת האיחוד האירופי להכניס את חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור. "בשנים האחרונות השקיעה מדינת ישראל מאמצים רבים להסביר לכל מדינות האיחוד שחיזבאללה הוא גוף הטרור של המשטר האיראני, ארגון טרור שמבצע פיגועים בכל רחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully