וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבודה: מסתמן רוב שיתמוך בחוק הגיוס הממשלתי

22.7.2013 / 0:05

בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי לפחות שבעה מחברי הכנסת של הסיעה הגדולה באופוזיציה - בהם היו"ר יחימוביץ' - יתמכו בחוק ועדת פרי שיעלה מחר לקריאה ראשונה במליאה. ומי יתנגד?

סיעת העבודה מתייצבת מאחורי חוק הגיוס: אחרי שבמשך שבועות ארוכים הייתה הסיעה הגדולה באופוזיציה שסועה ומחולקת סביב השאלה אם לתמוך בחוק הגיוס הממשלתי שיובא היום (שני) למליאת הכנסת בקריאה ראשונה, אמש הסתמן רוב בעד ההצעה. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי לפחות שבעה מחברי הכנסת של הסיעה: היו"ר שלי יחימוביץ', יו"ר הסיעה יצחק (בוז'י) הרצוג, המזכ"ל חיליק בר, וכן חברי הכנסת איתן כבל, איציק שמולי, מיכל בירן ומשה מזרחי, עשויים לתמוך בחוק שגיבשה ועדת פרי לשוויון בנטל.

ישיבת סיעת העבודה, 6 במאי 2013. יואב דודקביץ'
צפויים לתמוך בחוק. יו"ר הסיעה הרצוג ויו"ר המפלגה יחימוביץ'/יואב דודקביץ'

בשלב זה, לא ברור כיצד יצביעו חברי הכנסת נחמן שי, עמר בר לב, בנימין בן אליעזר, אבישי ברוורמן ואראל מרגלית, אולם לפחות שניים מהם נוטים לתמוך בחוק. עוד עולה כי ח"כ סתיו שפיר צפויה להיעדר מההצבעה. ואולם, בכירים בסיעה העריכו כי להצעה מובטח רוב במקרה של הצבעה בתוך הסיעה.

מדובר בהצעת חוק ממשלתית ראשונה שמובאת מאז הבחירות הכלליות בה תתייצב סיעת העבודה לצד הממשלה, בניגוד ליתר סיעות האופוזיציה שצפויות להתנגד להצעה. גורמים בסיעה אמרו הערב כי מחר ייערך דיון בסיומו יוחלט אם להעניק חופש הצבעה, שמשמעותו היא שכל חבר כנסת יוכל להצביע לפי ראות עיניו, או שמא תינתן עמדה אחידה בעד הצעת החוק.

"אולי נצליח לשנות ולהשפיע על הנוסח"

"המתווה אינו מושלם, זה ברור", אמר ח"כ חיליק בר בשיחה עם וואלה! חדשות. "יחד עם זאת, אסור בתכלית האיסור שמפלגת העבודה תתנגד למתווה שהביאה הממשלה אחרי 65 שנה שאין שום התקדמות בתחום, ותתנגד לנושא שהיה אחד מעמודי התווך של הבחירות האחרונות, ולכן בכוונתי לתמוך במתווה פרי". לדברי בר, "אני, באופן אישי, לא שונא את המתווה הזה. הוא מתווה טוב ברוב חלקיו. אני גם מעולם לא הייתי בעד מתווה קיצוני שיכפה באופן קיצוני גיוס כולל על כל החרדים וישלח מאות ואלפי חרדים לכלא".

חבר הכנסת איתן כבל, אמר כי בכוונתו לתמוך בהצעה, "למרות שאינני אוהב כלל את הנוסח המוצע, וזאת בלשון המעטה". כבל הסביר כי בכוונתו לתמוך בהצעה, "גם כדי לתת רוח גבית לשינוי המצב הקיים, וגם מתוך תקווה שלקראת הקריאה השנייה והשלישית נצליח לשנות ולהשפיע על הנוסח". חבר הכנסת איציק שמולי, מסר גם הוא תגובה ברוח דומה, ואמר כי "למרות שהמתווה רחוק מלהיות מושלם, ולמרות שהוא מגלגל את עיקר האחריות לממשלה הבאה, אני חושב שיש לתמוך בהצעה הראשונית ולא לפסול אותה על הסף מתוך מטרה להכניס בה שיפורים בתוך הוועדה". ח"כ מזרחי יתמוך בהצעת החוק עם "הסתייגויות חריפות" כלשונו. מזרחי מתנגד לגיל הגיוס, למה שהוא מגדיר כ"אפלייה בוטה לטובת חיילי ישיבות ההסדר", ותקופת הביניים שנמשכת ארבע שנים, עד שנת 2017, ומסר כי בכוונתו לפעול בדיונים בוועדה לשינוי החוק בעת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"החוק מחרחר מלחמת תרבות הרסנית"

היחידים שצפויים להתנגד באופן ודאי להצעה הם חברי הכנסת מיקי רוזנטל ומרב מיכאלי, שמסרה כי "מדובר ברשימת צעדים פופוליסטים, תוקפניים ולגמרי לא שוויוניים, שלא יביאו לא לגיוס חרדים ולא לתועלת למדינה". לדברי מיכאלי, שהגישה הצעת חוק משלה בנושא, "חוק השוויון בנטל מחרחר מלחמת תרבות הרסנית בישראל במקום לפעול לטובת הגיוס, החרדים והחברה בכלל".

הממשלה אישרה לפני שבועיים את הצעת חוק הגיוס החדש שניסחה ועדת פרי. 14 שרים תמכו בהצעה, ארבעה נמנעו ואיש לא התנגד. השרים שנמנעו הם שרי ישראל ביתנו - יאיר שמיר, סופה לנדבר ויצחק אהרונוביץ', להם הצטרף השר אורי אריאל מהבית היהודי. על פי החוק, החל משנת 2017 יחויב כל צעיר יהודי מעל גיל 18 להתגייס לצבא. עד אז, תחול "תקופת ביניים", שבמהלכה יימדדו מספר המשרתים החרדים מול היעדים שהציב משרד הביטחון. אי-עמידה ביעדי הגיוס יביא לסנקציות כלכליות כלפי הישיבות שבהן לומדים החרדים. החל מ-2017 יופעלו נגד חרדים שלא יתגייסו אותן הסנקציות שמופעלות כיום נגד צעירים חילונים שאינם מתגייסים.

יאיר לפיד ובנימין נתניהו בדיון בהשתתפות רה"מ בעקבות חתימות 40 ח"כים בנושא יוזמת השלום הערבית. מאי 2013. עומר מירון
תמיכה גם מהאופוזיציה. לפיד ונתניהו/עומר מירון

לפי מתווה ההצעה, שאושרה גם בוועדת השרים לענייני חקיקה, יעד גיוס החרדים יועלה בהדרגה, כך שהחל משנת 2016 יגויסו לכל הפחות 5,200 חרדים בשנה – 65% מהשנתון. להבדיל מחילונים, צעירים חרדים יתייצבו בבקו"ם בגיל 18, אך יוכלו להישאר בישיבות עד גיל 21, ואז יצטרכו להתגייס. החל משנת 2017 תוגדר רשימה של 1,800 תלמידים בלבד שיוגדרו "עילויים", ויקבלו פטור משירות. ראשי ישיבות שישקרו בנוגע למספר תלמידיהם יעברו עבירה פלילי, כמו גם מועמדים לגיוס שלא יתייצבו בלשכות.

בנוסף, המתווה המוצע ישפיע במידה ניכרת גם על אוכלוסיות נוספות. השירות בישיבות ההסדר הקיימות יוארך בחודש אחד – מ-16 חודשים ל-17 חודשים, זאת בניגוד לכוונה המקורית של הוועדה, שביקשה להאריך את השירות ל-24 חודשים (שנתיים, זאת במקום שלוש שנים – כמו יתר החיילים בצה"ל). השירות לגברים אמור להתקצר ל-32 חודשים החל מ-2017, וזה של הנשים אמור להתארך ל-28 חודשים במקום שנתיים.

(עדכון ראשון: 23:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully