וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע כל כך הרבה ראשי ערים נחקרים במשטרה?

עו"ד אורי קינן

22.7.2013 / 11:55

מספר ראשי העיר הנמצאים בהליך משפטי רק גדל. עו"ד אורי קינן, ממשתתפי ועידת המשפט בעוד כחודש תוהה אם קיים ניגוד עניינים מובנה בסמכות ראש עיר או שלמשטרה יד קלה על ההדק

נראה כי ראשי ערים ומועצות הם אחד היעדים המועדפים על היחידה הארצית לחקירות הונאה זה שנים רבות. רבים מראשי הערים והמועצות נמצאים בימים אלו ממש תחת הליכי חקירה ו/או הליכי שימוע טרם הגשת כתבי אישום. מדוע זה קורה דווקא בקרב מי שנמצאים בראש הפירמידה השלטונית, זאת האמונה על ניהול חיי היומיום של התושבים? האם ידה של המשטרה קלה מדי על "הדק" החקירה הפלילית? האם יש מקום לבחון שינויים מבניים בתוך מנגנון הוועדות בעיריות ובמועצות?

בחירתו של ראש עיר לתפקיד מלווה בדרך כלל במהלך פוליטי מורכב ובקמפיין יקר, אשר מן הסתם ממומן, בין השאר, מתרומות של מקורבים או בעלי עניין בבחירת פלוני לתפקיד. אחד התפקידים המרכזיים שממלא ראש עיר הוא עמידה בראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וזאת על פי חוק.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה היא אחד ממרכזי קבלת ההחלטות החשובים והמשפיעים ביותר על תפקודה של העירייה בכלל, ועל חיי התושבים בפרט. בעלי אינטרסים רבים נושאים את עיניהם להחלטות הוועדה בנושאים שונים, ובכללם כמובן גם אישורי תכניות בנייה, היתרים, הקלות בבנייה, שימושים חורגים, ונושאים אחרים. השפעתה הכלכלית של הוועדה והחלטותיה על עבודתם של יזמים, קבלנים ואזרחים בכלל היא מרחיקת לכת ולא ניתן להפריז בכוח הוועדה ובהשפעתה על גופים וחברות העוסקים בתחום במסגרת שטח העירייה או המועצה.

הדין אוסר על ראש העירייה להימצא במצב של ניגוד עניינים במהלך קבלת ההחלטות. כלומר, לראש העיר אסור להיות במצב שבו יש עניין אישי לו או למקורבים, בנושא שבו מופעלת סמכותו כדין. בהנחה ברורה כי ראש העיר נבחר לאחר תמיכה של מקורבים רבים ותרומת כספים לא קטנה של בעלי אינטרסים, הרי שמיקומו של ראש העיר בראש הוועדה המקומית יוצר מצב קשה ביותר לתפקוד.

המשטרה הפכה את ראשי הערים לכלי עזר לפרסום

כאשר בוחנים מקרוב את החקירות הפליליות וכן את כתבי האישום שהוגשו נגד ראשי ערים, ניתן לראות כי תפקידו של ראש העיר כראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הוא אחד מהבסיסים עליהם נבנו חקירות ואף כתבי אישום. אחת הטענות שנשמעו לאחרונה, ואשר צריכה בהחלט להיבחן, היא הדרישה להפרדת ראש העיר מתפקידו כראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והצבת גורם מקצועי נפרד אשר ייבחר מחוץ למנגנון העירייה בבחירה של מכרז ציבורי על ידי ועדה ציבורית מוסמכת. דבר זה יכול לנטרל חלק גדול מהחשש לניגוד עניינים של ראשי הערים מול אותם בעלי אינטרסים.

מן העבר השני לא צריך לשכוח כי רבים מאלה אשר "לא מרוצים" מהחלטותיו הניהוליות של ראש העיר יכולים בנקל להפוך לאויבים מרים, שלא יפספסו הזדמנות לעשות שימוש במשטרת ישראל לצורך פגיעה בראש העיר, גם אם הדבר לא בהכרח עומד באמות מידה פליליות. משטרת ישראל, כך נדמה, הפכה את ראשי הערים לכלי עזר בידה לצורך פרסום והאדרת שמם של חוקריה, והרי מי לא מתעניין בחקירה עסיסית, במעצר ובחיפוש אצל ראש עיר. בעניין זה טוב היה אילו פעלה המשטרה באופן יותר צנוע ככל שנוגע הדבר לפרסום ולדברור של כל פרט ופרט בחקירות.

ניתן בקלות להיזכר, ואף מביך יש לומר, כיצד הגיעו חוקרי המשטרה לפני כשנתיים לביתו של ראש עיריית בת ים, שלומי לחיאני, על מנת לעצרו כאשר הם מלווים בצוותי תקשורת וזאת ביום שבו החקירה הפכה מסמויה לגלויה. החקירה הייתה סמויה, ורק חוקרי המשטרה ידעו על יום המעצר, אז מי הזמין את הצלמים?

עו"ד אורי קינן ייקח חלק בוועידת המשפט ובטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין מחוז תל אביב והמרכז שייערכו ב-26 באוגוסט בשיתוף וואלה! חדשות ובהשתתפות שרת המשפטים, נשיא בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה.

לפרטים והרשמה לוועידה לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully