וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב אליהו: "החילונים וההומואים - אחים שלי"

21.7.2013 / 0:09

בראיון לוואלה! חדשות מדבר המועמד לתפקיד הרב הראשי הספרדי על המכשולים שבדרך ("הכל פוליטיקה") על יחסיו עם ערביי ישראל ("קיבלתי מכתב תמיכה") ועל הרצון לעבור לתל אביב

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת ובנו של הרב הראשי הקודם מרדכי אליהו, עלה לאחרונה לכותרות. בימים אלה מתמודד הרב אליהו על תפקיד הרב הראשי הספרדי, אך שורת פניות שקיבל היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בגין התבטאויות שנויות במחלוקת מצד הרב הובילה לבדיקה שערך היועמ"ש בסופה הודיע לו: "בחירתך לכהונה הרמה הינה אכן בלתי ראויה ומעוררת קשיים משפטיים". אך לרב אליהו, כך נראה, אין ספק שהוא ראוי לתפקיד – ושסיכוייו לקבלו אף גבוהים.

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
הפסיד בהתמודדות על התפקיד לפני עשור. הרב אליהו/נמרוד סונדרס

בין היתר, כך נטען, פסל הרב אליהו ציבוריים שלמים כשהתבטא נגד ערביי ישראל, קרא להרחיק את כל הסטודנטים הערבים מהמכללה בצפת ואמר כי "כמה רוצחים סדרתיים התגלו כהומוסקסואלים". היועץ המשפטי וינשטיין אמנם הגדיר את מועמדותו של הרב אליהו כלא לגיטימית והבהיר כי לא יוכל להגן על בחירתו של הרב בבג"ץ, אך לא פסל אותה. מיד לאחר מכן הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) נגד מועמדותו של הרב הבכיר.

למרות זאת, הרב אליהו מאמין שהוא יכול להיבחר ומקבל את כללי המשחק המאפשרים להשתמש גם בכלים המשפטיים. "זה טבעי שבמרוץ כזה, כמו בכל מרוץ, יש מתנגדים ויש תומכים וכל אחד משתמש בכלים שעומדים לראשותו", הוא אומר בשיחה עם וואלה! חדשות. "יש כלים יותר לגיטימיים ופחות לגיטימיים, זה בסדר גמור. אני שמח שהיועמ"ש החליט שהבחירה היא באחריות הגוף הבוחר ולא באחריותו, ולכן הוא לא פסל את המועמדות. לשמחתי, דעתו לא משפיעה לרעה על הגוף הבוחר ולכל אחד יש דעה עצמית. אני רואה שהם לא מבטלים את דעתם בפני היועץ, לכל אחד מותר להביע דעה וגם לו מותר להביע אותה. סך הכל מדובר ב-150 אנשים משמעותיים, ראשי ערים, ראשי מעוצות, רבני ערים, רבני מועצות ואישי ציבור שיש להם עמדה משלהם, עמדה מגובשת, שהם הולכים איתה".

"אמשיך עד הסוף"

הרב אליהו בטוח שמדובר בשיקולים פוליטיים ובארגונים שמנסים לעצר את צעדיו. "העותרים הם לא אנשים ללא אג'נדה פוליטית, הם אנשים פוליטיים", הוא מסביר. "לפריג' ממרצ יש דעה פוליטית והוא מנסה גם את הכלי הזה. התנועה הרפורמית מאז ומעולם מנסה בכל דרך לעצור את צעדיי והיא פנתה פעמיים עם עתירות ונכשלה. גם הפעם הם רוצים לקפוץ על הרכבת ולהצטרף לבג"ץ, יש להם מסורת להיכשל ואני מקווה שגם הפעם זה מה שיקרה. מטבע הדברים יש חששות, אבל אני די סמוך ובטוח שהעתירה תידחה מהסיבה הפשוטה שכל עורכי הדין שמכירים את הנושא אומרים שאין לעתירה ידיים ורגליים מבחינה משפטית. בנוסף עתירות כאלה הוגשו כבר פעמיים ונדחו, אני מאמין שזה יקרה גם בפעם השלישית".

הוא מדגיש שיש לו סיכוי לקבל את המשרה הנחשקת ובכוונתו, אם בג"ץ לא יפסול את מועמדותו, להמשיך עד הסוף. "כמו שזה נראה עד עכשיו, אני מתכוון להמשיך עד הסוף. אני מרגיש תמיכה מאוד חזקה גם בגוף הבוחר וגם בציבור. אני מניח שאנשים תומכים בי בגלל שהם יודעים שאני אמשיך את הדרך של הרב אליהו (אביו הרב מרדכי אליהו ש.ב.) שהיה רב מאוד מחבק ומאוד מעצים אנשים, ואני מקווה להמשיך בדרכו. בעיניי, זו שליחות חשובה מאוד. בסך הכל, אני חושב שהרבנות יודעת לרומם ולחזק ואני מקווה להיות המשך לשושלת של רבנות כזו".

לדבריו, אם ייבחר הוא יחזק את הקשר שלו עם הציבור הרחב ויעבור להתגורר במרכז. "אני בדיוק מדבר עם אשתי על זה ואנו שוקלים לעבור לגור בתל אביב, לפחות בשנה הראשונה אחרי הבחירה", הוא מסביר. "הכוונה להיות מחובר יותר עם הציבור, עם הציבור שגר בגוש דן, להיפגש איתו, ללמוד איתו ולענות לו על שאלות שמעסיקות אותו. מה שחשוב לי בעיקר זה לעבור ממטולה ועד אילת ולהביא לאנשים את המאור שבתורה. אני מניח שאני לבד לא אוכל לעשות את זה, ויחד עם חבריי שאוהבים את עם ישראל נעשה את המלאכה ביחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
"התמיכה שלי חוצה מפלגות". הרב אליהו/נמרוד סונדרס

למרות ההתבטאויות השנויות במחלוקת שזיכו אותו בכינוי "הרב הגזען", הוא מדגיש כי התמיכה בו רחבה ומפוזרת בין כלל המגזרים ולא מסתמכת רק על תמיכת נציגי הבית היהודי. "אי אפשר להיבחר לתפקיד של רב במדינת ישראל כנציג של מפלגה אחת - וזה גם לא נכון. אני צריך להיות רב של כולם - אפילו של הערבים. רב ראשי צריך להיות רב של כל המדינה. לכן, אני שמח שהתמיכה שלי חוצה מפלגות גם של דתיים, גם של חרדים וגם של חילונים. יש לי תמיכה גם מערביי צפת והסביבה, שכנים שלנו, שבאו אלי ואמרו לי שהם תומכים בי וגם כתבו לי מכתב תמיכה".

הרב אליהו התמודד גם בבחירות הקודמות לתפקיד, לפני עשור. למרות ההפסד אז, הוא מאמין שהפעם הניצחון בכיסו – מה שישבור את המיתוס שמועמד ש"ס לתפקיד הרב הראשי הספרדי הוא הרב הנבחר. "יש משבר בתוך תנועת ש"ס לא רק מבחינה פוליטית אלא גם בתוכם", הוא טוען. "אני חושב שזה התבטא גם במילים המאוד חריפות שנאמרו לפני מערכת הבחירות ובמהלכן. אמירות מבישות ביותר שמעידות על לחץ גדול ממשבר גדול שקיים בתנועה. אי אפשר לעשות רבנות שבנויה על התקפות חריפות כנגד מי שלא מהמגזר, אלו אמירות שהציבור לא יכול להכיל אותן. אמירה שגורסת שכל מי שלא מהציבור שלהם הוא עמלק, אי אפשר להכיל דבר כזה. מותר שיהיו דעות שונות, אבל אסור לומר אמירות כאלו והציבור לא מוכן לזה. אגב, גם חלקים מהציבור של ש"ס לא מוכנים לקבל אמירות כאלו".

ישיבת סיעת ש"ס, 6 במאי 2013. יואב דודקביץ'
"יש משבר בתוך תנועת ש"ס". דרעי על רקע תמונת הרב עובדיה יוסף/יואב דודקביץ'

מה עמדתך כלפי התרבות החילונית והציבור החילוני במדינת ישראל?

"מצד אחד, הם האחים שלי ואני אוהב אותם ממש כמו אחים. מצד שני, יש לי כאב גדול על זה שהם מנותקים מהשורשים היהודיים שלהם. אני חושב שצריך לעזור למי שרוצה להתחבר לשורשים שלו".

מותר או אסור למכור או להשכיר בתים לערביי ישראל?

"זו לא עמדתי האישית, אלא זו עמדת ההלכה שאסור לך להושיב בתוכך נוכרי, אלא אם כן הוא מקבל על עצמו שזו מדינת יהודית וכללי התנהגות מסוימים. זה מה שמוגדר בהלכה גר תושב, לא גר שמקיים תורה ומצוות, אלא גר שמקבל על עצמו את הסמכות של המדינה היהודית והוא לא חותר תחת המדינה. אלה שמקבלים את זה יכולים לגור בתוכנו. יש כללים מאוד פשוטים וברורים והמדינה יכולה להגדיר אותם, מי שתומך ונאמן למדינה ברוך הבא ומי שלא לא. אגב, ככה נהגה הנהגת המדינה לאחר קום המדינה כלפי הערבים וזה די היה ברור. יש ערבים שהיו פה, חיו פה, התפתחו פה והיו חלק בלתי נפרד מהמדינה. כאשר בתוך הציבור הערבי יש ציבור חתרן שחותר תחת אושיות המדינה בגלוי, אי אפשר להכניס אותו בתוכנו".

מה עמדתך כלפי הקהילה ההומו-לסבית?

"היו לנו כמה מפגשים איתם, מפגשים בבית של ניר ברקת לפני שהיה ראש עיריית ירושלים, מפגשים מאוד מורכבים. מצד אחד אתה אוהב אותם כמו אחים ואחיות, מצד שני אתה חושב שהדרך שהם נוקטים בה היא לא נכונה. אין ספק שלא קל להכיל את שתי התנועות האלו ביחד אבל זה נותן הרבה. מדובר בדיאלוג מתמשך בינינו לבינם והוא מאוד חשוב לי, להם ולחברה הישראלית. זה הבסיס של הדיאלוג ולמרות שאנחנו לא מסכימים הוא דיאלוג מאוד חשוב".

הרמטכ"ל בני גנץ עם הרבנים הראשיים לישראל, שלמה עמר ויונה מצגר, ספטמבר 2011. דובר צה"ל
תדמית הרבנות נפגעה. הרבנים הראשיים יונה מצגר ושלמה עמר עם הרמטכ"ל גנץ/דובר צה"ל

תדמיתה של הרבנות הראשית כמוסד חשוב נפגעה קשות לאורך השנים, פגיעה שהתחזקה לאור התנהלות המרוץ הנוכחי לתפקיד הרבנים הראשיים. "המבחן שלי יהיה שבעוד עשר שנים יגידו כולם שהרבנות הראשית היא הדבר הכי חשוב ונצרך, אני מקווה שאצליח", אומר הרב אליהו. הוא גם מותח ביקורת קשה על החלוקה לאשכנזים וספרדים שמקבלת ביטוי בבחירת שני רבנים ואומר שהדבר ישתנה ולא יימשך עוד הרבה זמן. "כל המושג הזה של רב אשכנזי ורב ספרדי הוא מושג גלותי", הוא מסכם. "כשיצאנו מהארץ לגלות היינו עם אחד, לא היו ספרדים ואשכנזים. עצם העובדה שלי קראו מרוקאי או עיראקי לא קשרה אותי בשום צורה לעיראק או מרוקו, אין לי שום קשר למדינות הללו. לי יש קשר רק עם העם שלי ועם הארץ שלי, דרך זה יש לי יחס עם כל אומות העולם. בעתיד יהיה רב אחד, זה לא יימשך הרבה שנים. כבר היום יש הרבה משפחות מעורבות ספרדים ואשכנזים, גם הילדים שלי וגם הנכדים שלי כאלו וזה בסדר גמור. ככה עם ישראל בנוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully