וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגאון שפיענח את הסוד הנאצי יזכה לחנינה אחרי מותו

אבי המחשב אלן טיורינג פיצח את מכונת ההצפנה "אניגמה" וחשף את צוללות האויב במלחמת העולם השנייה. הרשעתו בהומוסקסואליות והסירוס שעבר גרמו לו להתאבד באכילת תפוח מורעל

כשישה עשורים אחרי שהתאבד, מפצח מערכת ההצפנה של הנאצים צפוי לזכות בחנינה. ממשלת בריטניה אמרה בסוף השבוע כי אין בכוונתה להתנגד להצעת החוק שיוזם הפרלמנט, הדורשת מחילה לאבי המחשב, המתמטיקאי הנודע אלן טיורינג, שהורשע בשנות ה-50 בגין היותו הומוסקסואל.

כמה שרים בממשלת בריטניה הודיעו בעבר כי אין בכוונתם לנקוט צעדים נוספים זולת ההתנצלות של ראש הממשלה לשעבר גורדון בראון בשנת 2009. לדבריהם, הרשעתו של טיורינג ב-1952 התבססה על החוק דאז, שהגדיר "חוסר הגינות נפשע" כעבירה פלילית.

מרבית ההיסטוריונים טוענים כי עבודתו של טיורינג, שסייעה לפיצוח מכונת ההצפנה "אנגימה", הצליחה לקצר את מלחמת העולם השנייה בכשנתיים, וסייעה להציל את חייהם של מאות אלפי בני אדם. פיענוח ההצפנה של הגרמנים עזר לצבא בריטניה לגלות את מיקומן של ה- U-Boat - הצוללות הגרמניות - שארבו לצי הסוחר של בעלות הברית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסל של אלן טיורינג, וברקע דיוקנו, באתר המודיעין בלצ'לי פארק באנגליה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עבודתו של טיורינג נמשכה גם אחרי שהסתיימה מלחמת העולם השנייה. "מבחן טיורינג" המפורסם, אותו הציע המתמטיקאי במאמר שפרסם בשנת 1950, נועד לקבוע האם למכונה יש בינה מלאכותית. המכונה שיצר, "מכונת טיורינג", נחשבת לאבטיפוס הראשון בהיסטוריה של מחשב.

ב-1952, בימים שבהם נרדפו הומוסקסואלים בבריטניה, הורשע טיורינג ביחסי מין עם צעיר בן 19 וניתנו לו שתי אפשרויות: מאסר או טיפול הורמונלי. הוא בחר בטיפול, שנועד "להחזירו לדרך הישר" באמצעות זריקות לסירוס כימי. הוא התאבד שנתיים לאחר מכן, בגיל 41, באמצעות נגיסה בתפוח מורעל.

בשנה שעברה, פרסם פרופסור סטיבן הוקינג מכתב בו קרא לממשלת בריטניה לחון את טיורינג. זמן קצר לפני כן הודיע משרד הפנים בלונדון על מחיקת הרישום הפלילי לגברים שהורשעו בעבר בקיום יחסי מין חד-מיניים. בשבוע שעבר חתמה מלכת בריטניה על החוק המאפשר נישואים חד מיניים באנגליה ובוויילס.

לקריאה נוספת
בריטניה תמחוק רישום פלילי לגברים שהורשעו בהומוסקסואליות
המלכה חתמה: גברים באנגליה ובוויילס יוכלו להתחתן מ-2014

צפו בכתבה על חייו ומותו של אלן טיורינג:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully