וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיבות טכניות: בג"ץ מחק העתירה נגד הרב אליהו

גלעד גרוסמן

22.7.2013 / 16:42

בג"ץ הורה למחוק את העתירה נגד מועמדותו של רבה של צפת לתפקיד הרב הראשי הספרדי. בהחלטתו ציין הנשיא גרוניס כי לא נעשתה פנייה לגופים הנוגעים בדבר עם הגשת העתירה

בג"ץ הורה היום (שני) על מחיקת העתירה שהגיש חבר הכנסת עיסוואי פריג' (מרצ) שדרש את פסילתו של הרב שמואל אליהו לתפקיד הרב הראשי הספרדי לישראל. נשיא בית המשפט העליון, השופט (בדימוס) אשר גרוניס, הסביר בפסק הדין כי אילו הוציא בית המשפט צו על תנאי לא היה ניתן לקיים דיון בנושא לפני הבחירות ברבנות - שעתידות להתקיים מחרתיים. כמו כן הוא הוסיף כי פריג' לא פנה אל אליהו, אל שר הדתות נפתלי בנט ואל הגופים הבוחרים כשם שיש לעשות כשפונים לבית המשפט. תגובתם של אלה הגיעה לבג"ץ רק אתמול, למרות שהעתירה הוגשה כבר לפני שישה ימים.

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
טען כי העתירה "היא ניסיון לעקר את ההליך הדמוקרטי של בחירת רב ראשי". הרב אליהו/נמרוד סונדרס

בהחלטתו הבהיר גרוניס בפסק הדין כי לאור הדברים האלה אין מנוס ממחיקת העתירה, אולם הוא הוסיף כי פריג' יוכל לעתור שוב לאחר הבחירות לרבנות הראשית, אם יהיה בכך צורך. הוא הדגיש כי אין במחיקת העתירה הבעת עמדה לכאן או לכאן לגבי הרב אליהו. "מחיקתה של העתירה אינה מהווה מתן גושפנקה לחיוב או לשלילה באשר למועמדותו של הרב אליהו", כתב גרוניס.

ח"כ פריג': "אין מדובר בדחייה מהותית"

ח"כ פריג' מסר כי הוא מכבד את החלטת בג"ץ. "החשוב הוא שהדחייה היא טכנית מפאת לוח הזמנים הקצר", טען. "השופטים הנכבדים מדגישים כי אין מדובר בדחייה מהותית וכי נוכל להעלות את הטענות כנגד אליהו שוב בבוא העת. נראה שעכשיו מלאכת הגנת דמותה המוסרית של ישראל, מוטלת על הגוף הבוחר ברבנות. אני מקווה שהגוף הבוחר ישמע ליועץ המשפטי לממשלה, שקבע באופן ברור שאליהו אינו ראוי למשרה. אני מקווה שחברי הגוף מבינים את ערכי הדמוקרטיה, לפיהם לא 'הרוב קובע', אלא שיש לשמור על זכויות המיעוט ולגלות אפס סובלנות לגזענות". לדבריו, "אם הם לא יבינו זאת ויבחרו באליהו, כמובן שלא אירתע מפנייה חוזרת לבג"ץ. בנוסף, אבחן הגשת הצעת חוק שתמנע מראש מאנשים דוגמת אליהו להתמודד ולהחזיק בתפקידים ציבוריים".

הסערה סביב מועמדותו של הרב אליהו התעוררה בשבועות האחרונים בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת מצדו נגד המגזר הערבי ונגד הקהילה ההומו-לסבית בישראל, שזיכו אותו בכינוי "הרב הגזען". בשבוע שעבר שלח היועמ"ש וינשטיין מכתב לרב אליהו, רבה של צפת, בו כתב כי הגיע "לכלל מסקנה שבחירתך לכהונה הרמה הינה אכן בלתי ראויה ומעוררת קשיים משפטיים". במכתב הסביר היועץ כי לא יוכל להגן על מועמדותו של אליהו לתפקיד הרב הראשי הספרדי לישראל. עם זאת, הודיע לו וינשטיין כי למרות הדברים, לא נמנעת ממנו האפשרות להתמודד לתפקיד, אולם מדובר בקביעה ערכית ובעלת השפעה במידה ויוגשו עתירות לבג"ץ נגד המינוי.

חרף דבריו של היועץ, עתר כאמור ח"כ פריג' עתירה לבג"ץ בדרישה לפסול את הרב אליהו מלהיבחר לתפקיד. בתגובת הפרקליטות לעתירה, שהוגשה אתמול בשם שר הדתות, נטען כי המדינה סבורה שיש לדחות את העתירה על אף עמדת היועץ המשפטי לממשלה. בתגובה, שהגיש עו"ד יובל רויטמן, הממונה על ענייני בג"צים בפרקליטות המדינה, נכתב כי הרב אליהו עונה על דרישות הסף הפורמליות להתמודדות על תפקיד הרב הראשי, אולם הוא מתמודד מול חמישה רבנים נוספים לתפקיד הרב הספרדי הראשי. לכן, בשלב זה מדובר בעתירה תיאורטית בלבד. עם זאת, בפרקליטות הוסיפו כי היועץ מתכוון להעביר את עמדתו בנוגע לבחירת אליהו לחברי האסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים.

אתמול טען הרב אליהו, בנו של הרב הראשי לשעבר מרדכי אליהו, כי העתירה "היא ניסיון לעקר את ההליך הדמוקרטי של בחירת רב ראשי ולבצע 'מעקף' באמצעות החלטה שיפוטית". הוא טען כי אין מקום לדון בעתירה שמבקשת לקבוע כי הוא "פסול מלכהן כרב ראשי לישראל", עוד לפני שנבחר לתפקיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully