וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבי בר לא יתמודד בבחירות על ראשות העיר רמת גן

גלעד גרוסמן

14.7.2013 / 13:55

במהלך דיון בבג"ץ בעתירה הקוראת להדיח את ראש עיריית רמת גן מתפקידו נוכח אישומי השוחד נגדו, התחייב פרקליטו, עו"ד נבות תל צור, כי בר לא יתמודד על כהונה נוספת

ראש העיר רמת גן צבי בר, המואשם בביצוע עבירות שוחד, לא יתמודד על ראשות העירייה בבחירות המקומיות בשל כתב האישום שהוגש נגדו - כך התחייב היום (ראשון) פרקליטו של בר, עו"ד נבות תל צור, בפני שופטי בג"ץ שדנו בעתירה הקוראת להדיחו. במהלך הדיון מתחו השופטים ביקורת על התנהלותו של בר, שהכריז באחרונה כי בכוונתו להתמודד בבחירות, על אף ההליך המשפטי נגדו. "מבחינה ציבורית, לא מתקבל על הדעת שבשלב זה ראש המועצה ימשיך לכהן בתפקידו", אמר נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, והוסיף: "אנחנו מציעים שתהיה התחייבות שלא יתמודד לבחירות הבאות". בעקבות התחייבותו של בר, הודיעו השופטים כי העתירה מוצתה.

במהלך הדיון, לפני שפרקליטו של בר הודיע על ההחלטה, אמרה השופטת עדנה ארבל כי "אי אפשר להתעלם מכתב אישום כזה ולהישאר עם אותן שבלונות שהיינו איתן". השופט אליקים רובינשטיין הוסיף כי "אולי הדרך הראויה הייתה שאדם יבוא ויגיד במקרה כזה: 'טוב, אני הולך להתמודד על חפותי בבית המשפט ואני משעה את עצמי...'. הייתי אומר שזו תרבות שלטונית סבירה". הרכב מורחב של שבעה שופטי בג"ץ דן בעתירה לחייב את בר להתפטר מתפקידו בשל כתב האישום שהוגש נגדו בחודש ינואר השנה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בר נאשם בכך שקיבל כסף מיזמי נדל"ן כדי לקדם פרויקטים בעיר. כתב האישום ייחס לו חמישה מקרים שונים של קבלת שוחד.

ראש עיריית רמת גן צבי בר בעת הקראת הדין בעניינו בבית המשפט המחוזי בת"א, פברואר 2013. דרור עינב
צבי בר בבית המשפט/דרור עינב

למרות כתב האישום החמור, במרץ השנה החליטה מועצת עיריית רמת גן, ברוב קולות, שלא להעביר את בר מתפקידו. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע לבית המשפט כי לדעתו בר אינו יכול להמשיך בתפקיד, והגדיר את החלטת מועצת העיר שלא להדיחו כ"לוקה בחוסר סבירות קיצוני". אם השופטים אכן יורו על הדחתו של בר, הדבר יהווה שינוי משמעותי ביחס לנבחרי ציבור, דוגמת ראשי ערים, אשר עד היום לא הודחו מתפקידם בשל הגשת כתבי אישום נגדם, וזאת בניגוד לנציגי ציבור ממונים, דוגמת שרים.

בדיון הבוקר אמר פרקליטו של בר, עו"ד נבות תל צור, כי יש לדחות את העתירה בשל ההבחנה בין נבחר ציבור לבין איש ציבור שממונה לתפקיד. עוד אמר, כי החלטת המועצה שלא להדיח את בר התקבלה ברוב מוחץ לאחר דיון מעמיק. השופטת ארבל שאלה את עו"ד תל צור אם אין שום משמעות להגשת כתב אישום. "בהיקף כזה, על תקופה כזו, זה חסר משמעות?", הקשתה. על כך השיב עו"ד תל צור: "יש משמעות, והמועצה לא עברה על כך לסדר היום. אבל כתב אישום הוא תזה, גרסה, לא ראייה". הוא הבהיר כי בר מכחיש את האישומים נגדו, ותהה אם היועץ קובע כי דין כתב אישום חמור אינו כדין כתב אישום מתון, מי מקבל את ההחלטה בנושא. "אנחנו רוצים לתת לפרקליט שמנסח כתב אישום כוח להדיח ראש עיר על ידי הכללת עבירה חמורה?", שאל.

השופט מרים נאור אמרה מנגד כי עו"ד תל צור מבקש לקבוע שכל הסיטואציות של כתבי אישום זהות. "יש כל מיני שיקולים, אמון הציבור, חזקת החפות, טיבו של האישום. השאלה מה עושים עם כולם יחד", אמרה. היא המשיכה ושאלה אם גם ראש עיר שנאשם ברצח או אונס חייבים לאפשר לו להמשיך לכהן? השופט אליקים רובינשטיין תהה האם במקרה כזה, האם ניתן לומר שהחלטת מועצה שלא להדיח ראש עיר שנאשם ברצח אינה בלתי סבירה באופן קיצוני? השופטת ארבל הוסיפה כי לטענת המדינה מדובר במקרה זה ב"כתב אישום שהוא חמור מאוד, בהיקפים גדולים, סכומי כסף גדולים. זה מחייב התייחסות אחרת. לא בכל מקרה, בנסיבות מאוד קיצוניות, צריך להתייחס אחרת".

עו"ד אילן בומבך, שמייצג את מועצת העיר רמת גן, אמר בדיון כי זו סוגיה שהמחוקק צריך לקבוע לגביה, ולא בית המשפט. לדבריו, "עד היום בית המשפט הפגין ריסון רב ועשה אבחנה בין מי שממונה למי שנבחר על ידי הציבור, וגם כאן ראוי שלא יודח ראש עיר". עוד אמר, כי ההחלטה של הוועדה היתה סבירה במיוחד לאור העובדה שהתקבלה בסמוך לבחירות. לאחר הדיון הוא אמר כי הצעת הפשרה של בית המשפט היתה נכונה בנסיבות הענין. "בית המשפט הביע את רחשי לבו לגבי מה שנכון ציבורית, להבדיל ממשפטית. וגם בית המשפט העליון כנראה לא חש בנוח לקבוע הלכה חדשה ולהדיח ראש עיר רק מפני שהוגש נגדו כתב אישום", אמר.

ישראל זינגר, חבר מועצת העיר רמת גן שבכוונתו להתמודד בבחירות על ראשות העיר, אמר: "היום הוא יום היסטורי עבור רמת גן ותושביה. יום שמפיח תקווה ורוח חדשה לזוגות הצעירים, לנוער ולילדים. רמת גן הולכת להשתנות. אני קורא לכל התושבים - היו מעורבים, קחו חלק פעיל בבחירות הנוכחיות כי הפעם הכוח להשפיע נמצא כל כולו בידיכם".

בסביבת היועמ"ש מרוצים מאד, ואומרים שעל אף שאין פסק דין מפורט של בית המשפט, פסק הדין בהחלט מעביר את המסר שהיועץ חפץ בו, שיכול להוות תקדים מבחינה נורמטיבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully