וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים נגד חוק הגיוס: "ממשלת שונאת דת ישראל"

7.7.2013 / 17:22

לאחר שאישרה הממשלה את הצעת חוק הגיוס החדשה, לפיה מ-2017 כל צעיר יהודי יחויב להתייצב בלשכת הגיוס, זועמים הח"כים החרדים ומאיימים: "בני התורה ילכו לכלא בגאון"

צילום: מור שאולי, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בשרים מדברים לפני הכניסה לישיבת הממשלה)

כמה שעות לאחר אישור הצעת חוק הגיוס החדשה הבוקר (ראשון) בממשלה, לפיה משנת 2017 יחויב כל צעיר יהודי מעל גיל 18 להתגייס לצבא, הרוחות בקרב נציגי הציבור החרדי בכנסת סוערות. "אישור חוק הגיוס הוא המשך לממשלת השמד שמטרתה הרס התורה בארץ ישראל", תקף ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה). "מי שחושב שבכפייה, בגזירות ובאיומים יכניעו את לומדי התורה – טועה טעות מרה. מוטב שיסתכל להיסטוריה הארוכה של עמנו וייווכח שההפך הוא הנכון". ח"כ ליצמן המשיך ותקף בצורה חריפה את הממשלה כשכינה אותה "ממשלת שונאת דת ישראל". לדבריו, "כל מי ששותף לממשלת השמד והשנאה הזאת – עתיד לתת את הדין על כך".

יעקב ליצמן במליאת הכנסת בזמן דיוני התקציב, 17 יוני 2013. טלי מאייר
"ממשלת השמד ושנאה". ח"כ ליצמן/טלי מאייר

גם חבריו למפלגה של ליצמן, חברי הכנסת ישראל אייכלר ומאיר פרוש, לא חסכו מילים קשות מהממשלה. "השלטון האכזרי לא יצליח לכפות את גזירת הגיוס. בני התורה וראשי הישיבות והרבנים ילכו לכלא בגאון, יחד עם תלמידיהם הנרדפים", איים ח"כ אייכלר. "ההיסטוריה היהודית תזכור לדיראון עולם את הגזירה שנחתמה בימי בין המצרים נגד תורת ישראל ותוזכר בצום תשעה באב". בנוסף, ח"כ פרוש כינה את יום אישור מתווה החוק החדש "יום עצוב ליהדות החרדית", וטען כי "היום הזה יירשם כיום שחור בתולדות היישוב היהודי".

בשעות הבוקר אישרה הממשלה ברוב גדול את חוק השוויון בנטל, שגובש בוועדה שבראשה ישב שר המדע יעקב פרי. 14 שרים תמכו בהצעה, ארבעה נמנעו ואיש לא התנגד. השרים שנמנעו הם שרי ישראל ביתנו - יאיר שמיר, סופה לנדבר ויצחק אהרונוביץ', להם הצטרף השר אורי אריאל מהבית היהודי. לפי ההצעה, משנת 2017 יחויב כל צעיר יהודי מעל גיל 18 להתגייס לצבא. עד אז, תחול "תקופת ביניים", שבמהלכה יימדד מספר המשרתים החרדים מול היעדים שהציב משרד הביטחון. אי-עמידה ביעדי הגיוס יביא לסנקציות כלכליות כלפי הישיבות שבהן לומדים החרדים. מ-2017 יופעלו נגד חרדים שלא יתגייסו אותן הסנקציות שמופעלות כיום נגד צעירים חילונים שאינם מתגייסים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה השבועית לחוק, ואמר: "נעשה את השינוי בהדרגה תוך התחשבות בצרכים המיוחדים של הציבור החרדי". לדברי נתניהו, "המטרה שלנו היא כפולה - שילוב של צעירים חרדים בצה"ל ובשירות האזרחי וכן שילובם בשוק העבודה". נתניהו הוסיף כי הוא "מייחס חשיבות רבה לשילובם של ערביי ישראל. המתווה עדיין איננו שלם אך יש לטפל בסוגיה זו". שר האוצר, יאיר לפיד, אמר לפני הישיבה כי "אחרי 65 שנה אנחנו מתקנים את העיוות של השוויון בנטל. זה לטובת החברה החרדית ולטובת החברה הישראלית, כולנו מתרגשים". לפיד הוסיף כי הנושא "הפיל ממשלות, גמר קריירות של פוליטיקאים. אחרי שלושה חודשים שהממשלה קיימת, מעבירים שינוי היסטורי, זה דבר גדול לכולם".

לפי מתווה ההצעה, שאושרה גם בוועדת השרים לענייני חקיקה, יעד גיוס החרדים יועלה בהדרגה, כך שמשנת 2016 יגויסו לכל הפחות 5,200 חרדים בשנה – 65% מהשנתון. להבדיל מחילונים, צעירים חרדים יתייצבו בבקו"ם בגיל 18, אך יוכלו להישאר בישיבות עד גיל 21, ואז יצטרכו להתגייס. משנת 2017 תוגדר רשימה של 1,800 תלמידים בלבד שיוגדרו "עילויים", ויקבלו פטור משירות. ראשי ישיבות שישקרו בנוגע למספר תלמידיהם יעברו עבירה פלילית, כמו גם מועמדים לגיוס שלא יתייצבו בלשכות. בנוסף, המתווה המוצע ישפיע במידה ניכרת גם על אוכלוסיות נוספות; השירות בישיבות ההסדר הקיימות יוארך בחודש אחד – מ-16 חודשים ל-17 חודשים. השירות לגברים אמור להתקצר ל-32 חודשים מ-2017, וזה של הנשים אמור להתארך ל-28 חודשים.

ראש הממשלה נתניהו היום בישיבת הממשלה, יולי 2013. מרים צחי, ספק 500
"נעשה את השינוי בהדרגה". נתניהו בישיבת הממשלה, היום/ספק 500, מרים צחי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully